Onderwijs Doelgroepen Docenten en begeleiders Nieuws voor docenten GEZOCHT: docenten voor student-volgt-docent-project

25 september 2024

English version below

Wil jij wel eens weten hoe studenten je onderwijs nu écht ervaren? 
Sta je open voor input vanuit het studentperspectief en vind je het belangrijk dat het docentschap meer aandacht en waardering verdient? Wilde je toch al wat meer doen met zelfreflectie?  Sluit dan aan bij de tweede editie van het ‘student-volgt-docent-project’ van het Radboud Teaching and Learning Centre in samenwerking met de Radboud Honours Academy.

Hoe ziet het project eruit?

In blok 3 (februari 2025 tot mei 2025) gaan studenten de docenten volgen in de onderwijspraktijk. Deze studenten komen van een andere faculteit. We streven ernaar om aan elke docent twee studenten te koppelen om de leerervaring te vergroten.De studenten wonen minimaal drie colleges bij en bespreken deze samen met de docent na. Daarnaast kan het zijn dat de studenten worden betrokken bij het voorbereiden van een college of meedenken over de manier van toetsing. Samen bepaal je de mate van volgen.Het belangrijkste is dat je als docent open staat voor zelfreflectie. Misschien wil je wel specifieke onderdelen van je vak bekeken hebben (bv je eigen presentatievaardigheden of het gebruik van bepaalde voorbeelden in je colleges). Daarnaast geef je studenten een kans het docentschap van dichtbij te laten ervaren en ze hier dus ook misschien wel voor te enthousiasmeren. 

Hoeveel tijd gaat dit me kosten? 

Een relevante vraag natuurlijk, want tijd is kostbaar. De inschatting is dat het programma voor de docent in totaal een tijdsbelasting van zes tot acht uur vraagt die als volgt is opgebouwd:

  • Een Meet&Greet met de studenten op 3 december 2024 (12:15-13:15) 
  • Drie voor- en nabesprekingen van een college in blok 3 
  • Een eindbijeenkomst met presentaties van de studenten op 10 juni 2025 (15:00-17:00) 

Welke studenten gaan dit doen? 

Het ‘student-volgt-docent-project’ is een Honourslab, dat is een van de programma’s van de Radboud Honours Academy. Dat betekent dat de studenten die willen meedoen eerst een matchingsgesprek zullen hebben waarin hun leerdoelen en motivatie helder wordt. Studenten ontvangen geen studiepunten of vergoeding voor dit programma, maar doen mee vanuit interesse voor het vak en de ervaring die ze opdoen met feedback geven, zelfreflectie en observatie. Het project wordt afgesloten met een eindproduct (presentatie, podcast, tentoonstelling, boekje etc). 

Ben je enthousiast en wil je meedoen? 

Leuk! Laat het uiterlijk 30 oktober 2024 weten aan Lon Kalb, projectmanager Radboud Teaching and Learning Centre via lon.kalb@ru.nl. Geef hierbij ook aan waar je observatiebehoeften liggen. Dit helpt ons bij het jou matchen aan de juiste student. Voor vragen over het programma kun je ook bij Lon terecht. 

 

English version

Would you like to know how students really experience your education? Are you open to input from the student perspective, and do you think it is important that teaching deserves more attention and appreciation? Have you been wanting to do more with self-reflection? Then join the second edition of the 'student-follows-teacher project' of the Radboud Teaching and Learning Center in collaboration with the Radboud Honors Academy. 

What does the project look like? 

In block 3 (February 2025 to May 2025), students will follow the teachers in educational practice. These 
students come from another faculty. We aim to pair two students with each teacher to enhance the 
learning experience. Students attend at least three lectures and discuss them with the teacher. In addition, students may be involved in preparing a lecture or contribute ideas about the method of testing. Together you determine the level of monitoring. The most important thing is that as a teacher you are open to self-reflection. You may want to look at specific parts of your course (e.g. your own presentation skills or the use of certain examples in your lectures). In addition, you give students an opportunity to experience teaching up close and perhaps even make them enthusiastic about it.

How much time will this cost me? 

A relevant question of course, because time is precious. It is estimated that the program will require a total of six to eight hours of time for the teacher:

  • A Meet&Greet with the students on December 3, 2024 (12:15-13:15) 
  • Three preliminary and debriefings of a lecture in block 3 
  • A final meeting with presentations from the students on June 16, 2025 (15:00-17:00) 

Which students will do this? 

The 'student-follows-teacher project' is an Honors Lab, which is one of the programs of the Radboud Honours Academy. This means that students who want to participate will first have a matching interview in which their learning goals and motivation become clear. Students do not receive credits or compensation for this program but participate out of interest in the profession and the experience they gain with feedback, self-reflection and observation. 

Are you enthusiastic and do you want to participate? 

Nice! Please let Lon Kalb, project manager Radboud Teaching and Learning Center , know by 30 October 2024 at lon.kalb@ru.nl. Also indicate where your observation needs lie. This helps us match you with the right student. You can also contact Lon if you have any questions about the program

  • Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.

    Health Academy docenten

Meer nieuws


Nieuw portaal voor wetenschappelijke stages OnStage

3 september 2024

Vanaf september gebruikt het Radboudumc een nieuw portaal voor wetenschappelijke stages: OnStage. Met behulp van dit portaal kunnen studenten van de Medische Faculteit eenvoudig een passende stage vinden.

lees meer

OpenUp-regeling van start

2 september 2024

In de OpenUp-regeling werkt de Radboud Universiteit per 1 september samen met 23 andere Nederlandse onderwijsinstellingen. Doel is om het delen en hergebruik van zelfontwikkelde, digitale leermaterialen verder te stimuleren. ‘We hoeven zelf niet alles opnieuw uit te vinden.’

lees meer

Aanwezigheidsregistratie via Academy Attendance in de bachelors GNK en BMW

20 augustus 2024

Vanaf september 2024 zal in de bachelor Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen het bijhouden van aanwezigheid van studenten voor het verplichte onderwijs plaatsvinden middels een digitaal systeem: 'Academy Attendance'. 

lees meer
  • Medewerkers
  • Intranet