9 mei 2017

“Effectieve communicatie is voor een huisarts, en in feite voor iedere arts, essentieel in de patiëntenzorg. Maar het kan in de spreekkamer vaak beter.” Hoe? Huisarts Patrick Dielissen schreef erover in het 'Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk'.

“Er is veel kennis over arts-patiëntcommunicatie; dat zit goed. Toch zien we dat effectieve communicatie in de huisartspraktijk geen vanzelfsprekendheid is. Vooral rekening houden in de communicatie met de context, kan beter. Communicatie bij psychosociale problemen kent bijvoorbeeld andere aspecten en accenten dan bij een rouwproces”, vertelt Patrick Dielissen, huisarts en teamleider van de Nijmeegse vervolgopleiding tot huisarts. “Dit boek is een belangrijke aanvulling op de implementatie van de bestaande NHG-standaarden en een spiegel voor de huisarts.” Na de grondslagen van effectieve communicatie komen in het boek diverse thema’s aan bod rond arts-patiëntcommunicatie in het dagelijkse consult. Het boek sluit af een deel over communicatie in de praktijk.
 

Tips

In het handboek staan verschillende casussen en praktische tips. Wat Patrick betreft zijn dit de drie belangrijkste tips:
 
  • De basis van iedere communicatie is interactie. Dus: niet luisteren, maar actief luisteren. En: na het vertellen van diagnose of beleid controleren of de boodschap is overgekomen en vaak zelfs expliciet navragen wat de persoon tegenover je ervan vindt.
  • Stem communicatie af op de context van het consult. Gesprekken met kinderen en hun ouders of kwetsbare ouderen met een mantelzorger zijn bijvoorbeeld altijd driegesprekken.
  • Communiceer onderling als hulpverleners. Geef en vraag elkaar feedback. In een veilige, lerende omgeving halen we het beste uit onszelf door terugkoppeling. Baseer je daarbij op feiten en veranderbaar gedrag. Neem de tijd voor het geven en ontvangen van feedback.
 

Meer informatie of bestellen?

Kijk op de NHG-website voor meer informatie over het boek. Bestellen kan via de website Geneeskundeboek.nl.

Meer nieuws


ICF Primary Care in de huisartsenpraktijk Gespreksinstrument voor persoonsgerichte zorg bij mensen met meerdere chronische ziektes

2 juni 2021 Een handzaam gespreksinstrument voor huisarts en praktijkondersteuner, als hulpmiddel bij persoonsgerichte zorg aan patiënten met meerdere chronische ziektes. Dat is het resultaat van het onderzoek dat Simone Postma dit jaar afrondt. lees meer

Verandering in zorgaanbod Longziekten

9 mei 2017 De afdeling Longziekten van het Radboudumc richt zich vanaf heden op complexe academische longzorg en dus op specifieke diagnosegroepen. Dit heeft gevolgen voor uw verwijzing. lees meer

Facialisteam maakt het verschil

9 mei 2017 Het Facialisteam is gespecialiseerd in behandeling van patiënten met een aangezichtsverlamming. Het team biedt nu meer behandelmogelijkheden, met name voor patiënten die al langere tijd aangezichtsverlamming hebben en een betere kwaliteit van leven wensen. lees meer

App voor transmuraal consult voor de oudere patiënt met kanker

9 mei 2017 Bij oudere patiënten met kanker is behoefte aan een transmuraal multidisciplinair consult, ook met de huisarts. Dat is nu virtueel mogelijk met de app ‘Verbonden Zorg’. lees meer

Diagnostiek prostaatkanker vernieuwd

8 mei 2017 Mannen tussen 50 en 75 jaar met mogelijk prostaatkanker kunnen nu bij het Radboudumc terecht voor een sneltraject prostaatdiagnostiek. lees meer

Tandheelkunde in beeld

8 mei 2017 Het Tandheelkunde-gebouw op de Nijmeegse campus is volledig gerenoveerd en vernieuwd. Patiënten kunnen hier voor alle tandheelkundige zorg terecht. Wat biedt Radboudumc Tandheelkunde, mogelijk ook voor uw patiënten? lees meer
  • Medewerkers
  • Intranet