Onze rol in het onderwijs

Als Health Innovation Labs denken we mee over de inrichting van het eerste- en tweedejaars innovatieonderwijs. Zo nemen we deel aan het project board, dat het innovatie- en onderzoeksproject uit jaar 1 en 2 overziet, en geven we vorm aan de rol van innovatie in het diabetesblok in jaar 2.

We staan zelf regelmatig voor de studenten in hoorcolleges en workshops om hen te leren over innoveren. Ons verhaal is gebaseerd op theorie en natuurlijk op onze eigen lessen uit de praktijk. Ook begeleiden we - naast verschillende collega's van andere afdelingen - studenten in projectgroepen bij het verkennen van problemen en het actiegericht onderzoeken van oplossingen middels experimenten.

We doen dit alles in samenwerking met de Radboudumc Health Academy, die ondersteunen bij de organisatie en onderwijskundige blik.


Zo leert de nieuwe generatie omgaan met verandering

Een veranderende zorgwereld met steeds nieuwe uitdagingen vraagt om zorgprofessionals die daar het hoofd aan bieden. In het innovatieonderwijs leren we onze toekomstige artsen en onderzoekers hoe zij zelf aan de slag kunnen met innovatie en wat dit van hen vraagt.

lees meer

Zo leert de nieuwe generatie omgaan met verandering

Een veranderende zorgwereld met steeds nieuwe uitdagingen vraagt om zorgprofessionals die daar het hoofd aan bieden. In het innovatieonderwijs leren we onze toekomstige artsen en onderzoekers hoe zij zelf aan de slag kunnen met innovatie en wat dit van hen vraagt.

Studenten aan de opleidingen Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen krijgen sinds 2015 in hun eerste jaar al les over innovatie. In groepsverband leren ze het belang van patiënten en zorgverleners betrekken bij verandering en hoe ze op creatieve wijze om kunnen gaan met problemen. 

Inmiddels heeft innovatie steeds meer plaats gekregen in het curriculum. Zo krijgen tweedejaars studenten in het blok over Diabetes ook verdieping op innovatie binnen de diabeteswereld. Ook zijn er minoren als Medisch Leiderschap en Assessment of Surgical Innovation waar studenten op specifieke vaardigheden of onderwerpen verder kunnen groeien. 

Waarom moeten studenten leren innoveren? 

Er komen allerlei uitdagingen op ons af die met processen en vaak technologische producten aangepakt worden. In veel innovatieprojecten zien we dat de mensen uit de zorg en de mensen die deze zorg nodig hebben te weinig of te laat worden betrokken. Andersom starten er ook regelmatig initiatieven die later stranden doordat relevante partijen niet zijn betrokken. Daarom laten we onze toekomstige zorgverleners zelf kennis maken met innoveren, het belang van samenwerking ervaren én zelf problemen analyseren op basis van wenselijkheid, levensvatbaarheid en haalbaarheid.


Contact en vragen

Robin Hooijer
design innovator

contactformulier

In het kort

  • Looptijd: sinds 2025 in het curriculum
  • Status: actief
  • Resultaat: jaarlijks 400+ medisch studenten die leren over innovatie

Onze rol in het onderwijs

Als Health Innovation Labs denken we mee over de inrichting van het eerste- en tweedejaars innovatieonderwijs. 

lees meer

Innovatieproject is Beste Onderwijs­innovatie 2019 volgens Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs Studenten ontwikkelen zelfbedachte zorginnovaties

22 november 2019 Het Innovatieproject is een unieke onderwijsvorm waarin studenten in teamverband werken aan een zelfgekozen probleem in de gezondheidszorg, en een innovatie hiervoor bedenken. lees meer

Onze mensen

  • Medewerkers
  • Intranet