Nieuws Elf ziekenhuizen in actie voor jongeren met kanker

7 januari 2016

Vergeten doelgroep
Per jaar horen gemiddeld 2.700 jongeren en jongvolwassenen (AYA’s) in de leeftijd tussen de 18-35 jaar dat zij kanker hebben. AYA’s hebben net als kinderen en ouderen leeftijdspecifieke behandeling en (na)zorg nodig. Om die reden vindt het Nationaal AYA platform het belangrijk om patiënten tussen de 18 en 35 jaar als aparte doelgroep te beschouwen en zorg hier op af te stemmen. Hierbij werken AYA’s en professionals nauw samen. Het doel is om de medisch-technische zorg en behandeling te laten samenvallen met de psycho-sociale component van de zorg. Deze patiënten worden naast de medische problemen namelijk ook met vraagstukken over bijvoorbeeld werk, hypotheken, seksualiteit en kinderwens geconfronteerd.

Space 4 AYA
Om deze zorg zo goed mogelijk in te richten, is de input van de patiënten zelf essentieel. Daarom is SPACE 4 AYA in het leven geroepen, het nationale AYAsymposium voor deze groep patiënten en hun professionals . De opbrengst van de HAYAcintenactie maakt het onder meer mogelijk dat alle AYA’s kosteloos deel kunnen nemen aan dit symposium. In 2015 resulteerde SPACE 4 AYA in een aantal nationale acties en dreamteams.

Zo is er een dreamteam AYA & Voeding en een team AYA & Hypotheken geformeerd. Het dreamteam Voeding heeft bijgedragen aan de ziekenhuisbreed inzetbare voedingsformule FoodforCare en de informatievoorziening over feiten en fabels over eten en drinken als je kanker hebt. Het team Hypotheken maakt zich op nationaal niveau hard voor het verkrijgen van een (betaalbare) hypotheek als je kanker hebt of hebt gehad. Tijdens de volgende SPACE 4 AYA op 8 maart 2016 zullen de dreamteams hun resultaten van afgelopen jaar bekend maken.

Voorbeelden van de nationale acties zijn meer AYA poli’s verspreid over Nederland met een eenduidig beleid en het schrijven van een hernieuwde richtlijn ‘fertiliteitspreservatie voor vrouwen met kanker’.

Hyacinten
In 2015 hebben bloemenveiling Flora Holland en transporteur GreenLines zich verbonden aan het Nationaal AYAPlatform. Door belangeloos 4.000 bossen hyacinten ter beschikking te stellen, sponsoren zij de realisatie van SPACE 4 AYA. Vorig jaar namen zeven ziekenhuizen deel aan de actie en werd er ruim 9.500 euro opgehaald. Dit jaar nemen elf ziekenhuizen deel die verbonden zijn aan het nationaal AYA platform: AMC, Erasmus MC, Gemini ziekenhuis, LUMC, Medisch Centrum Alkmaar, Maastricht UMC+, St. Elisabeth Ziekenhuis, Twee Steden ziekenhuis, UMCG, UMCU en het Radboudumc.

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet