Nieuws CQindex2018

20 september 2018

Zo’n 5.000 patiënten deelden hun ervaringen met de zorg in het Radboudumc via vragenlijsten van de Consumer Quality Index (CQ-index).

Gemiddeld beoordeelden zij de zorg met een 8,5. De CQ-index meet ervaringen van patiënten in de zorg met als doel de kwaliteit van zorg te meten én te verbeteren. Er bestaat een vragenlijst voor patiënten die een opname hebben gehad en een vragenlijst voor patiënten die de polikliniek bezochten.

Patiënten geven hun oordeel over een groot aantal thema’s, bijvoorbeeld informatievoorziening, ontvangst, gevoel van veiligheid, bejegening door zorgverleners en pijnbeleid. Ook de zeven andere universitair medische centra (UMC’s) in Nederland meten patiëntervaringen via de CQ-index. Zo is onderlinge vergelijking mogelijk. Op deze manier wordt duidelijk wat goed gaat én waar nog werk aan de winkel is.

Patiënten waardeerden de poliklinische zorg van het Radboudumc in het eerste kwartaal van 2018 gemiddeld met een 8,49. Dit cijfer is hoger dan vorig jaar (+0,04). Patiënten waardeerden de klinische zorg met een 8,49. Ook dit cijfer is hoger dan vorig jaar (+0,02).

Ziekenhuisbrede vergelijking met andere UMC’s
Het Radboudumc scoort als het gaat om klinische zorg op alle negen thema’s boven het gemiddelde van de umc’s. De thema’s die het hoogste scoren zijn: gevoel van veiligheid en pijnbeleid. Het Radboudumc scoort voor poliklinische zorg op alle weergegeven thema’s op of boven (4 dimensies) het gemiddelde van de umc’s. Wat betreft de poliklinische zorg zijn er weinig verschillen tussen de umc’s.

Zeven Best Practices voor het Radboudumc
Een specialisme dat in de CQ-index op een onderdeel in zijn geheel hoger scoort dan het gemiddelde van alle andere umc’s, ontvangt de eretitel Best Practice. In totaal kregen de acht umc’s in Nederland 17 Best Practices, Het Radboudumc ontving 7 van deze 17 Best Practices: voor klinische zorg 3 best practices op afdelingsniveau en 2 op ziekenhuisbreed niveau. Voor poliklinische zog 2 ziekenhuisbrede best practices (zie onderstaande tabel voor de specifieke dimensies).

Best practices ziekenhuis(dag)opname 
Ziekenhuisbreed
  Dimensie
  Eigen inbreng
Uitleg behandeling
Afdelingsniveau
Specialisme Dimensie
Interne Geneeskunde Eigen inbreng
Longgeneeskunde Eigen inbreng
Cardiothoracale chirurgie Gevoel van veiligheid
 
Best practices poliklinische zorg
Ziekenhuisbreed
  Dimensie
  Bejegening door de zorgverlener
Informatie over medicatie
 
Graag bedanken wij alle patienten die de moeite hebben genomen hun ervaringen met het Radboudumc te delen.
 

Meer informatie


Roos de Gouw

persvoorlichter

06 25 69 52 37

Meer nieuws


Patiënt heeft belangrijke rol in terugdringen van niet-gepaste zorg Onderzoek wijst uit dat ’beter laten dan doen’ de kwaliteit van zorg verbetert en kosten verlaagt

24 januari 2019

Het blijkt verantwoord te kunnen: het terugdringen van niet-gepaste zorg. Want meer zorg is niet altijd betere zorg.

lees meer

Ignacio Malagon, Nederlands eerste hoogleraar Kinderanesthesiologie

21 januari 2019

Ignacio Malagon is met ingang van 1 januari 2019 benoemd tot hoogleraar Kinderanesthesiologie aan de Radboud Universiteit/Radboudumc. Hij is de eerste hoogleraar op dit gebied in Nederland.

lees meer

Zwangerschapsecho beschikbaar stellen in ontwikkelingslanden

21 januari 2019

Thomas van den Heuvel van het Radboudumc ontwikkelde een goedkoop echosysteem dat automatisch zwangerschapsduur, stuitliggingen en tweelingzwangerschappen kan detecteren.

lees meer

Onderzoek doen met een verstandelijke beperking Nieuwe richtlijn voor inclusief gezondheidsonderzoek

14 januari 2019

Patiënten werken steeds vaker mee aan wetenschappelijk onderzoek naar hun aandoening. Maar hoe doe je dat bij mensen met een verstandelijke beperking? Tessa Frankena van het Radboudumc zocht het uit.

lees meer

Innovation­award voor fysiotherapeu­ten Yvonne Geurts en Shanna Bloemen

14 januari 2019

Ze kregen de award voor hun inzet en succesvolle implementatie van het innovatieve concept: Beter uit Bed. Met hun enthousiasme en een geheel andere blik op de gezondheidszorg hebben ze het hele huis letterlijk in beweging gekregen.

lees meer
  • Snel naar