9 mei 2017

“Effectieve communicatie is voor een huisarts, en in feite voor iedere arts, essentieel in de patiëntenzorg. Maar het kan in de spreekkamer vaak beter.” Hoe? Huisarts Patrick Dielissen schreef erover in het 'Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk'.

“Er is veel kennis over arts-patiëntcommunicatie; dat zit goed. Toch zien we dat effectieve communicatie in de huisartspraktijk geen vanzelfsprekendheid is. Vooral rekening houden in de communicatie met de context, kan beter. Communicatie bij psychosociale problemen kent bijvoorbeeld andere aspecten en accenten dan bij een rouwproces”, vertelt Patrick Dielissen, huisarts en teamleider van de Nijmeegse vervolgopleiding tot huisarts. “Dit boek is een belangrijke aanvulling op de implementatie van de bestaande NHG-standaarden en een spiegel voor de huisarts.” Na de grondslagen van effectieve communicatie komen in het boek diverse thema’s aan bod rond arts-patiëntcommunicatie in het dagelijkse consult. Het boek sluit af een deel over communicatie in de praktijk.
 

Tips

In het handboek staan verschillende casussen en praktische tips. Wat Patrick betreft zijn dit de drie belangrijkste tips:
 
  • De basis van iedere communicatie is interactie. Dus: niet luisteren, maar actief luisteren. En: na het vertellen van diagnose of beleid controleren of de boodschap is overgekomen en vaak zelfs expliciet navragen wat de persoon tegenover je ervan vindt.
  • Stem communicatie af op de context van het consult. Gesprekken met kinderen en hun ouders of kwetsbare ouderen met een mantelzorger zijn bijvoorbeeld altijd driegesprekken.
  • Communiceer onderling als hulpverleners. Geef en vraag elkaar feedback. In een veilige, lerende omgeving halen we het beste uit onszelf door terugkoppeling. Baseer je daarbij op feiten en veranderbaar gedrag. Neem de tijd voor het geven en ontvangen van feedback.
 

Meer informatie of bestellen?

Kijk op de NHG-website voor meer informatie over het boek. Bestellen kan via de website Geneeskundeboek.nl.

Meer nieuws


ICF Primary Care in de huisartsenpraktijk Gespreksinstrument voor persoonsgerichte zorg bij mensen met meerdere chronische ziektes

2 juni 2021

Een handzaam gespreksinstrument voor huisarts en praktijkondersteuner, als hulpmiddel bij persoonsgerichte zorg aan patiënten met meerdere chronische ziektes. Dat is het resultaat van het onderzoek dat Simone Postma dit jaar afrondt.

lees meer

Reparatie aortaklep goed alternatief voor vervanging

17 mei 2021

Bij een lekkende aortaklep wordt al snel gekozen voor vervanging van de klep. Reparatie van de klep is echter in veel gevallen ook mogelijk en biedt grote voordelen voor de patiënt.

lees meer

Uitbreiding teleconsultatie

17 mei 2021

Huisartsen kunnen via teleconsultatie online vragen stellen aan specialisten, om vervolgens de zorgvraag van de patiënten te beantwoorden. Bij enkele specialismen was dit al mogelijk, de komende maanden gaat het Radboudumc deze service verder uitbreiden.

lees meer

Aangepaste verwijzing Corona-nazorgpoli

17 december 2020

Heeft een patiënt uit uw praktijk aanhoudende COVID-19-klachten? Dan kunt u verwijzen naar de Corona-nazorgpoli van het Radboudumc. Mede op basis recent onderzoek, is de termijn van deze verwijzing aangepast naar 3 maanden na het eerste besmettingscontact.

lees meer

Uitbreiding transgenderzorg vanaf februari 2021 ook voor volwassenen

16 december 2020

Naast de transgenderzorg voor kinderen biedt het Radboudumc vanaf februari 2021 ook transgenderzorg voor volwassenen aan. Verwijzingen voor deze zorg is mogelijk vanaf 1 januari 2021.

lees meer

Behandeling depressie met hersenstimulatie

10 november 2020

Depressies worden op dit moment vooral behandeld met medicatie en psychotherapie. In sommige gevallen is er echter nog een behandeloptie: hersenstimulatie. Daarvoor kunnen uw patiënten terecht in het Radboudumc.

lees meer