9 mei 2017

“Effectieve communicatie is voor een huisarts, en in feite voor iedere arts, essentieel in de patiëntenzorg. Maar het kan in de spreekkamer vaak beter.” Hoe? Huisarts Patrick Dielissen schreef erover in het 'Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk'.

“Er is veel kennis over arts-patiëntcommunicatie; dat zit goed. Toch zien we dat effectieve communicatie in de huisartspraktijk geen vanzelfsprekendheid is. Vooral rekening houden in de communicatie met de context, kan beter. Communicatie bij psychosociale problemen kent bijvoorbeeld andere aspecten en accenten dan bij een rouwproces”, vertelt Patrick Dielissen, huisarts en teamleider van de Nijmeegse vervolgopleiding tot huisarts. “Dit boek is een belangrijke aanvulling op de implementatie van de bestaande NHG-standaarden en een spiegel voor de huisarts.” Na de grondslagen van effectieve communicatie komen in het boek diverse thema’s aan bod rond arts-patiëntcommunicatie in het dagelijkse consult. Het boek sluit af een deel over communicatie in de praktijk.
 

Tips

In het handboek staan verschillende casussen en praktische tips. Wat Patrick betreft zijn dit de drie belangrijkste tips:
 
  • De basis van iedere communicatie is interactie. Dus: niet luisteren, maar actief luisteren. En: na het vertellen van diagnose of beleid controleren of de boodschap is overgekomen en vaak zelfs expliciet navragen wat de persoon tegenover je ervan vindt.
  • Stem communicatie af op de context van het consult. Gesprekken met kinderen en hun ouders of kwetsbare ouderen met een mantelzorger zijn bijvoorbeeld altijd driegesprekken.
  • Communiceer onderling als hulpverleners. Geef en vraag elkaar feedback. In een veilige, lerende omgeving halen we het beste uit onszelf door terugkoppeling. Baseer je daarbij op feiten en veranderbaar gedrag. Neem de tijd voor het geven en ontvangen van feedback.
 

Meer informatie of bestellen?

Kijk op de NHG-website voor meer informatie over het boek. Bestellen kan via de website Geneeskundeboek.nl.

Meer nieuws


Nieuws uit de Commissie Transmurale Samenwerking

8 juli 2020

In de vergadering van onze Commissie Transmurale Samenwerking eind mei zijn besluiten genomen over de toegangstijden, urgentiestatus en de uitvraag van de COVID-19-status in Zorgdomein.

lees meer

Resultaten corona-onderzoek in de eerste lijn

7 juli 2020

Onze afdeling Eerstelijnsgeneeskunde is op verschillende manieren aanjager van of betrokken bij wetenschappelijk onderzoek naar de eerstelijnszorg voor COVID-19-patiënten en de impact van het virus.

lees meer

Acute opname afdeling geopend

2 juni 2020

Op 3 februari 2020 werd onze nieuwe Acute opname afdeling (AOA) geopend. Op deze verpleegafdeling nemen we spoedpatiënten op voor acute zorg.

lees meer

Door met de reguliere zorg

2 juni 2020

Ook in het Radboudumc is het aantal patiënten met COVID-19 afgenomen, waardoor er weer ruimte ontstaat om de andere zorg geleidelijk uit te breiden. We verwachten dat we in de eerste week van juni een groot deel van onze reguliere zorg kunnen bieden.

lees meer

Blijf alert op hartzorg

2 juni 2020

De capaciteit van onze Eerste Harthulp is weer op het niveau van vóór de coronacrisis. Heeft u een patiënt met minder acute hartklachten, die u wil laten zien? Het Hart Centrum Nijmegen is weer vijf dagen per week geopend.

lees meer

Bekijk het nieuwste nummer van Verb1nd

2 juni 2020

Het nieuwe nummer van ons relatiemagazine Verb1nd is uit. Niet ontvangen? Lees het online en meld u aan om het voortaan per post te ontvangen.

lees meer