Nieuws Radboudumc scoort goed in NFU-brede meting naar patiëntervaringen

21 oktober 2013
 

Het Radboudumc scoort goed in de eerste NFU-brede meting naar patiëntervaringen, dat blijkt uit de resultaten van de meting naar patiëntervaringen die vandaag door de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) bekend zijn gemaakt. Op 9 thema’s is inzicht verkregen in hoe patiënten de zorg rondom de ziekenhuisopname hebben ervaren en op 5 thema’s is inzicht verkregen in de ervaringen van patiënten met de poliklinische zorg.
 

 

De resultaten van de vergelijking tussen UMC’s is te vinden via de site van de NFU.  Het Radboudumc scoort gemiddeld of bovengemiddeld ten opzichte van het NFU-gemiddelde op de verschillende thema’s. Op 4 van de 9 thema’s voor de ziekenhuisopname en op 1 van de 5 thema’s voor de poliklinische thema’s scoren we gemiddeld. Voor de andere thema’s geldt dus dat we bovengemiddeld scoren ten opzichte van het NFU-gemiddelde.



De ervaringen van patiënten zijn in alle Universitair Medische Centra (UMC’s) op dezelfde manier gemeten met behulp van de Consumer Quality index (CQ-index) methodiek. Het Radboudumc meet ditmaal voor de tweede keer ziekenhuisbreed patiëntervaringen met de CQ-index waarbij het nu voor het eerst mogelijk is de ervaringen van patiënten tussen de verschillende UMC’s te vergelijken. Er zijn twee verschillende CQ-index vragenlijsten afgenomen: één voor mensen die poliklinische zorg hebben ontvangen, en één  voor degenen die opgenomen zijn geweest. 

Aandacht voor patiënt als partner

Het Radboudumc krijgt van patiënten die zijn opgenomen geweest het cijfer: 8.3. De poliklinische zorg krijgt van patiënten het cijfer 8.4. De vergelijking tussen UMC’s laat zien dat we het hoogst scoren op het thema ‘eigen inbreng’. En daar zijn we trots op, omdat dit past binnen onze visie op persoonsgerichte zorg. Andere thema’s waarop het Radboudumc bovengemiddeld scoort zijn onder meer communicatie met de verpleegkundigen en artsen, de uitleg bij een behandeling en het pijnbeleid.

Hoewel we als Radboudumc goed scoren ten opzichte van de andere UMC’s, is er zeker geen reden om achterover te leunen. Op het gebied patiënt als partner, ons speerpunt, is bijvoorbeeld zeker nog winst te behalen.  Zo geeft een groot deel van de patiënten aan dat ze niet altijd konden meebeslissen in de zorg  over zaken die zij belangrijk vonden. Wij geloven in persoonsgerichte zorg waarin de patiënt participeert als partner naar eigen behoefte en stellen dan ook het doel dat we voor het komende jaar op dit punt verbeteren. Op een aantal andere thema’s is nog ruimte voor verbetering. Zo oordelen patiënten dat de inhoud van het opname gesprek en de communicatie rondom medicatie nog beter kan.

Zorg afstemmen op  wat patiënten belangrijk vinden

Behoeften van patiënten verschillen per patiëntencategorie. Radboudumc meet  daarom, aanvullend aan de  meting binnen NFU-verband, ervaringen met zorg rondom specifieke aandoeningen. We meten bijvoorbeeld de ervaringen van patiënten rondom de behandeling van kanker. De vragenlijst meet wat patiënten met kanker belangrijk vinden zodat we onze zorg nog beter kunnen afstemmen op deze patiëntengroep. Patiënten met kanker geven het Radboudumc het cijfer 8.4.  Thema’s als de bejegening door artsen, de deskundigheid van zorgverleners en informatievoorziening en communicatie worden zeer goed beoordeeld. Onderwerpen die ruimte voor verbetering laten zien zijn: informatie bij de afronding van de  behandeling, begeleiding en ondersteuning en de na-controle.

De komende periode zullen de resultaten van de meting in detail worden gepubliceerd op onze website.

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet