Agenda Foutloos leren bij dementie

1 juni 2017

Foutloos leren (FL) is een leermethode waarbij het maken van fouten tijdens het aanleren van een (nieuwe) taak wordt voorkomen, zodat enkel de goede respons via het impliciete geheugen wordt opgeslagen en onthouden. De studies in dit proefschrift laten zien dat met een gestandaardiseerde FL handleiding mensen met een dementie in de thuissituatie alledaagse taken kunnen aanleren. De handleiding kon worden gebruikt om een variatie van taken aan te leren in verschillende fases van dementie. De nieuw ontwikkelde beoordelingsmethode bleek een betrouwbaar instrument voor het meten van alledaagse taken. Daarnaast bleek deze methode ook makkelijk aan te leren aan therapeuten en goed uitvoerbaar. Gerandomiseerd onderzoek liet zien dat leren met fouten en FL beiden tot een prestatieverbetering leiden. Ze zijn even effectief in het aanleren van een alledaagse taak aan mensen met dementie in de thuissituatie.
  • Maartje de Werd (1986) behaalde in 2009 haar masterdiploma Psychologie, afstudeerrichting neuro-en revalidatiepsychologie, aan de Radboud Universiteit. Daarna werkte ze op de afdeling Medische Psychologie van het Radboudumc, waar ze in 2013 begon met haar promotieonderzoek 2013 binnen het Radboud Institute for Health Sciences (RIHS). Per 1 januari 2017 volgt ze de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog op de afdeling Psychiatrie van het Radboudumc.

  • Snel naar