Patientenzorg Uw afspraak

Heeft u binnenkort een afspraak in het Radboudumc? Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten over uw afspraak in ons ziekenhuis. Bijvoorbeeld hoe u zich voor kunt bereiden en wat uw rechten en plichten zijn. Maar ook praktische informatie zoals hoe u hier kunt komen en waar u kunt parkeren. 


Meenemen naar uw afspraak

  • verwijsbrief
  • identiteitsbewijs
  • verzekeringsbewijs
  • actueel overzicht medicijnen

Kom op tijd naar uw afspraak

Voorafgaand aan uw afspraak controleren wij uw gegevens bij de Check-in balie. Zorg dat u voor uw eerste bezoek 30 minuten van tevoren aanwezig bent om u in te schrijven. Voor een herhaalbezoek meldt u zich 10 minuten van tevoren.

Inchecken voor uw afspraak

Voordat u in gesprek gaat met uw zorgverlener willen we graag uw gegevens op orde hebben en uw medicijnen controleren.

lees meer

Tips voor het gesprek samen beslissen

Wanneer u bij een arts bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie of medicijnen? U kunt de mogelijkheden met uw arts bespreken.

lees meer

Tips voor het gesprek samen beslissen

Wanneer u bij een arts bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie, medicijnen, of toch liever nog even wachten? Doorbehandelen of stoppen? Meerdere opties zijn mogelijk, maar wat past het beste bij u?

Om tot een besluit te komen, kunt u samen met uw arts de mogelijkheden bespreken. Veel mensen vinden het daarnaast  fijn om iemand die met u meeluistert en –denkt mee te nemen naar de afspraak. Door aandacht te hebben voor de voor- en nadelen van een behandeling, kunt u samen met uw arts een weloverwogen besluit nemen over welke aanpak het beste bij u past.

 3 goede vragen

De volgende drie vragen zijn een handig hulpmiddel:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
  • Wat betekent dat in mijn situatie?

Betere zorg begint bij een goed gesprek

Betere zorg begint bij een goed gesprek. Het Radboudumc wil rekening houden met uw wensen en voorkeuren. U kent uzelf het beste en u heeft meer invloed op uw behandeling en verzorging dan u misschien denkt. Het is daarom belangrijk dat u aangeeft hoe u zich voelt en wat uw ervaringen zijn. Maar ook wat uw voorkeur heeft en hoe u in het leven staat, zijn belangrijke elementen die kunnen helpen bij uw beslissing. Geef  deze daarom ook aan. U mag van ons verwachten dat uw arts medische kennis en ervaring heeft en kan inschatten of bepaalde risico’s voor u gelden. Uw arts helpt u daarnaast de mogelijkheden en uw voorkeuren helder te krijgen. Zo heeft u allebei uw  eigen rol.

Campagne Samen beslissen

De campagne Samen beslissen van Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie van Medisch Specialisten sluit aan bij onze visie over samen beslissen. Hierbij maken we de zorg voor de patiënt steeds  persoonsgerichter. 

Informatie over samen beslissen leest u op


mijnRadboud uw persoonlijk patiëntendossier

MijnRadboud is uw persoonlijke medische dossier dat u online kunt inzien. Hiermee kunt u bijvoorbeeld afspraken maken of uitslagen inzien. U kunt bij de inschrijfbalie of bij uw polikliniek terecht als u gebruik wilt maken van mijnRadboud. lees meer

Afspraak wijzigen

Wilt u uw afspraak wijzigen of afzeggen? Geef het aan in uw patiëntendossier ’mijnRadboud’ of neem contact op met de afdeling of polikliniek waar u een afspraak heeft. We plannen zo snel mogelijk een nieuwe afspraak met u in. inloggen mijnRadboud

Afspraak­herinnering per SMS

2 dagen voor uw afspraak in het Radboudumc ontvangt u een herinnerings-SMS. Wilt u geen SMS-bericht ontvangen als herinnering aan uw afspraak, geef het dan door bij een van onze inschrijfbalies. inschrijfbalies

FaceTalk vanuit huis praten met uw arts

Het Radboudumc biedt u de mogelijkheid uw afspraak digitaal te laten plaatsvinden, als dit past binnen de zorg die u nodig heeft.

lees meer

Telefonische afspraak

Een telefonisch afspraak is een volwaardig medisch consult, waarbij u vragen kunt stellen aan uw zorgprofessional, net zoals een afspraak in het ziekenhuis zelf.

lees meer

Telefonische afspraak

Voor een telefonisch afspraak maakt u op de normale wijze een afspraak. Voor patiënten die verder weg wonen bespaart een telefonisch consult reistijd en reiskosten. Wanneer u liever voor dit gesprek naar het Radboudumc komt, is dat uiteraard ook nog steeds mogelijk.
 
Een telefonisch afspraak is een volwaardig medisch consult, waarbij u vragen kunt stellen aan uw zorgprofessional, net zoals een afspraak in het ziekenhuis zelf. Het is belangrijk dat u zich hier ook goed op voorbereid:
  • U wordt omstreeks de afgesproken tijd gebeld door uw zorgprofessional. Houd rekening met een eventuele uitloop van 30 minuten.
  • Zorg er voor dat u rustig kunt praten.
  • Noteer de vragen die u voor uw zorgverlener heeft, zodat u niets vergeet.
  • Vraag uw zorgverlener iets opnieuw te vertellen als u hem of haar niet goed heeft begrepen of verstaan.
Wilt u meer weten over de kosten van uw zorg? Kijk dan op declaratie telefonisch consult.

Het gesprek met uw zorgverlener opnemen

Wilt u een geluidsopname maken van het gesprek met uw zorgverlener? Dan kan dat. Lees hier waar u zoal aan moet denken bij het maken van een geluidsopname.

lees meer

Het gesprek met uw zorgverlener opnemen

Tijdens een gesprek in het ziekenhuis krijgt u vaak veel informatie te verwerken. Soms kan het dan ook fijn zijn om het gesprek met uw zorgverlener op te nemen en thuis rustig terug te luisteren. Bijvoorbeeld als u keuzes moet maken over uw behandeling of als u het lastig vindt om uw concentratie vast te houden.

Geef bij uw zorgverlener aan dat u het gesprek graag wilt opnemen. Samen kunt u afspraken maken over de opname en het gebruik ervan.

Tips

  • Open communiceren

Maak uw wens voor het maken van een geluidsopname altijd aan uw zorgverlener kenbaar. Hij of zij zal hieraan meewerken.

  • Wat wordt er opgenomen

Spreek met uw zorgverlener af wat er precies opgenomen wordt. Is het nuttig om het hele gesprek op te nemen, een deel van het gesprek of alleen een samenvatting aan het einde van het gesprek?

  • Proefopname

Het kan verstandig zijn om een korte proefopname te maken, om zo te checken of iedereen goed te verstaan is. Dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

  • Opslaan

Sla de geluidsopname op een veilige en logische plek op. Bij voorkeur op een vaste computer. Op dit moment is het nog niet mogelijk om bestanden op te slaan in mijnRadboud.

  • Gebruik

U mag de opname alleen gebruiken binnen uw privékring. Het is zonder toestemming van uw zorgverlener niet toegestaan om de opname openbaar te maken en (online) te delen met een groter publiek, bijvoorbeeld via social media.

Heeft u vragen over het maken van een geluidsopname? Neem dan contact op met ons voorlichtingscentrum via voorlichting@radboudumc.nl


Wachttijden en toegangstijden

U hebt van uw huisarts of behandelend specialist een verwijzing gekregen voor een afspraak, onderzoek of behandeling in het Radboudumc. Het duurt vaak even voordat u terecht kunt. Het Radboudumc informeert u graag over de actuele wachttijden.

lees meer

Uw eerste afspraak


Verwijsbrief

Is dit uw eerste afspraak? Dan heeft u een verwijsbrief nodig van uw huisarts of behandelend arts. Dit geldt ook voor een second opinion. Als u doorverwezen bent, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak.

lees meer

Verwijsbrief

Is dit uw eerste afspraak? Dan heeft u een verwijsbrief nodig van uw huisarts of behandelend arts. Dit geldt ook voor een second opinion. Als u doorverwezen bent, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak. 

Goed om te weten

  • Een verwijzing is maximaal 1 jaar geldig. Soms korter. Als dat zo is, staat dit op uw verwijsbrief. 
  • Heeft u een herhaalconsult? Dan heeft u geen verwijzing nodig. Ook niet als dit langer is dan een jaar geleden.
  • Wanneer uw behandeling in het ziekenhuis is afgerond, verwijst de specialist u terug naar uw huisarts.

Inschrijven als patiënt

Heeft u een eerste afspraak in ons ziekenhuis? Kom dan 30 minuten voor uw afspraak naar het Radboudumc en schrijf u eerst in als patiënt bij een van onze inschrijfbalies.

lees meer

Kosten van zorg

Komt u voor een onderzoek of behandeling naar het Radboudumc? Dan is het belangrijk om in uw polisvoorwaarden te kijken of de kosten van uw behandeling worden vergoed.

lees meer

Praktische informatie


Bereikbaar­heid Radboudumc

Het Radboudumc heeft meerdere ingangen met verschillende adressen. Bekijk de informatie over bereikbaarheid, parkeren en fietsenstallingen.

lees meer

Bereikbaar­heid Dekkerswald

In Groesbeek ligt het Radboudumc Dekkerswald. Klik hier voor praktische informatie en bereikbaarheid

lees meer

Begeleiding en golfkar

Wilt u bij aankomst in het ziekenhuis begeleiding? Meld dit dan bij de receptie bij de hoofdingang, T (024) 361 37 67.

lees meer

Begeleiding en golfkar

Wilt u bij aankomst in het ziekenhuis begeleiding? Meld dit dan bij de receptie bij de hoofdingang, T (024) 361 37 67. Een gastvrouw/gastheer haalt u op en begeleidt u naar uw afspraak. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Gastheren/vrouwen zijn vrijwilligers, wij kunnen deze service daarom niet garanderen.

Golfkar

Kunt u niet goed lange afstanden afleggen? Gebruik dan onze golfkar. Een vrijwilliger brengt u daarmee zo dicht mogelijk bij uw bestemming in het ziekenhuis. Van maandag t/m vrijdag, 8.00 tot 17.00 uur. De service wordt uitgevoerd door vrijwilligers. Daarom kunnen wij deze service niet garanderen.

Met een geleidehond naar het Radboudumc

U kunt een geleidehond of hulphond meenemen tijdens uw bezoek aan het Radboudumc.

lees meer

Met een geleidehond naar het Radboudumc

Dieren kunnen in het ziekenhuis hygiënische problemen veroorzaken, waardoor er een groter infectierisico ontstaat. Huisdieren zijn daarom niet toegestaan in het Radboudumc. Een geleidehond of hulphond kunt u wel meenemen naar uw ziekenhuisbezoek.

Regels geleidehond

Een patiënt, bezoeker of medewerker mag een geleidehond (blindengeleide- of SOHO-hond) meenemen naar het Radboudumc. U bent zelf verantwoordelijk voor de geleidehond. In het geval van verontreiniging door de hond, kunt u bij de balie aan een medewerker vragen om het klantcontactcentrum te bellen (telefoonnummer: 18000). Zij kunnen zorgen dat de ruimte gereinigd en gedesinfecteerd wordt in verband met de hygiëne.

Regels huisdieren

Alleen onder specifieke omstandigheden kan, in overleg met het team Hygiëne en Infectiepreventie (HIP), een huisdier worden toegelaten bij patiënten. Opgenomen kinderen kunnen hun eigen huisdieren ontmoeten bij de blokhut "Amalia's huisje, boompje, beestje", aan de achterkant van het Q-gebouw. De behandelend arts is hier verantwoordelijk voor.

Voor­zieningen

Tijdens uw bezoek of opname kunt u gebruikmaken van de diverse voorzieningen van het Radboudumc.

lees meer

Prikpost

Binnen het Radboudumc hebben we 2 prikposten voor patiënten.

lees meer

Prikpost

Binnen het Radboudumc hebben we 2 prikposten voor patiënten.

Prikpost Poliplein

Openingstijden: ma t/m vr, 8.00 – 16.30 uur
Route 719  
U kunt bij deze prikpost terecht voor de specialismen:
  • Anesthesiologie (pre-operatieve poli)
  • Cardiologie
  • Cardiothoracale chirurgie
  • Heelkunde
  • Longziekten
  • Neurochirurgie
  • Orthopedie
  • Plastische chirurgie
  • Urologie

Prikpost interne specialismen

Openingstijden: ma t/m vr, 8.00 – 17.00 uur
Route 433
U kunt bij deze prikpost terecht voor de specialismen:
  • Endocriene ziekten
  • Hematologie
  • Interne geneeskunde  
  • Klinische genetica
  • Maag-, Darm- en Leverziekten
  • Medische Oncologie
  • Nierziekten
  • Reumatische ziekten
 
Andere afdelingen prikken bloed op de afdeling zelf. Voor bloedafname op verzoek van de huisarts kunt u niet terecht bij het Radboudumc. Op de website van het CWZ vindt u alle prikposten in de regio Nijmegen

Mantelzorg Uw naaste in het ziekenhuis

Als familie of andere naaste van de patiënt bent u een onmisbare partner in zorg.

lees meer

Poliplein

Negen van onze specialismen vindt u op ons poliplein (route 725).

lees meer

Poliplein

Negen van onze specialismen vindt u op ons poliplein (route 725):
  • Anesthesiologie (pre-operatieve poli)
  • Cardiologie
  • Cardiothoracale chirurgie
  • Heelkunde
  • Longziekten
  • Neurochirurgie
  • Orthopedie
  • Plastische chirurgie
  • Urologie
 
Bij binnenkomst op het poliplein kunt u zich met de barcode op uw afsprakenbrief aanmelden bij een aanmeldzuil. Uit de aanmeldzuil rolt een ticket, waarop staat in welke kleurenzone u kunt wachten. U herkent de kleurzones aan het meubilair. U wordt opgehaald uit de betreffende wachtzone. 

Uw rechten en plichten


Rechten en plichten

Uw belangrijkste rechten en plichten als patiënt zijn vastgelegd in wetten, onder andere in de Wet op Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).

lees meer

Privacy

Het Radboudumc respecteert uw privacy en draagt er zorg voor dat uw persoonlijke gegevens altijd vertrouwelijk en in overeenstemming met de privacywetgeving worden behandeld. We streven er naar om de privacy van patiënten, bezoekers en medewerkers zo goed mogelijk te waarborgen.

lees meer

Klachten

Wij proberen u goede, professionele zorg te geven. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Wij horen dat graag van u. Dan kunnen we er iets aan doen.

lees meer

Infecties


Preventie BRMO

BRMO staat voor Bijzonder Resistente Micro-Organismen. Het zijn micro-organismen die resistent zijn tegen bepaalde antibiotica. We doen er alles aan om BRMO en de verspreiding ervan in ons ziekenhuis te voorkomen. Bij een ziekenhuisbezoek vragen wij u een vragenlijst in te vullen over MRSA en BRMO.

lees meer

Preventie BRMO

BRMO staat voor Bijzonder Resistente Micro-Organismen. Het zijn micro-organismen die resistent zijn tegen bepaalde antibiotica. We doen er alles aan om BRMO en de verspreiding ervan in ons ziekenhuis te voorkomen.  

Vragenlijst MRSA en BRMO

Bij een ziekenhuisbezoek verzoeken wij u een vragenlijst in te vullen over MRSA en BRMO. Wij willen namelijk graag weten of u tot een risicogroep behoort van mensen die drager zijn van een resistente bacterie. Afhankelijk van de uitkomst van de vragenlijst kijken we of u getest moet worden op MRSA en/of BRMO.
 

MRSA Meticilline Resistente Staphylococcus Aureus

MRSA is een bacterie die door veel soorten antibiotica niet wordt gedood (resistent). Meld het direct als één of meerdere risicofactoren voor u van toepassing zijn.

lees meer

Waterpokken

Heeft uw kind een afspraak in het Radboudumc? Patiënten met verminderde weerstand kunnen besmet raken met waterpokken en kunnen hier ernstig ziek van worden. Neem zo snel mogelijk contact met ons op als uw kind:

  • waterpokken heeft (gehad)
  • in contact is geweest met kinderen met waterpokken
  • in een omgeving is geweest waar waterpokken heerst

Werkwijze polikliniek


Wachtkamer

De arts met wie u een afspraak heeft, haalt u op uit de wachtkamer. Wij proberen altijd op tijd te werken. Toch lopen afspraken soms onverwachts uit. Of moet uw arts plotseling naar een spoedgeval.

lees verder

Wachtkamer

De arts met wie u een afspraak heeft, haalt u op uit de wachtkamer. Wij proberen altijd op tijd te werken. Toch lopen afspraken soms onverwachts uit. Of moet uw arts plotseling naar een spoedgeval. Wacht u langer dan 20 minuten? Informeer dan bij de baliemedewerker(s) wat er aan de hand is. Zij kunnen meestal een indicatie geven van de actuele wachttijd.  
 
U helpt mee de wachttijden kort te houden door op tijd op de polikliniek te zijn. Houd bijvoorbeeld rekening met files en de tijd die u nodig heeft om een parkeerplaats te vinden. Soms lijkt het alsof patiënten die later binnenkomen, toch eerder worden geholpen. Dit komt dan doordat patiënten op volgorde van afspraak worden geholpen en niet op volgorde van binnenkomst.

Behandelend arts

We proberen ervoor te zorgen dat u alle afspraken bij dezelfde arts heeft. In de praktijk is dit niet altijd haalbaar, omdat artsen soms worden weggeroepen voor een spoedgeval. We informeren u als een andere arts een afspraak overneemt.

lees meer

Behandelend arts

We proberen ervoor te zorgen dat u alle afspraken bij dezelfde arts heeft. In de praktijk is dit niet altijd haalbaar, omdat artsen niet alleen patiënten zien op de polikliniek maar ook patiënten die opgenomen zijn op de verpleegafdeling. Daardoor kan een arts worden weggeroepen voor een spoedgeval. We informeren u als een andere arts een afspraak overneemt. Of wanneer u blijvend een andere arts krijgt toegewezen.

Onderzoek

Tijdens uw eerste afspraak stelt de arts u vragen over uw klachten, het beloop en bijvoorbeeld of deze klachten ook in uw familie voorkomen. Ook verricht de arts meestal lichamelijk onderzoek bij u.

lees meer

Onderzoek

Tijdens uw eerste afspraak stelt de arts u vragen over uw klachten, het beloop en bijvoorbeeld of deze klachten ook in uw familie voorkomen. Ook verricht de arts meestal lichamelijk onderzoek bij u. Soms is meer onderzoek nodig, zoals bloedonderzoek of röntgenfoto’s. Wij proberen te regelen dat dit direct na uw polikliniekbezoek kan. Als dat niet lukt, maken we een afspraak op een andere dag.

Patiënt in een umc


Opleidings­ziekenhuis

Het Radboudumc is een opleidingsziekenhuis: wij leiden artsen op tot medisch specialist en bieden diverse specialistische verpleegkundige opleidingen. Dit betekent dat u naast specialisten en verpleegkundigen ook te maken kunt krijgen met medewerkers in opleiding.

lees meer

Opleidings­ziekenhuis

Het Radboudumc is een opleidingsziekenhuis: wij leiden artsen op tot medisch specialist en bieden diverse specialistische verpleegkundige opleidingen. Dit betekent dat u  naast specialisten en verpleegkundigen ook te maken kunt krijgen met medewerkers in opleiding zoals arts-assistenten, co-assistenten en verpleegkundigen in opleiding.
 

Met wie krijgt u te maken?

Als patiënt van het Radboudumc krijgt u met veel verschillende medewerkers te maken. Hier leest u wat hun functies zijn en waarvoor u bij deze medewerkers terecht kunt.

lees meer

Gebruik van uw medische gegevens en lichaams­materiaal

In sommige gevallen kunnen we uw medische gegevens of lichaamsmateriaal gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek of onderwijs.

lees meer

Meedoen aan wetenschap­pelijk onderzoek

In het Radboudumc behandelen en verplegen we patiënten. Daarnaast doen we medisch-wetenschappelijk onderzoek. Het doel hiervan is het vinden van oorzaken van aandoeningen en het vinden van betere behandelmethoden. U kunt gevraagd worden om aan zo’n onderzoek mee te doen.

lees meer
  • Snel naar