Wachtkamer

De arts met wie u een afspraak heeft, haalt u op uit de wachtkamer. Wij proberen altijd op tijd te werken. Toch lopen afspraken soms onverwachts uit. Of moet uw arts plotseling naar een spoedgeval. Wacht u langer dan 20 minuten? Informeer dan bij de baliemedewerker(s) wat er aan de hand is. Zij kunnen meestal een indicatie geven van de actuele wachttijd.  
 
U helpt mee de wachttijden kort te houden door op tijd op de polikliniek te zijn. Houd bijvoorbeeld rekening met files en de tijd die u nodig heeft om een parkeerplaats te vinden. Soms lijkt het alsof patiënten die later binnenkomen, toch eerder worden geholpen. Dit komt dan doordat patiënten op volgorde van afspraak worden geholpen en niet op volgorde van binnenkomst.
Patientenzorg Uw afspraak

Heeft u binnenkort een afspraak in het Radboudumc? Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten over uw afspraak in ons ziekenhuis. Bijvoorbeeld hoe u zich voor kunt bereiden en wat uw rechten en plichten zijn. Maar ook praktische informatie zoals hoe u hier kunt komen en waar u kunt parkeren. 


Meenemen naar uw afspraak

  • verwijsbrief
  • identiteitsbewijs
  • verzekeringsbewijs
  • actueel overzicht medicijnen

Extra maatregelen rondom uw afspraak of bezoek

Komt u naar het ziekenhuis voor een afspraak? U mag helaas geen begeleider meenemen. Dit kan alleen in uitzonderingsgevallen. Bezoekers/begeleiders met klachten mogen helaas niet naar binnen. Houd rekening met extra tijd bij de ingangen i.v.m. het stellen van vragen over uw gezondheid. lees meer

Kom op tijd naar uw afspraak

Voorafgaand aan uw afspraak controleren wij uw gegevens bij de Check-in balie. Zorg dat u voor uw eerste bezoek 30 minuten van tevoren aanwezig bent om u in te schrijven. Voor een herhaalbezoek meldt u zich 10 minuten van tevoren.

Inchecken voor uw afspraak

Voordat u in gesprek gaat met uw zorgverlener willen we graag uw gegevens op orde hebben en uw medicijnen controleren.

lees meer

Tips voor het gesprek samen beslissen

Wanneer u bij een arts bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie of medicijnen? U kunt de mogelijkheden met uw arts bespreken.

lees meer

Tips voor het gesprek samen beslissen

Wanneer u bij een arts bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie, medicijnen, of toch liever nog even wachten? Doorbehandelen of stoppen? Meerdere opties zijn mogelijk, maar welke past het beste bij u?

Om tot een besluit te komen, kunt u samen met uw arts de mogelijkheden bespreken. Veel mensen vinden het daarnaast fijn om iemand die met u meeluistert en -denkt mee te nemen naar de afspraak. Door de voor- en nadelen van een behandeling te bespreken, kunt u samen met uw arts een weloverwogen besluit nemen over welke aanpak het beste bij u past.

 3 goede vragen

De volgende 3 vragen zijn een handig hulpmiddel:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
  • Wat betekent dat in mijn situatie?

Betere zorg begint bij een goed gesprek

Het Radboudumc wil rekening houden met uw wensen en voorkeuren. U kent uzelf het beste en u heeft meer invloed op uw behandeling en verzorging dan u misschien denkt. Het is daarom belangrijk dat u aangeeft hoe u zich voelt en wat uw ervaringen zijn. Maar ook wat uw voorkeur heeft en hoe u in het leven staat, zijn belangrijke elementen die kunnen helpen bij uw beslissing. Geef deze daarom ook aan. U mag van ons verwachten dat uw arts medische kennis en ervaring heeft en kan inschatten of bepaalde risico’s voor u gelden. Uw arts helpt u daarnaast de mogelijkheden en uw voorkeuren helder te krijgen. Zo heeft u allebei uw eigen rol.

Campagne Samen beslissen

De campagne Samen beslissen van Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie van Medisch Specialisten sluit aan bij onze visie over samen beslissen. Hierbij maken we de zorg voor de patiënt steeds persoonsgerichter.

Informatie over samen beslissen leest u op:


Reisplanner

Met de reisplanner berekent u hoe lang u erover doet om bij het Radboudumc te komen. Zowel met de auto als het openbaar vervoer.

lees meer

Reisplanner

Met onderstaande reisplanner van GoAbout.com berekent u hoe lang u erover doet om bij het Radboudumc te komen. Zowel met de auto als het openbaar vervoer. Houd daarnaast rekening met:
  • eventuele tijd voor het parkeren van uw auto
  • looptijd naar de afdeling 
  • tijd om langs de incheckbalie te gaan.

Indien u gebruikt maakt van onderstaande planner zijn de voorwaarden van GoAbout.com van kracht. Radboudumc is niet verantwoordelijk voor de verwerking van de gegevens door GoAbout.com.

 

mijnRadboud uw persoonlijk patiëntendossier

MijnRadboud is uw persoonlijke medische dossier dat u online kunt inzien. Hiermee kunt u bijvoorbeeld afspraken maken of uitslagen inzien. U kunt bij de inschrijfbalie of bij uw polikliniek terecht als u gebruik wilt maken van mijnRadboud. lees meer

Afspraak wijzigen

Wilt u uw afspraak wijzigen of afzeggen? Geef het aan in uw online medisch dossier ’mijnRadboud’ of neem contact op met de afdeling of polikliniek waar u een afspraak heeft. We plannen zo snel mogelijk een nieuwe afspraak met u in. inloggen mijnRadboud

Afspraak­herinnering per sms

72 uur voor uw afspraak in het Radboudumc ontvangt u een herinnerings-sms. U kunt een herinnerings-sms alleen op een mobiele telefoon ontvangen. inschrijfbalies

Videogesprek Zaurus met uw zorgverlener

Een videogesprek is een consult via internet, waarbij u en uw zorgverlener elkaar kunnen zien. Tijdens het videogesprek kan uw zorgverlener informatie met u delen zoals uw medisch dossier, uitslagen van onderzoeken en medische beelden.

lees meer

Praten over uw behandelwen­sen Informatie voor patiënten en hun naasten

In het Radboudumc bieden we medisch zinvolle zorg. Dat doen we in samenspraak met u. Als patiënt kunt u meedenken over uw behandeling en daarbij aangeven wat uw wensen daarin zijn.

lees meer

Telefonische afspraak

Een telefonisch afspraak is een volwaardig medisch consult, waarbij u vragen kunt stellen aan uw arts of verpleegkundige, net zoals een afspraak in het ziekenhuis zelf.

lees meer

Telefonische afspraak

Een telefonisch afspraak is een volwaardig medisch consult, waarbij u vragen kunt stellen aan uw arts of verpleegkundige, net zoals een afspraak in het ziekenhuis zelf. Maar u heeft geen reistijd of reiskosten. Een telefonisch afspraak maakt u op dezelfde manier als een andere afspraak. Wanneer u liever voor dit gesprek naar het Radboudumc komt, is dat uiteraard ook nog steeds mogelijk.

Goed om te weten

  • U wordt omstreeks de afgesproken tijd gebeld door uw arts of verpleegkundige. Houd rekening met een eventuele uitloop van 30 minuten.
  • Zorg dat u op een plek bent waar u rustig kunt praten.
  • Noteer de vragen die u voor uw zorgverlener heeft, zodat u niets vergeet.
  • Vraag uw zorgverlener iets opnieuw te vertellen als u hem of haar niet goed heeft begrepen of verstaan.
Wilt u meer weten over de kosten van een telefonische afspraak? Kijk dan op declaratie telefonisch consult.

Geluidsopname maken van het gesprek met uw zorgverlener

Wilt u een geluidsopname maken van het gesprek met uw zorgverlener? Dat kan. Lees enkele tips waar u aan kunt denken bij het maken van een geluidsopname.

lees meer

Geluidsopname maken van het gesprek met uw zorgverlener

Tijdens een gesprek in het ziekenhuis krijgt u vaak veel informatie te verwerken. Soms kan het dan ook fijn zijn om het gesprek met uw zorgverlener op te nemen en thuis rustig terug te luisteren. Bijvoorbeeld als u keuzes moet maken over uw behandeling of als u het lastig vindt om zich te concentreren. Uw zorgverlener kan een gespreksamenvatting opnemen die u in mijnRadboud terug kunt luisteren.

Geef bij uw zorgverlener aan dat u het gesprek graag wilt opnemen. Samen kunt u afspraken maken over de opname en het gebruik ervan.

Tips

  • Open communiceren

Maak uw wens voor het maken van een geluidsopname altijd aan uw zorgverlener kenbaar. Hij of zij zal hieraan meewerken en kan via de Haiku of Canto app de geluidsopname voor u maken.

  • Wat wordt er opgenomen

Spreek met uw zorgverlener af wat er precies opgenomen wordt. Is het nuttig om het hele gesprek op te nemen, een deel van het gesprek of alleen een samenvatting aan het einde van het gesprek?

  • Proefopname

Het kan verstandig zijn om een korte proefopname te maken, om zo te checken of iedereen goed te verstaan is. Dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

  • Opslaan

Als uw zorgverlener de opname via de Haiku of Canto app heeft gemaakt, vindt u dit terug in mijnRadboud onder mijn dossier en dan mijn documenten en bestanden. Maakt u zelf een geluidsopname? Sla de geluidsopname op een veilige en logische plek op. Bij voorkeur op een vaste computer.

  • Gebruik

U mag de opname alleen gebruiken binnen uw privékring. Het is zonder toestemming van uw zorgverlener niet toegestaan om de opname openbaar te maken en (online) te delen met een groter publiek, bijvoorbeeld via sociale media.

Heeft u vragen over het maken van een geluidsopname? Neem dan contact op met ons voorlichtingscentrum via voorlichting@radboudumc.nl


Wachttijden en toegangstijden

U hebt van uw huisarts of behandelend specialist een verwijzing gekregen voor een afspraak, onderzoek of behandeling in het Radboudumc. Het duurt vaak even voordat u terecht kunt. Het Radboudumc informeert u graag over de actuele wachttijden.

lees meer

Uw eerste afspraak


Verwijsbrief

Is dit uw eerste afspraak? Dan heeft u een verwijsbrief nodig van uw huisarts of behandelend arts. Dit geldt ook voor een second opinion. Als u doorverwezen bent, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak.

lees meer

Verwijsbrief

Is dit uw eerste afspraak? Dan heeft u een verwijsbrief nodig van uw huisarts of behandelend arts. Dit geldt ook voor een second opinion. Als u doorverwezen bent, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak. 

Goed om te weten

  • Een verwijzing is maximaal 1 jaar geldig. Soms korter. Als dat zo is, staat dit op uw verwijsbrief. 
  • Heeft u een herhaalconsult? Dan heeft u geen verwijzing nodig. Ook niet als dit langer is dan een jaar geleden.
  • Wanneer uw behandeling in het ziekenhuis is afgerond, verwijst de specialist u terug naar uw huisarts.

Inschrijven als patiënt

Heeft u een eerste afspraak in ons ziekenhuis? Kom dan 30 minuten voor uw afspraak naar het Radboudumc en schrijf u eerst in als patiënt bij een van onze inschrijfbalies.

lees meer

Praktische informatie


Bereikbaar­heid Radboudumc

Het Radboudumc heeft meerdere ingangen met verschillende adressen. Bekijk de informatie over bereikbaarheid, parkeren en fietsenstallingen.

lees meer

Bereikbaar­heid Dekkerswald

In Groesbeek ligt het Radboudumc Dekkerswald. Klik hier voor praktische informatie en bereikbaarheid

lees meer

Begeleiding en golfkar

Wilt u bij aankomst in het ziekenhuis begeleiding? Meld dit dan bij de receptie bij de hoofdingang, T (024) 361 37 67.

lees meer

Begeleiding en golfkar

Wilt u bij aankomst in het ziekenhuis begeleiding? Meld dit dan bij de receptie bij de hoofdingang, T (024) 361 37 67. Een gastvrouw/gastheer haalt u op en begeleidt u naar uw afspraak. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Gastheren/vrouwen zijn vrijwilligers, wij kunnen deze service daarom niet garanderen.

Golfkar

Kunt u niet goed lange afstanden afleggen? Gebruik dan onze golfkar. Een vrijwilliger brengt u daarmee zo dicht mogelijk bij uw bestemming in het ziekenhuis. Van maandag t/m vrijdag, 7.45 tot 17.00 uur. De service wordt uitgevoerd door vrijwilligers. Daarom kunnen wij deze service niet garanderen.

Met een geleidehond naar het Radboudumc

U kunt een geleidehond of hulphond meenemen tijdens uw bezoek aan het Radboudumc.

lees meer

Met een geleidehond naar het Radboudumc

Dieren kunnen in het ziekenhuis hygiënische problemen veroorzaken, waardoor er een groter infectierisico ontstaat. Huisdieren zijn daarom niet toegestaan in het Radboudumc. Een geleidehond of hulphond kunt u wel meenemen naar uw ziekenhuisbezoek.

Regels geleidehond

Een patiënt, bezoeker of medewerker mag een geleidehond (blindengeleide- of SOHO-hond) meenemen naar het Radboudumc. U bent zelf verantwoordelijk voor de geleidehond. In het geval van verontreiniging door de hond, kunt u bij de balie aan een medewerker vragen om het klantcontactcentrum te bellen (telefoonnummer: 18000). Zij kunnen zorgen dat de ruimte gereinigd en gedesinfecteerd wordt in verband met de hygiëne.

Regels huisdieren

Alleen onder specifieke omstandigheden kan, in overleg met het team Hygiëne en Infectiepreventie (HIP), een huisdier worden toegelaten bij patiënten. Opgenomen kinderen kunnen hun eigen huisdieren ontmoeten bij de blokhut "Amalia's huisje, boompje, beestje", aan de achterkant van het Q-gebouw. De behandelend arts is hier verantwoordelijk voor.

Voor­zieningen

Tijdens uw bezoek of opname kunt u gebruikmaken van de diverse voorzieningen van het Radboudumc.

lees meer

Prikpost Radboudumc

Binnen het Radboudumc hebben we 2 prikposten voor patiënten.

lees meer

Prikpost Radboudumc

Binnen het Radboudumc hebben we 2 prikposten voor patiënten. Om drukte bij de prikpost te voorkomen en de 1,5 meter maatregel in de wachtruimte goed te kunnen waarborgen, vragen wij u om in de middag langs te komen. Bij voorkeur op woensdag, donderdag of vrijdag tussen 14.30-16.00 uur.

Prikpost Poliplein
Openingstijden: ma t/m vr, 08.00 – 16.30 uur
Route 719  
U kunt bij deze prikpost terecht voor de specialismen:
  • Anesthesiologie (pre-operatieve poli)
  • Cardiologie
  • Cardiothoracale chirurgie
  • Heelkunde
  • Longziekten
  • Medische Oncologie
  • Neurochirurgie
  • Orthopedie
  • Plastische chirurgie
  • Urologie

Prikpost interne specialismen

Openingstijden: ma t/m vr, 8.00 – 17.00 uur
Route 433
U kunt bij deze prikpost terecht voor de specialismen:
  • Endocriene ziekten
  • Hematologie
  • Interne geneeskunde  
  • Klinische genetica
  • Maag-, Darm- en Leverziekten
  • Nierziekten
  • Reumatische ziekten
 
Andere afdelingen prikken bloed op de afdeling zelf. Voor bloedafname op verzoek van de huisarts kunt u niet terecht bij het Radboudumc.

Mantelzorg Uw naaste in het ziekenhuis

Als familie of andere naaste van de patiënt bent u een onmisbare partner in zorg.

lees meer

Poliplein

Tien van onze specialismen vindt u op ons poliplein (route 725).

lees meer

Poliplein

Tien van onze specialismen vindt u op ons poliplein (route 725):
  • Anesthesiologie (pre-operatieve poli)
  • Cardiologie
  • Cardiothoracale chirurgie
  • Heelkunde
  • Longziekten
  • Medische Oncologie
  • Neurochirurgie
  • Orthopedie
  • Plastische chirurgie
  • Urologie
 
Bij binnenkomst op het poliplein kunt u zich met de barcode op uw afsprakenbrief aanmelden bij een aanmeldzuil. Uit de aanmeldzuil rolt een ticket, waarop staat in welke kleurenzone u kunt wachten. U herkent de kleurzones aan het meubilair. U wordt opgehaald uit de betreffende wachtzone. 

Prikposten in de regio

U kunt ook uw bloed laten prikken bij een prikpost in uw omgeving, zodat u er niet voor naar het Radboudumc hoeft te komen. Dit is alleen mogelijk als u hierover een verzoek van uw zorgverlener heeft ontvangen.

lees meer

Prikposten in de regio

U kunt ook uw bloed laten prikken bij  een prikpost  in uw omgeving, zodat u er niet voor naar het Radboudumc hoeft te komen. U kunt zich alleen melden bij een andere prikpost als u daarvoor een verzoek van uw zorgverlener heeft ontvangen met een afname-set daarbij.

Hieronder vindt u een lijst met prikposten in de regio waar u terecht kunt.

U bent vrij in de keuze van een prikpost. In de lijst vindt u ook de adressen en openingstijden van de prikposten. Na afname brengt de prikpost uw bloed naar het Radboudumc. Het is daarvoor belangrijk dat u vóór 11 uur uw bloed laat prikken om uw bloed dezelfde dag naar het Radboudumc mee te nemen. Ook als de prikposten langer dan tot 11 uur geopend zijn dient u voor 11 uur uw bloed te laten prikken.

Als u naar een prikpost gaat, neem dan de brief van het Radboudumc, een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) en het afnamepakket mee.


Woonachtig en/of verzekerd in het buitenland

U wilt naar het Radboudumc komen en u bent woonachtig en/of verzekerd in het buitenland? Dan is dat in veel gevallen mogelijk. Wel zijn hier voorwaarden aan verbonden.

lees meer

Uw rechten en plichten


Rechten en plichten

Uw belangrijkste rechten en plichten als patiënt zijn vastgelegd in wetten, onder andere in de Wet op Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).

lees meer

Privacy

Het Radboudumc respecteert uw privacy en draagt er zorg voor dat uw persoonlijke gegevens altijd vertrouwelijk en in overeenstemming met de privacywetgeving worden behandeld. We streven ernaar om de privacy van patiënten, bezoekers en medewerkers zo goed mogelijk te waarborgen.

lees meer

Klachten

Wij proberen u goede, professionele zorg te geven. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Wij horen dat graag van u. Dan kunnen we er iets aan doen.

lees meer

Infecties


Preventie BRMO

BRMO staat voor Bijzonder Resistente Micro-Organismen. Het zijn micro-organismen die resistent zijn tegen bepaalde antibiotica. We doen er alles aan om BRMO en de verspreiding ervan in ons ziekenhuis te voorkomen. Bij een ziekenhuisbezoek vragen wij u een vragenlijst in te vullen over MRSA en BRMO.

lees meer

Preventie BRMO

BRMO staat voor Bijzonder Resistente Micro-Organismen. Het zijn micro-organismen die resistent zijn tegen bepaalde antibiotica. We doen er alles aan om BRMO en de verspreiding ervan in ons ziekenhuis te voorkomen.  

Vragenlijst MRSA en BRMO

Bij een ziekenhuisbezoek verzoeken wij u een vragenlijst in te vullen over MRSA en BRMO. Wij willen namelijk graag weten of u tot een risicogroep behoort van mensen die drager zijn van een resistente bacterie. Afhankelijk van de uitkomst van de vragenlijst kijken we of u getest moet worden op MRSA en/of BRMO.
 

MRSA Meticilline Resistente Staphylococcus Aureus

MRSA is een bacterie die door veel soorten antibiotica niet wordt gedood (resistent). Meld het direct als één of meerdere risicofactoren voor u van toepassing zijn.

lees meer

Waterpokken

Heeft uw kind een afspraak in het Radboudumc? Patiënten met verminderde weerstand kunnen besmet raken met waterpokken en kunnen hier ernstig ziek van worden. Neem zo snel mogelijk contact met ons op als uw kind:

  • waterpokken heeft (gehad)
  • in contact is geweest met kinderen met waterpokken
  • in een omgeving is geweest waar waterpokken heerst

Werkwijze polikliniek


Wachtkamer

De arts met wie u een afspraak heeft, haalt u op uit de wachtkamer. Wij proberen altijd op tijd te werken. Toch lopen afspraken soms onverwachts uit. Of moet uw arts plotseling naar een spoedgeval.

lees verder

Behandelend arts

We proberen ervoor te zorgen dat u alle afspraken bij dezelfde arts heeft. In de praktijk is dit niet altijd haalbaar, omdat artsen soms worden weggeroepen voor een spoedgeval. We informeren u als een andere arts een afspraak overneemt.

lees meer

Behandelend arts

We proberen ervoor te zorgen dat u alle afspraken bij dezelfde arts heeft. In de praktijk is dit niet altijd haalbaar, omdat artsen niet alleen patiënten zien op de polikliniek maar ook patiënten die opgenomen zijn op de verpleegafdeling. Daardoor kan een arts worden weggeroepen voor een spoedgeval. We informeren u als een andere arts een afspraak overneemt. Of wanneer u blijvend een andere arts krijgt toegewezen.

Onderzoek

Tijdens uw eerste afspraak stelt de arts u vragen over uw klachten, het beloop en bijvoorbeeld of deze klachten ook in uw familie voorkomen. Ook verricht de arts meestal lichamelijk onderzoek bij u.

lees meer

Onderzoek

Tijdens uw eerste afspraak stelt de arts u vragen over uw klachten, het beloop en bijvoorbeeld of deze klachten ook in uw familie voorkomen. Ook verricht de arts meestal lichamelijk onderzoek bij u. Soms is meer onderzoek nodig, zoals bloedonderzoek of röntgenfoto’s. Wij proberen te regelen dat dit direct na uw polikliniekbezoek kan. Als dat niet lukt, maken we een afspraak op een andere dag.

Patiënt in een umc


Opleidings­ziekenhuis

Het Radboudumc is een opleidingsziekenhuis: wij leiden artsen op tot medisch specialist en bieden diverse specialistische verpleegkundige opleidingen. Dit betekent dat u naast specialisten en verpleegkundigen ook te maken kunt krijgen met medewerkers in opleiding.

lees meer

Opleidings­ziekenhuis

Het Radboudumc is een opleidingsziekenhuis: wij leiden artsen op tot medisch specialist en bieden diverse specialistische verpleegkundige opleidingen. Dit betekent dat u  naast specialisten en verpleegkundigen ook te maken kunt krijgen met medewerkers in opleiding zoals arts-assistenten, co-assistenten en verpleegkundigen in opleiding.
 

Met wie krijgt u te maken?

Als patiënt van het Radboudumc krijgt u met veel verschillende medewerkers te maken. Hier leest u wat hun functies zijn en waarvoor u bij deze medewerkers terecht kunt.

lees meer

Gebruik van uw medische gegevens en overgebleven lichaamsmateriaal

In sommige gevallen kunnen we uw medische gegevens of lichaamsmateriaal gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek of onderwijs.

lees meer

Meedoen aan wetenschap­pelijk onderzoek

In het Radboudumc behandelen en verplegen we patiënten. Daarnaast doen we medisch-wetenschappelijk onderzoek. Het doel hiervan is het vinden van oorzaken van aandoeningen en het vinden van betere behandelmethoden. U kunt gevraagd worden om aan zo’n onderzoek mee te doen.

lees meer