Patiënt­ervaringen diabeteszorg

Patiënten gaven de diabeteszorg in 2013 gemiddeld een 8,5. In 2011 was dit een 8,0. De helft van onze patiënten geeft een 9 of een 10 voor onze diabeteszorg. 84% geeft een 8 of hoger. Patiënten geven aan de 24-uursdienst voor acute vragen en problemen te waarderen.

bekijk ervaringen

Patiënt­ervaringen diabeteszorg

Patiënten gaven de diabeteszorg in 2013 gemiddeld een 8,5. In 2011 was dit een 8,0. De helft van onze patiënten geeft een 9 of een 10 voor onze diabeteszorg. 84% geeft een 8 of hoger. Patiënten geven aan de 24-uursdienst voor acute vragen en problemen te waarderen.

In 2013 heeft het Radboudumc aan patiënten gevraagd wat hun ervaringen zijn met de diabeteszorg in het ziekenhuis. De vragenlijst is verstuurd naar 243 patiënten. 109 patiënten (44,9%) vulden de vragenlijst in. Wij gebruiken de resultaten om onze zorg verder te verbeteren.

Algemene waardering

  • Patiënten waarderen de zorg voor diabetes met een 8,5.
  • De patiënten waren het meest positief over de communicatie met de verpleegkundige.
  • Van alle beoordeelde thema’s waren patiënten het minst positief over de diabetes specifieke communicatie van de zorgverleners. Hieronder verstaan we bijvoorbeeld de voorlichting die een patiënt krijgt over diabetes.

Waardering per thema

Hieronder ziet u de patiëntenervaringen met de diabeteszorg per thema.
Grafiek
Patiënten beantwoorden vragen over verschillende thema’s in de zorg. Zo wordt bijvoorbeeld gevraagd of patiënten vonden dat de verpleegkundige hen serieus nam . Dit is één van de vragen die valt onder het thema communicatie met de verpleegkundige. De antwoorden op de verschillende vragen per thema vormen gezamenlijk de totale beoordeling van een thema. De beoordeling per thema wordt weergegeven in drie categorieën: positieve, neutrale en minst positieve ervaringen.
 

Patiënt­ervaringen per thema

Aan patiënten is een aantal vragen voorgelegd over de diabeteszorg. Hieronder vindt u de resultaten van de thema's waar we het volgens de patiënten goed doen en waar het beter kan. U vindt hier ook de uitkomsten van een aantal andere vragen.

  • Wat vinden patiënten van de communicatie met de verpleegkundige?
    bekijk resultaten


    Communicatie met de verpleegkundige

    Grafiek

  • Diabetes specifieke communicatie zorgverleners

    Grafiek

  • Ervaren samenwerking zorgverleners

    Grafiek

  • Overige vragen

    In de vragenlijst kwamen ook vragen voor die niet onder een van bovengenoemde thema’s vallen, maar die wel belangrijke informatie geven over de ervaringen met de zorg. De ‘overige vragen’ die u hieronder ziet sluiten aan bij onze missie om persoonsgerichte zorg te leveren.
    Grafiek

Gevarieerd aanbod insuline­pompen

Wij zijn één van de grootste centra voor insulinepompbehandeling in Nederland. Er zijn bij ons bijna 400 patiënten met een insulinepomp in behandeling.

lees meer

Gevarieerd aanbod insuline­pompen

Wij zijn één van de grootste centra voor insulinepompbehandeling in Nederland. Er zijn bij ons bijna 400 patiënten met een insulinepomp in behandeling. Ook hebben we patiënten die gebruik maken van een sensor. Wij passen alle in Nederland verkrijgbare merken insulinepompen en sensoren toe. Hierdoor hebben wij een gevarieerd aanbod.

Persoon­gerichte zorg

Onze patiënten beslissen samen met hun arts of diabetesverpleegkundige welke insulinepomp zij gaan gebruiken. Patiënten hebben hierdoor keuze en er kan worden afgestemd op de wensen en behoeften van iedere patiënt.

Diabetes mellitus suikerziekte

Diabetes mellitus wordt ook wel suikerziekte genoemd. Als u diabetes mellitus heeft, is de waarde van de bloedsuiker (glucose) in uw bloed regelmatig verhoogd.

lees meer
  • Snel naar