9 mei 2017
“Effectieve communicatie is voor een huisarts, en in feite voor iedere arts, essentieel in de patiëntenzorg. Maar het kan in de spreekkamer vaak beter.” Hoe? Huisarts Patrick Dielissen schreef erover in het 'Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk'.
“Er is veel kennis over arts-patiëntcommunicatie; dat zit goed. Toch zien we dat effectieve communicatie in de huisartspraktijk geen vanzelfsprekendheid is. Vooral rekening houden in de communicatie met de context, kan beter. Communicatie bij psychosociale problemen kent bijvoorbeeld andere aspecten en accenten dan bij een rouwproces”, vertelt Patrick Dielissen, huisarts en teamleider van de Nijmeegse vervolgopleiding tot huisarts. “Dit boek is een belangrijke aanvulling op de implementatie van de bestaande NHG-standaarden en een spiegel voor de huisarts.” Na de grondslagen van effectieve communicatie komen in het boek diverse thema’s aan bod rond arts-patiëntcommunicatie in het dagelijkse consult. Het boek sluit af een deel over communicatie in de praktijk.Tips
In het handboek staan verschillende casussen en praktische tips. Wat Patrick betreft zijn dit de drie belangrijkste tips:- De basis van iedere communicatie is interactie. Dus: niet luisteren, maar actief luisteren. En: na het vertellen van diagnose of beleid controleren of de boodschap is overgekomen en vaak zelfs expliciet navragen wat de persoon tegenover je ervan vindt.
- Stem communicatie af op de context van het consult. Gesprekken met kinderen en hun ouders of kwetsbare ouderen met een mantelzorger zijn bijvoorbeeld altijd driegesprekken.
- Communiceer onderling als hulpverleners. Geef en vraag elkaar feedback. In een veilige, lerende omgeving halen we het beste uit onszelf door terugkoppeling. Baseer je daarbij op feiten en veranderbaar gedrag. Neem de tijd voor het geven en ontvangen van feedback.