Onderwijs Alle scholingen Kinderneurorevalidatie

Radboudumc Health Academy - Kinder­neuro­revalidatie

De leerlijn verzorgt praktisch en interprofessioneel onderwijs voor (kinder)fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten die werken met kinderen en jongvolwassenen met centraal neurologische aandoeningen, in het bijzonder met Cerebrale Parese (CP).

lees meer

Radboudumc Health Academy - Kinder­neuro­revalidatie

De leerlijn KinderNeuroRevalidatie

De leerlijn KinderNeuroRevalidatie (KNR) is ontstaan uit de oorspronkelijke 30-daagse basiscursus Kinderneurorevalidatie/CP. De leerlijn verzorgt praktisch en interprofessioneel onderwijs voor (kinder)fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten die werken met kinderen en jongvolwassenen met centraal neurologische aandoeningen, in het bijzonder met Cerebrale Parese (CP). Het onderwijs is gebaseerd op “State of the Art” inzichten o.a. op het gebied van pathofysiologie bij CP, motorische controle en motorisch leren.  Tevens worden de aanbevelingen uit de ge-update CBO Richtlijn “Diagnostiek en behandeling van kinderen met een spastische Cerebrale Parese” geïntegreerd.

Binnen deze leerlijn ontwikkelen deelnemende professionals competenties op het gebied van klinisch redeneren bij onderzoek en behandeling van het kind/jongere met CP. Het aanleren van een taakgerichte benadering en onderzoeks- en behandelvaardigheden tijdens praktijksessies met kinderen, vanuit een interprofessioneel perspectief, zal centraal staan.

Modulaire structuur

Vanaf 2015 is de leerlijn gestart in een modulaire structuur, die passend is in een leven lang leren. De cursus is ontwikkeld door docenten van de opleiding Kinderneurorevalidatie en is geschikt voor therapeuten uit de eerste en tweede lijn, en mensen die werkzaam zijn in een academische setting.

De leerlijn bestaat uit verschillende modules. Na het afronden van de module KNR/CP, heb je toegang tot verdiepingsmodulen (o.a. het Jonge Kind en EMB) en tot de KNR-masterclasses die gemiddeld 1 keer per jaar worden georganiseerd. De leerlijn blijft in ontwikkeling en nieuwe verdiepingsmodules worden ontwikkeld. Zo is onlangs de verdiepingsmodule Logopedie gesplitst in twee verdiepingsmodules, namelijk Eten-drinken-slikken en Adem-Stem. Hierbij zal interprofessioneel leren en werken het uitgangspunt zijn.


Vereniging Docenten Kinder­neuro­revalidatie

Het docententeam van (kinder)fysiotherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten is gespecialiseerd in het geven van interprofessioneel onderwijs over het kind met centraal neurologische aandoeningen, in het bijzonder Cerebrale Parese (CP). www.vdknr.nl

Module KNR-CP

De module KNR richt zich op het inventariseren, interpreteren en interveniëren bij een kind met cerebrale parese (CP). Daarnaast wordt er ingegaan op de specifieke casuïstieken van verschillende typen CP bij het schoolgaande kind.

De module najaar 2023 zit vol. In najaar 2024 wordt weer een module gestart. 


Verdiepings­module KNR / Het jonge Kind

Deze verdiepingsmodule gaat in op de problematiek en behandeling van het in ontwikkeling zijnde kind met een (verhoogd risico op) CP.

meer informatie

Verdiepings- module KNR/EMB

De verdiepingsmodule EMB (EMB = Ernstig Meervoudig Beperkt) behandelt de specifieke en onderliggende problematiek bij EMB. In de module is ruim aandacht voor het oefenen van skills.

lees meer


Ervaringen met de leerlijn KNR

Testimonals oud-cursisten

Olga, logopediste: “De cursus is een mooie combinatie van theorie en praktijklessen, waarin je als deelnemer wordt aangezet om goed te leren kijken naar kinderen en de juiste conclusies leert trekken. Er worden onderwerpen aangeboden gericht op multidisciplinaire behandeling, deze bevorderen de samenwerking met collega therapeuten in de werksetting.”
Yannick, kinderfysiotherapeut: “De KNR geeft meer inzichten in zowel het onderzoeken als behandelen van complexe beelden van CP. De cursus geeft je een multidisciplinaire bril op, die laat zien hoeveel je samen voor een kind kan betekenen. De grootste meerwaarde vond ik naast de theorie het behandelen en bespreken van kinderen die in de les kwamen. Heel fijn!”

Uit de evaluatie van voorgaande cursussen:

'Boeiende sprekers die inhoudelijk goed onderbouwd zijn, goed antwoord kunnen geven op vragen en door wie er een veilig en positief klimaat gecreëerd werd (geen enkele vraag is gek!)'
'De lessen waren inhoudelijk erg interessant en direct toepasbaar in het werkveld.'
'De praktijklessen met de kinderen waren erg waardevol. Mooi om op deze manier de vertaalslag naar de praktijk te maken. Ik heb er veel van geleerd.'
 'De cursusopzet was prima, theorie en praktijk goed afgewisseld. Een duidelijke opbouw van informatie en het goed kunnen toepassen op het werk (en reflecteren in portfolio).'
'Ik merk dat ik nu al anders kijk naar de kinderen die ik behandel en sneller contact zoek met andere disciplines om samen na te denken en te kijken. Heel interessant dus!'
'Ik heb veel kennis en vooral inspiratie gehaald uit de meeste theoretische lessen. De skills lessen waren ook waardevol.'
'Ik heb veel geleerd in de cursus. Niet alleen voor CP kinderen, maar ook in mijn observaties / behandelingen bij de rest van de kinderen. Ik zoek het interdisciplinair werken nu ook meer op.'
'Zeer bevlogen en deskundige docenten!'
'Goede interactie tussen docenten en cursisten. Fijne afwisseling tussen multi-en monodisciplinaire lessen.'
 


Doelgroep

De cursus is ontwikkeld door docenten van de opleiding Kinderneurorevalidatie en is geschikt voor therapeuten, te weten ergotherapeuten, logopedisten, (kinder)fysiotherapeuten uit de eerste en tweede lijn, en mensen die werkzaam zijn in een academische setting.

Contact

Enna van der Sluis
Projectmedewerker

(06) 50 19 00 30
contactformulier
  • Medewerkers
  • Intranet