9 mei 2017

“Effectieve communicatie is voor een huisarts, en in feite voor iedere arts, essentieel in de patiëntenzorg. Maar het kan in de spreekkamer vaak beter.” Hoe? Huisarts Patrick Dielissen schreef erover in het 'Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk'.

“Er is veel kennis over arts-patiëntcommunicatie; dat zit goed. Toch zien we dat effectieve communicatie in de huisartspraktijk geen vanzelfsprekendheid is. Vooral rekening houden in de communicatie met de context, kan beter. Communicatie bij psychosociale problemen kent bijvoorbeeld andere aspecten en accenten dan bij een rouwproces”, vertelt Patrick Dielissen, huisarts en teamleider van de Nijmeegse vervolgopleiding tot huisarts. “Dit boek is een belangrijke aanvulling op de implementatie van de bestaande NHG-standaarden en een spiegel voor de huisarts.” Na de grondslagen van effectieve communicatie komen in het boek diverse thema’s aan bod rond arts-patiëntcommunicatie in het dagelijkse consult. Het boek sluit af een deel over communicatie in de praktijk.
 

Tips

In het handboek staan verschillende casussen en praktische tips. Wat Patrick betreft zijn dit de drie belangrijkste tips:
 
  • De basis van iedere communicatie is interactie. Dus: niet luisteren, maar actief luisteren. En: na het vertellen van diagnose of beleid controleren of de boodschap is overgekomen en vaak zelfs expliciet navragen wat de persoon tegenover je ervan vindt.
  • Stem communicatie af op de context van het consult. Gesprekken met kinderen en hun ouders of kwetsbare ouderen met een mantelzorger zijn bijvoorbeeld altijd driegesprekken.
  • Communiceer onderling als hulpverleners. Geef en vraag elkaar feedback. In een veilige, lerende omgeving halen we het beste uit onszelf door terugkoppeling. Baseer je daarbij op feiten en veranderbaar gedrag. Neem de tijd voor het geven en ontvangen van feedback.
 

Meer informatie of bestellen?

Kijk op de NHG-website voor meer informatie over het boek. Bestellen kan via de website Geneeskundeboek.nl.

Meer nieuws


Aandacht voor zingeving en levensvragen

16 december 2019

Een patiënt worstelt met zingeving of levensvragen. Om patiënt én professional niet te laten verdwalen in een kluwen aan organisaties, richtte onder andere het Radboudumc het transmuraal netwerk ZINNET op.

lees meer

AVG-arts portaal over zorg aan verstandelijk beperkte patiënten

16 december 2019

In november is avgartsportaal.nl online gegaan: een zoekmachine en kennisbank met allerlei informatie over de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. De informatie is beschikbaar gesteld door de artsen verstandelijk gehandicapten van het Radboudumc.

lees meer

Samenwerking voor kind en gezin door het TRANSIT-team

29 oktober 2019

Een kwart van de kinderen met een ingrijpende medische aandoening heeft emotionele en sociale problemen. Bekijk wat het TRANSIT-team van het Radboudumc Amalia kinderziekenhuis hierin kan betekenen.

lees meer

Teleconsult erfelijke kanker

29 oktober 2019

Sinds kort kunnen huisartsen bij vragen van hun patiënten over erfelijkheid en kanker in de familie een teleconsult aanvragen met een klinisch geneticus. Voordelen voor de patiënt: er wordt geen aanspraak gemaakt op het eigen risico en vaak wordt een reis naar het Radboudumc bespaard.

lees meer

Nieuwe richtlijn vermoeidheid na Q-koorts

29 oktober 2019

Op de website van het RIVM is de recent herziene richtlijn QVS gepubliceerd. Hierin vindt u de kaders voor het vaststellen van de diagnose QVS en vervolgstappen voor behandeling en re-integratie van patiënten met QVS.

lees meer

Poli voor volwassenen met DSD

29 oktober 2019

Bij (jong)volwassenen met diverse DSD-condities leven veel vragen, waar nog onvoldoende aandacht voor was. Daarom hebben wij nu een poli ingericht specifiek voor (jong)volwassenen met DSD.

lees meer