Instituut Waarborging Kwaliteit en Veiligheid
Het Instituut Waarborging Kwaliteit en Veiligheid (IWKV) van het Radboudumc bewaakt en analyseert de kwaliteit van zorg in ons ziekenhuis.
lees meerInstituut Waarborging Kwaliteit en Veiligheid
Het Instituut Waarborging Kwaliteit en Veiligheid (IWKV) van het Radboudumc bewaakt en analyseert de kwaliteit van zorg in ons ziekenhuis. Het IWKV doet dit vanuit een onafhankelijke positie. De belangrijkste taak van het IWKV is het uitvoeren van interne kwaliteitstoetsen (audits).
Hoe voeren we interne audits uit?
Interne audits voeren we uit op basis van (potentiële) risico’s die het Radboudumc ziet binnen de patiëntenzorg. Dit noemen we risicogestuurd auditen. Hiervoor maken we gebruik van relevante informatie, zoals stuurinformatie, van diverse partijen in huis.
Tracers
Tijdens audits maken we gebruik van de tracersystematiek. Het lopen van een patiënttracer houdt in dat auditoren het zorgproces van patiënten volgen terugkijkend in de tijd. Daarvoor observeert het auditteam het zorgproces. Hierbij stellen we korte vragen aan de (zorg)professionals die op dat moment aan het werk zijn. Patiënten bevragen we alleen na toestemming.
Persoonsgerichte zorg voorbeelden
Iedere patiënt heeft altijd recht op de beste zorg. En die zorg stemmen we af op uw specifieke eigenschappen en behoeften.
-
Het Radboudumc wil patiënten graag informeren over de kwaliteit van de geleverde zorg door het ziekenhuis.
lees meer
Transparant over kwaliteit van zorg
Het Radboudumc wil patiënten graag informeren over de kwaliteit van de geleverde zorg door het ziekenhuis. We geloven dat goed geïnformeerde patiënten beter in staat zijn te participeren in hun eigen zorgproces. Daarom maken we zo transparant mogelijk welke kwaliteit patiënten van ons kunnen verwachten en delen we beschikbare uitkomsten en onderzoeken op deze website.
- Bekijk onze resultaten
-
Met de komst van de Patiëntenadviesraad (PAR) in 2013 heeft de patiënt tot op het hoogste niveau in het Radboudumc een stem gekregen.
lees meer
Patiënten Advies Raad
Met de komst van de Patiëntenadviesraad (PAR) in 2013 heeft de patiënt tot op het hoogste niveau in het Radboudumc een stem gekregen; een belangrijke stap om de ideeën, visies en ervaringen van patiënten direct bij het beleid van het ziekenhuis te betrekken. De PAR adviseert de Raad van Bestuur gevraagd en ongevraagd. De leden van de PAR zijn allemaal ervaringsdeskundige: als (ex-)patiënt, mantelzorger of ouder van een patiënt.- Meer over de Patiëntenadviesraad
-
Bij Radboudumc Health Innovation Labs geven en nemen we de ruimte om zorginnovatie te ontwikkelen en kansrijke innovaties in de praktijk te brengen.
lees meer
Radboudumc Health Innovation Labs
Als Radboudumc willen we vooroplopen in het vormgeven van de gezondheidszorg van de toekomst. Bij Radboudumc Health Innovation Labs geven en nemen we de ruimte om zorginnovatie te ontwikkelen en kansrijke innovaties in de praktijk te brengen.
- Meer over Radboudumc Health Innovation Labs
Patiëntervaringen
Het Radboudumc verbetert voortdurend de zorg. Daarvoor zijn ervaringen van patiënten onmisbaar, want ze vertellen ons wat we goed doen of wat beter kan. We meten de patiëntervaringen met behulp van de vragenlijst PEM: de PatiëntErvaringsMeting.
lees meerElektronisch patiëntendossier
Iedere patiënt van het Radboudumc heeft een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). In dit EPD slaan we alle medische gegevens op van een patiënt.
lees meer