Over het symposium
Als communicatieprofessional in jouw ouderenzorgorganisatie weet je als geen ander dat communicatie in de ouderenzorg een vak apart is.
Lees meerOver het symposium
Als communicatieprofessional in jouw ouderenzorgorganisatie weet je als geen ander dat communicatie in de ouderenzorg een vak apart is.
De doelgroepen, de samenstelling van de organisatie, meerdere locaties, alle collega’s, vakgroepen, de bewoners en alle belanghebbenden daaromheen. Alles vraagt weer om een andere benadering, en ook andere onderwerpen. Een breed en uitdagend veld, waar de druk hoog is en door de zorgkloof zal toenemen. Daarom organiseren wij vanuit de Samenwerkende Academische Netwerken Ouderenzorg een communicatiesymposium speciaal voor de ouderenzorg. Omdat jouw organisatie lid is van een van deze netwerken, kun jij je hiervoor (gratis!) opgeven.
Inschrijven
Meld je hier aan naar het formulierIn het kort
-
Donderdag 8 februari 2024
-
Communicatieadviseurs werkzaam in een van de lid organisaties.
-
Tijdens deze inspirerende dag gaan we samen op zoek naar antwoorden op enkele essentiële vragen in ons vakgebied
Lees meer
Wat kun je verwachten
Tijdens deze inspirerende dag gaan we samen op zoek naar antwoorden op enkele essentiële vragen in ons vakgebied.
Het verspreiden van relevante informatie of nieuwe kennis binnen de ouderenzorg kan een flinke uitdaging zijn, vooral vandaag de dag: waarin werkdruk en onderbezetting meer regel dan uitzondering is. Het vak communicatie binnen de ouderenzorg is wat ons betreft dan ook een vak apart. En om deze reden zijn we verheugd om jou uit te nodigen voor het symposium Communicatie in de Ouderenzorg: Een Vak Apart.
Dit symposium is speciaal georganiseerd voor communicatieprofessionals die werken voor een ouderenzorgorganisatie aangesloten bij één van de zes academische werkplaatsen ouderenzorg in Nederland.
Tijdens deze inspirerende dag gaan we samen op zoek naar antwoorden op vragen als:
- Hoe kunnen we effectief communiceren met de zorgmedewerkers binnen onze organisaties?
- Welke tools en strategieën zijn het meest doeltreffend om hun aandacht te trekken?
- Hoe kunnen we informatie aantrekkelijk en begrijpelijk maken voor de medewerkers in de organisatie?
- Hoe kunnen we hen blijven inspireren en motiveren om te leren en nieuwe kennis op te doen?
Daarnaast is er uitgebreid kans om ervaringen te delen en te netwerken met like-minded collega’s die in een gelijksoortige organisatie werken als jij.
Jouw expertise en inzet als communicatieprofessional zijn van grote waarde in het streven naar efficiënte en inspirerende communicatie binnen de ouderenzorg.
Wij hopen je op deze dag te kunnen ontmoeten!
-
Aanmelden is kosteloos, maar mocht je onverhoopt niet kunnen, zorg dan dat je je afmeldt (zodat iemand op de wachtlijst toch kan komen) óf dat je je deelname overdraagt aan een communicatie collega uit jouw organisatie.
Workshops
Voor onderstaande workshops kun je je in januari aanmelden. Je ontvangt van ons een seintje als deze inschrijving is geopend. Let op: wees er dan snel bij, want sommige workshops hebben een maximaal aantal deelnemers.
1. AAN DE SLAG MET GEDRAGSVERANDERING
Hoe kun je als communicatieprofessional effectief werken met gedragskennis? Met welke motieven, weerstanden en omgevingsfactoren moet je rekening houden om doelgedrag effectief en langdurig te veranderen? Onder begeleiding van ervaren gedragsveranderaars ga je zelf aan de slag met een casus uit de ouderenzorg. Je doorloopt de eerste stap(pen) van het Behavior Change Model, een praktijkgericht stappenplan om in je werk gedragsinzichten toe te passen. De focus ligt hierbij op de eerste stap: de doelanalyse. Je leert hoe je je doelgroep afbakent en hoe je doelgedrag concretiseert.
Behavior Change Group
2. LAAGGELETTERDHEID? OOK IN JOUW ORGANISATIE!
Eén op de vier Nederlanders heeft moeite met het vinden, begrijpen, beoordelen en gebruiken van informatie over gezondheid. Een deel van deze groep is laaggeletterd, wat veel impact heeft op de levens van deze mensen. Hoewel het veel voorkomt, óók onder de groep werkende mensen en dus óók in zorgorganisaties, is onze samenleving slecht ingericht op mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Jennifer van den Broeke van Pharos, landelijk expertisecentrum gezondheidsverschillen, neemt ons mee in hoeveel laaggeletterdheid in jouw (werk)omgeving voorkomt en hoe wij er als communicatieprofessional zoal op kunnen anticiperen.
Jennifer van den Broeke
3. MENSEN IN BEWEGING KRIJGEN? DAT KAN MET EEN VERHAAL!
Aandacht krijgen en vasthouden? Mensen in beweging krijgen? Dat kan met een verhaal!
Tijdens deze workshop word je door Harry Slagman meegenomen in de kracht van verhalen om jouw communicatieboodschap over te brengen. Waarom het werkt, hoe het werkt én wat jij er nu eigenlijk mee kunt in jouw dagelijkse werk. Ook ga je zelf aan de slag met een verhaal voor de organisatie waar jij werkt. Dit verhaal kun je een dag later direct gebruiken!
Harry Slagman
4. CO-CREATIE: Zorgprofessionals in de VVT: aan de slag voor én met de doelgroep
Het bereiken en betrekken van zorgprofessionals in de VVT is een grote uitdaging. Het plaatsen van berichten op intranet blijkt onvoldoende om zorgprofessionals te informeren, te inspireren en te activeren. Maar hoe bereik je deze doelgroep dan wel? Tijdens deze sessie gaan we samen aan de slag om deze vraag te beantwoorden. We verkennen verschillende benaderingen en manieren en je leert hoe je samen met zorgprofessionals uit jouw organisatie kunt kijken wat het best werkt in jullie organisatie. Mis deze kans niet om de toekomst van de VVT te vormen en te ontdekken.
Lieke de Jong
Alice Bakker
5. LEER PROFESSIONELE VIDEO’S MAKEN MET JE EIGEN SMARTPHONE
Leer zélf met je smartphone professionele video’s maken in deze praktische training van Geertje Algera. Video is tegenwoordig een belangrijke basisvaardigheid voor iedereen. Een video op website of sociale media is een handig communicatiemiddel. En de beste camera is de camera die je bij je hebt! Je smartphone dus. Daarom leren we in deze workshop de basis van video’s maken op je mobiel. Je leert professionele opnames te maken met een goede geluidskwaliteit, de juiste camerapositie en de best mogelijke lichtkwaliteit. Ook leer je dat je, door middel van de juiste (gratis) apps ook video’s kunt monteren, compleet met ondertiteling en rechtenvrije muziek.
Geertje Algera
Goed om te weten: Er worden tijdens deze workshop foto’s en video’s van elkaar gemaakt.
Nodig voor deze workshop:
- Smartphone liefst een model niet ouder dan 4 jaar (iPhone of Android)
- Je headset/oortjes van de smartphone
- Voorkennis over video’s maken is niet nodig
- Enthousiasme en een open instelling
Leerdoelen:
- Je bent op de hoogte van het belang van video in de huidige maatschappij
- Je weet de technische basics van filmen met je smartphone
- Je bent op de hoogte van apps voor monteren
Locatie
Radboudumc
Geert Grooteplein 15
6525 EZ Nijmegen
Gebouw: Experience center