Onderwijs CareerService Studenten en alumni

De Career Service Medische faculteit is er voor studenten Biomedische Wetenschappen, Geneeskunde en Tandheelkunde. Vind hier informatie over hun studie en hun verwachtingen met de Career Service.

Een dag uit het leven van


Ireen Feenstra alumnus GNK

Ireen Feenstra is jeugdarts KNMG in opleiding. Dit is de eerste fase van de opleiding tot arts Maatschappij en Gezondheid (M&G). Ze zet zich samen met aiossen M&G uit verschillende profielen in om dit specialisme meer bekendheid te geven.

lees meer

Ireen Feenstra alumnus GNK

'Tijdens de opleiding en coschappen heb ik ervaren dat er veel aandacht is voor klinische specialisaties, maar komen geneeskundestudenten relatief kort en weinig in aanraking met het specialisme Maatschappij en Gezondheid. Onder dit specialisme vallen artsen die werkzaam zijn binnen de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding, medische milieukunde, forensische geneeskunde, beleid & advies, donorgeneeskunde, sociaal medische indicatiestelling en advisering. Ik vind het belangrijk dat er meer aandacht komt voor specialismen buiten het ziekenhuis, het specialisme M&G bijvoorbeeld is zeer divers en heeft veel te bieden.'

1 Zoektocht

‘Eerlijk gezegd had ik na mijn coschappen geen idee wat het specialisme M&G precies inhield. Na mijn studie wist ik wel dat het werken als dokter in een ziekenhuis niet echt bij mij paste, ik zocht meer maatschappelijke betrokkenheid. Toen begon de grote zoektocht. Via een werving- en selectiebureau kreeg ik een traineeship aangeboden wat onder andere bestond uit een periode als ANIOS in de kinder- en jeugdpsychiatrie.  De psychiatrie vond ik erg interessant, maar bij vele consulten dacht ik hetzelfde:  ‘Waarom is hier niet eerder wat meegedaan en had dit niet voorkomen kunnen worden?’ Het leek mij veel effectiever om in een eerder stadium wat te kunnen betekenen voor een kind en dit is iets wat ik juist terugvond bij de jeugdgezondheidszorg.’

2 Begeleidende rol

‘Als dokter wil je mensen beter maken. Als jeugdarts heb je meer een onderzoekende en begeleidende rol bij kinderen en ben je in staat veel verder te kijken dan alleen het medische aspect. Je hebt aandacht voor preventie en leefstijl en brengt de thuissituatie van kinderen onder de aandacht en kijkt hoe ze op school functioneren. Een goede jeugdarts overziet het zorgveld en de leefomgeving van het kind (0-19 jaar). De nadruk ligt zowel op het bewaken én het bevorderen van de gezondheid van de jeugd dan wel het opsporen van ziekten. Je helpt dus bij alle aspecten van een gezond leven.’

3 Een dag als jeugdarts

‘Als jeugdarts werk je meestal bij een GGD of een thuiszorginstelling. Mijn dagen zijn heel divers: het ene moment spreek ik met ouders van een pasgeboren kindje dat niet goed groeit en het volgende moment zit ik in de spreekkamer met een puber met zorgwekkend ziekteverzuim. Daarnaast leg ik de verbinding met veel verschillende professionals. Natuurlijk met huisartsen en kinderartsen, maar ook met zorgcoördinatoren op scholen en maatschappelijk werk of schuldhulpverlening uit het wijkteam. Ook adviseren we scholen en gemeenten over collectief gezondheidsbeleid, bijvoorbeeld als het gaat om overgewicht of vaccinaties. 
Minder leuk aan het vak vind ik de onbekendheid: vaak moet ik nog uitleggen wat ik doe en wat ik kan. Mensen vragen zich ook regelmatig af of ik het diagnosticeren en behandelen van kinderen niet mis. Over het algemeen niet, regelmatig is dat namelijk ook helemaal niet nodig en ligt de oplossing voor de klachten ergens anders, bijvoorbeeld bij de leefstijl of in de thuissituatie.’

4 Toekomst

‘De opleiding tot arts M&G bestaat uit twee fases van elk twee jaar. In de eerste fase kies je één van de acht profielen en ben je vooral gericht op dat ene onderwerp, in mijn geval de jeugdgezondheidszorg.  Je doet verschillende stages, waaronder bijvoorbeeld ook een verdiepende stage bij het specialisme kindergeneeskunde.  Vervolgens heb je de tweede fase die meer gericht is op wetenschappelijk onderzoek, management en beleid.  Eenmaal afgestudeerd is er werk genoeg; het is op dit moment zelfs lastig om alle vacatures op te vullen.’


Marijn Post alumnus BMS

Marijn Post studeerde biomedische wetenschappen en is nu docent informatievaardigheden en onderwijsondersteuner in Wageningen. Ze zet zich onder andere in voor het onderwijs.

lees meer

Marijn Post alumnus BMS

Ik heb mijn opleiding biomedische (gezondheids)wetenschappen gevolgd tussen 1999 en 2004. Ik wist tijdens deze periode waar mijn interesses lagen en het was dus duidelijk welke kant ik zou opgaan qua hoofdvak (nu master): bewegingswetenschappen. Wat ik daar dan precies mee ging doen, welke kant ik koos binnen de bewegingswetenschappen en wat ik dan wilde worden, vond ik maar lastig. Ik heb dan ook van alles gedaan: een stage ergonomie bij een gezondheidsmanagement bureau (wel erg commercieel), een vak sportpsychologie bij Vrije Universiteit (misschien wilde ik iets met sport?), een stage bij het NICI op de faculteit psychologie (neuroanatomie misschien?) en een ministage op de afdeling anatomie waarin ik een review heb geschreven. Leuk, maar allemaal zaken gericht op onderzoek.

1 Beroepsoriëntatie

'Ondanks dat ik altijd terecht kon bij een docent om te bespreken wat ik kon doen om een bepaalde interesse te ontwikkelen werd er toentertijd nog niet veel georganiseerd qua beroepsoriëntatie. We zijn wel bij een paar farmaceutische bedrijven gaan kijken en we hebben één keer een meeting gehad waarbij we aanwezig konden zijn bij verschillende praatjes van alumni om te horen wat voor werk ze deden.  Ook dit richtte zich vooral op onderzoek en de richting die je binnen het onderzoek op kon gaan. Het sprak me niet erg aan en ik vroeg me af of ik eigenlijk wel onderzoeker wilde worden, kortom ik zat een beetje in een identiteitscrises. Wat ben je eigenlijk als je biomedische wetenschappen hebt gestudeerd? Je bent geen arts, geen bioloog en onderzoeker klinkt ook zo algemeen. Ik heb het idee dat veel studenten nu nog steeds hiermee worstelen.'

2 Beroepsgeschiedenis

'Ik ben in eerste instantie begonnen met een PhD in neurofysiologie. Superleuk en een hele goede ervaring, maar daarna werd wel duidelijk dat ik geen echte onderzoeker was. Ik wilde meer praktisch bezig zijn en dacht dat ik beter fysiotherapeut kon worden. Echter, tijdens mijn intake bleek dat ze een anatomiedocent nodig hadden en zo ben ik 7 jaar lang anatomie docent geweest op een hogeschool voor fysiotherapie. Vervolgens heb ik een switch gemaakt en werk ik nu voor de bibliotheek van Wageningen University & Research als docent informatievaardigheden en onderwijsondersteuner. Mijn passie lag dus niet in het onderzoek maar ligt in het onderwijs.'

3 Wat heb jij gemist tijdens je studie qua beroepsoriëntatie en welke tips heb je om dit te verbeteren?

'Ik vind het jammer dat ik deze passie voor onderwijs niet tijdens mijn studie heb leren kennen. Er werden toen nog weinig mogelijkheden hiervoor geboden. Het is belangrijk studenten te laten zien dat je als student biomedische wetenschappen niet per se onderzoeker hoeft te worden maar je ook kan ontwikkelen tot docent, beleidsmedewerker, adviseur, communicatiemedewerker, arts etc. De opleiding zou studenten voorbeelden kunnen laten zien, maar misschien nog belangrijker: een opleiding moet flexibel zijn en meebewegen met studenten. Onderzoek doen is natuurlijk de basis (met name in de bachelor), maar geef studenten ook mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot een ander beroep. Geef opties tot snuffelstages bij bedrijven, instanties of hogescholen, geef een minor onderwijs (bijv.  waarbij ze hun BKO al kunnen halen), wees flexibel in het volgen van vakken op andere opleidingen (zelfs hogescholen) en zorg ervoor dat er een goede loopbaancoach is die kan helpen bij het maken van keuzes, en die in staat is om studenten in contact te brengen met eventuele voorbeelden. Ook extra curriculaire activiteiten kunnen hier natuurlijk bij helpen en stimuleren, zoals het doen van bestuurswerk, studentassistentschappen en het volgen van cursussen. Het helpt richting te geven aan waar de interesse van de student liggen.'
 


Paulien Govaert alumnus BMS

Paulien Govaert studeerde biomedische wetenschappen en is nu junior Consultant bij Opera Consultancy & Implementatie in Tilburg.

lees meer

Paulien Govaert alumnus BMS

Sinds 2,5 jaar ben ik met mijn Biomedisch Wetenschappen diploma op zak zogezegd ‘beschikbaar op de arbeidsmarkt'. Ik voelde me toentertijd een van de gelukkige die niet de vacaturesites op hoefde te duiken om op zoek te gaan naar werk. Ik kreeg een contract aangeboden bij mijn stage-adres. Op dat moment wist ik namelijk niet veel anders dan vinkjes te zetten bij starter, WO, full time en gezondheidszorg, of beroep doen op het handjevol mensen dat ik in mijn netwerk had om te vragen of zij tips of leuke vacatures wisten. En dat is best lastig...

1 De zoektocht naar de droombaan

'Waar zoek je nu precies naar, wat wil je gaan doen, wat heeft mijn interesse, welk bedrijf spreekt je aan, en wat past bij je? Dan nog maar niet te spreken over het beeld dat geschetst wordt over het hebben van je droombaan. Die vragen en het idee dat er heerst over de perfecte baan kunnen nogal benauwend werken. De tip die ik wil meegeven jezelf de tijd te gunnen om uit te zoeken wat je leuk vindt, wat bij je past en waar je heen wilt, en niet in meteen te streven naar die droombaan. Wat luchtigheid in je zoektocht maakt het vast gemakkelijker; je durft sneller een brief te schrijven, open op gesprek te gaan, en mensen te benaderen om te praten over je zoektocht.  Onder de medeafgestudeerde BMW-ers heb ik verschillende varianten voorbij zien komen in het vinden van een baan. Een groep kreeg net als ik een baan (in sommige gevallen een promotieplek) aangeboden bij een stageplaats. Een aantal bezochten veel carrièrebeurzen of andere netwerkbijeenkomsten, solliciteerde via vacaturesites of bij de bekende werkgevers onder BMW-ers, en weer anderen namen een paar maanden de tijd om eens goed te bedenken wat ze wilden, waarna ook zij actief op zoek gingen.'

2 Beroepsoriëntatie

'Als ik achteraf terugkijk naar welke keuzes ik gemaakt heb en hoe, denk ik dat ik te streng ben geweest voor mezelf. Na een jaar werk bij mijn voormalige stageadres, een jaar werk bij de GGD en daarna een switch naar mijn huidige baan hebben mij zo veel gebracht. Niet in de zin dat ik in die 2,5 jaar de leukste bezigheden had, het meest uitdagende werk en de beste leeromgeving, maar wel wat betreft antwoorden op de hierboven genoemde vragen. Door aan het werk te gaan, daarin tegen allerlei dingen aan te lopen, collega's te ontmoeten en leuke en minder leuke dingen te doen, weet je beter wat je wilt, wat bij je past en dus waar je naar op zoek kunt gaan. Dit maakt ook het zoeken naar een baan leuker, want doordat je beter je eigen wensen kent, heb je meer grip op je zoektocht. Gebruik dit ook tijdens de sollicitatiegesprekken die je vervolgens gaat voeren. Voor een goede match zijn twee blije partijen nodig, dus ook jij mag kritisch zijn en aangeven wat je verwachtingen zijn. Ik denk dat je als net afgestudeerde heel wat in je mars hebt om van toegevoegde waarde te zijn voor je collega's en bedrijf/afdeling waar je komt te werken. Voor mij was het bijvoorbeeld belangrijk om van het bedrijf een flinke dosis uitdaging te krijgen, en tegelijk een goede leeromgeving en voldoende begeleiding waar nodig. Juist doordat ik op twee totaal verschillende plekken gewerkt heb, is dit duidelijk voor mij geworden. Daarnaast weet ik door die twee banen ook veel beter wat nu echt mijn interesse heeft en waarom. Deze kennis van jezelf in feite maakt je zoektocht veel gerichter.'

3 Droombaan gevonden?

'Ik ben blij dat ik nu kan zeggen dat met grip op wat ik zocht, wat slim google-werk en het geluk dat mijn werkgever net de zoektermen van de website had aangepast, ik het idee heb als consultant op een goede plek te zitten. Passend bij mij, wat ik nu leuk vind, nodig heb en wens. Ik zal mezelf zeker vragen blijven stellen en in mijn netwerk blijven luisteren, kijken en praten, maar voorlopig geniet ik mooi van het feit dat mijn ondertitel op LinkedIn gevuld is met een functie waar ik blij mee ben en zie ik genoeg mogelijkheden om me daarin de komende tijd volop te ontwikkelen.'
 

4 vragen aan


Sanne van Oosterhout student BMW

Sanne van Oosterhout is 3e jaars biomedische wetenschappen student aan de Radboud Universiteit.

lees meer

Sanne van Oosterhout student BMW

Sanne is 3e jaars biomedische wetenschappen student aan de Radboud Universiteit.

1 Wie ben jij en welke opleiding volg je?

Mijn naam is Sanne van Oosterhout en ik ben 21 jaar. Ik studeer Biomedische Wetenschappen in Nijmegen. Dit collegejaar is mijn derde en laatste jaar van mijn bachelor, waarin ik minoren ga volgen en stage ga lopen. Hier heb ik ontzettend veel zin in!

2 Kun je wat meer vertellen waarom jij voor deze studie hebt gekozen?

 Ik wist heel lang niet welke studie ik wilde volgen. Ik ben namelijk geïnteresseerd in veel verschillende dingen. Leren over het menselijk lichaam trok mij altijd al, maar daarnaast ben ik ook erg geïnteresseerd in het gedrag van en de communicatie tussen mensen. Daarnaast heb ik een grote passie voor het overdragen van informatie, waardoor ik het geven van onderwijs en examentrainingen met veel plezier heb gedaan en nog steeds doe. Deze vele interesses maakte mijn studiekeuze niet makkelijker.

Biomedische wetenschappen leek mij een geschikte keuze, onder andere omdat met deze studie mijn nieuwsgierigheid op een waardevolle manier kan worden gebruikt en ingezet door bijvoorbeeld onderzoek te doen. Ik leer veel over het menselijk lichaam en met het nieuwe curriculum leer ik ook een en ander over het gedrag van en de communicatie tussen mensen. Daarnaast heb ik ook keuzeruimte en vrije tijd om met mijn andere interesses bezig te zijn. Ik wist overigens al snel dat ik een universitaire opleiding wilde doen met name om mezelf uit te dagen en om een brede basis te hebben.

Het eerste jaar van de studie heb ik voor de helft over gedaan, waardoor ik één jaar studievertraging heb. Ik was nog niet klaar om te studeren. Er veranderde opeens zoveel in mijn leven: een nieuwe omgeving, nieuwe studie, nieuwe mensen, nieuwe stad. Als perfectionist was het daarnaast ook niet makkelijk om met de grote hoeveelheden leerstof en lesmateriaal om te gaan. Het onderbreken van mijn studie is voor mij de beste keuze geweest die ik tot nu toe heb gemaakt en heeft mij erg positief veranderd. Ik ben op persoonlijk vlak, maar daarnaast ook binnen mijn studie erg gegroeid. Ik heb een duidelijke visie van wat ik wil bereiken en hierdoor gaat het studeren mij nu veel makkelijker af.
 

3 Heb je al ideeën over je toekomst als professional, wat wil jij met je studie?

Mijn passie is om informatie over te dragen aan mensen, zodat zij en ikzelf hiervan gebruik kunnen maken . Of het nu lesgeven aan middelbare scholieren, een college geven aan studenten of een advies geven aan artsen is, ik krijg er veel energie van. Wat ik heel waardevol vind is dat ik hierdoor het gevoel krijg dat ik op een directe manier iets voor anderen kan betekenen. Zo kom ik direct in contact en in interactie met anderen, wat ik belangrijk vind voor  een toekomstige baan. Dit wil ik later graag combineren met mijn eigen onderzoek. Mijn studie leidt me op tot een onderzoeker, wat ikzelf ook heel interessant vind en waarin ik mijn nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen goed kwijt kan. Ik zou echter nooit alleen maar onderzoek willen doen, juist omdat het overdragen van informatie/kennis mij veel energie geeft. Vandaar dat de combinatie mij erg aanspreekt.

4 Wat verwacht jij van de Career Service wat betreft je toekomstige carrière en de arbeidsmarkt?

Dat ik hier terecht kan als ik vragen heb betreffende stages of de toekomstige arbeidsmarkt. Dat zij mij hierin ondersteunen en advies hierover kunnen geven. Ik verwacht dat zij veel kennis hebben en de juiste vragen aan mij kunnen stellen als ik vastloop bij bepaalde keuzes of informatie.


Ferhat Beyaz student Geneeskunde

Ferhat Beyaz is 4e jaars geneeskunde student aan de Radboud Universiteit.

lees meer

Ferhat Beyaz student Geneeskunde

Ferhat Beyaz is 4e jaars geneeskunde student aan de Radboud Universiteit.

1 Wie ben jij en welke opleiding volg je?

Ik ben Ferhat Beyaz en ben vierdejaars student Geneeskunde.

2 Kun je wat meer vertellen waarom jij voor deze studie hebt gekozen?

Het zal als een cliché klinken, maar ik heb van jongs af aan altijd mensen willen helpen. Dat kan natuurlijk op een heleboel manieren. Ik heb echter veel een bewondering voor het menselijk lichaam, de complexe manieren waarop ziektes ontstaan en hoe deze behandeld worden. Bovenal haal ik veel energie uit het praten met en begeleiden van mensen om mij heen. Een combinatie van activiteiten leidt dan al snel tot de opleiding geneeskunde.

3 Heb je al ideeën over je toekomst als professional, wat wil jij met je studie?

Ik denk dat ik net als de meeste studenten het worden van een goede arts als primaire doelstelling heb. Waar ik vóór de start met deze opleiding vooral het beroep van arts en de primaire patiëntenzorg als doel voor ogen had, heb ik de afgelopen studie jaren veel ervaring opgedaan met extracurriculaire activiteiten. Zo geef ik zelf al een aantal jaren onderwijs binnen de faculteit en heb ik meerdere bestuursfuncties mogen vervullen. Deze ervaringen waren niet alleen ontzettend leuk om te doen, maar hebben mijn blik op de toekomst doen verbreden. In een ideale toekomst als professional zou ik het fantastisch vinden om naast patiëntenzorg taken te vervullen binnen het medisch onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en het management.

4 Wat verwacht jij van de Career Service wat betreft je toekomstige carrière en de arbeidsmarkt?

De Career Service geeft voor alle studenten van deze prachtige faculteit toegang tot de mogelijkheden die worden aangeboden in het kader van beroepsoriëntatie. Er wordt ontzettend veel georganiseerd en aangeboden door verschillende organisaties binnen onze faculteit. Het samenbrengen van al deze activiteiten tot één overzichtelijk programma waaraan studenten kunnen zien wat er te doen is, lijkt mij een enorme stap vooruit. Daarnaast vind ik dat het mogelijk moet zijn voor studenten om persoonlijk in gesprek te gaan over hun beroepsoriëntatie met een soort career coach: een expert die de individuele student kan begeleiden op zijn of haar beroepsoriëntatiepad.
 


Ohlin Cremers student Tandheelkunde

Ohlin Cremers is 3e jaars tandheelkunde student aan de Radboud Universiteit.

lees meer

Ohlin Cremers student Tandheelkunde

Ohlin Cremers is 3e jaars tandheelkunde student aan de Radboud Universiteit.

1 Wie ben jij en welke opleiding volg je?

Mijn naam is Ohlin Cremers en ik volg de opleiding Tandheelkunde.

2 Kun je wat meer vertellen waarom jij voor deze studie hebt gekozen?

Voor deze studie heb ik gekozen, omdat het een zeer diverse studie is waarbij je al vanaf het begin de theorie in de praktijk toe kunt passen en al vroeg in de opleiding in contact komt met patiënten. Dit sprak mij heel erg aan, omdat je op deze manier al snel je sociale kant kunt laten zien en deze ook verder kunt ontwikkelen. Daarnaast zit je maar met 67 studenten in één jaar en heb je veel contacturen, waardoor je een goede band kunt opbouwen met je medestudenten.

3 Heb je al ideeën over je toekomst als professional, wat wil jij met je studie?

Wat ik in de toekomst als professional zou willen staat voor mij zeker nog niet vast. Ik heb er wel ideeën over, maar ik wil de komende jaren nog gaan ontdekken wat het beste bij mij past. Misschien wil ik wel als algemeen practicus mijn eigen praktijk gaan runnen, maar misschien wil ik mezelf juist nog gaan specialiseren of differentiëren en me meer focussen op één vakgebied.

4 Wat verwacht jij van de Career Service wat betreft je toekomstige carrière en de arbeidsmarkt?

Van de Career Service verwacht ik dat ze mij kunnen helpen en adviseren wanneer ik vragen heb of moeilijkheden tegenkom wat betreft mijn toekomstige carrière. Het zou fijn zijn om ondersteuning te krijgen wanneer ik er zelf niet helemaal uitkom en ze mij op weg zouden kunnen helpen met mijn toekomstige carrière.