Nieuws & Verhalen Onze nieuwe campus Onze toekomstbestendige patiëntenkamer

Slimme technologie

Slimme technologie is in onze samenleving niet meer weg te denken. ‘Iedereen heeft een smartphone en slimme apparatuur in huis. Hoog tijd om slimme technologie – waarvan de werking al volop bewezen is – ook onderdeel te maken van de zorg in ziekenhuizen', zegt Ted de Gouw, ICT-architect.


Wat is een Smart Hospital?

‘Een Smart Hospital creëren is een complex gebeuren’, zegt Ted de Gouw ICT-architect. ‘Een totaalsysteem waarin de afzonderlijke toepassingen met elkaar communiceren en invloed op elkaar uitoefenen. De echte toegevoegde waarde zit in de samenwerking van de systemen. Alles is zo ingericht dat gebruikers veilig en overal toegang hebben tot de voor hen relevante informatie.’

lees meer

Wat is een Smart Hospital?

‘Een Smart Hospital creëren is een complex gebeuren’, zegt Ted de Gouw ICT-architect. ‘Een totaalsysteem waarin de afzonderlijke toepassingen met elkaar communiceren en invloed op elkaar uitoefenen. De echte toegevoegde waarde zit in de samenwerking van de systemen. Alles is zo ingericht dat gebruikers veilig en overal toegang hebben tot de voor hen relevante informatie.’

Gebruikersgemak

Er is veel ontwikkeling aan vooraf gegaan. Het belangrijkste uitgangspunt is dat alle functionaliteiten gemakkelijk te gebruiken zijn voor iedereen: zorgprofessionals én patiënten. ‘Systemen die ingewikkeld zijn, daar zit niemand op te wachten’, licht Ted toe. Paula Soedira, programmamanager, vult aan: ‘Dankzij feedback vanuit de pilot – de afgelopen twee jaar in Radboudumc Amalia kinderziekenhuis – is veel waardevolle informatie verkregen voor de inrichting van een Smart Hospital. Nu hebben we de beschikking over een goed geïntegreerd ecosysteem van slimme technologie dat voor iedereen gebruikersgemak oplevert. We zijn klaar voor de toekomst.’

Méér regie voor de patiënt

Het is een win-winsituatie. Zorgverleners hebben meer tijd voor de juiste zorg en patiënten krijgen meer autonomie. ‘Met de komst van slimme technologie krijgen patiënten meer regie in handen. Daar was duidelijk behoefte aan’, vertelt kinderverpleegkundige Sanne van Alphen. ‘Inzage in het patiëntendossier (mijnRadboud) en de niet-storen-functie op de tablet ervaren patiënten als prettig. Dit verhoogt hun comfort en autonomie tijdens het verblijf in het ziekenhuis.’

Meer gemak en efficiency voor zorgverleners

Alarmen komen direct bij de juiste zorgverleners terecht. De verpleegkundige als (overbodige) schakel vervalt. Sanne: ‘We lossen problemen sneller op door de juiste persoon op de juiste plek in te schakelen. Dat verhoogt de kwaliteit van onze zorg.’

Wat dit betekent voor de toekomst

Functionaliteiten op de zorgtelefoons worden in de toekomst uitgebreid met videobellen en chatten. Een pc of laptop is daarvoor niet meer nodig. Ted: ‘Overal in het ziekenhuis draaien dezelfde systemen. Dit verhoogt de flexibiliteit om op verschillende afdelingen te werken en maakt het makkelijker systemen veilig en up-to-date te houden.’

Door data te verzamelen is het in de nabije toekomst mogelijk om nóg beter in te spelen op wat er nodig is in ziekenhuizen. Ted: ‘Data zijn het nieuwe goud. Met goede data en de juiste analyse kun je ontiegelijk veel, zoals voorspellen wanneer een apparaat toe is aan vervanging of reparatie. Maar ook hoeveel voorraad van apparatuur er nodig is.’ Het Smart Hospital van het Radboudumc is hiermee koploper op het gebied van persoonsgerichte en innovatieve zorg in ziekenhuizen.


Voorbeelden van slimme technologie

De komst van de nieuwbouw bracht de uitgelezen kans om een zogenoemd Smart Hospital te realiseren. Al bij het ontwerp is tot in detail rekening gehouden met alles wat daarvoor nodig is. ‘Gebruik maken van slimme technologie in de zorg maakt het werk vriendelijker, flexibeler en efficiënter voor iedereen,’ vertelt kinderverpleegkundige Sanne van Alphen. ‘Patiënten krijgen meer autonomie en de kwaliteit én beleving van zorg verbetert.’

lees meer

Voorbeelden van slimme technologie

De komst van de nieuwbouw bracht de uitgelezen kans om een zogenoemd Smart Hospital te realiseren. Al bij het ontwerp is tot in detail rekening gehouden met alles wat daarvoor nodig is. ‘Gebruik maken van slimme technologie in de zorg maakt het werk vriendelijker, flexibeler en efficiënter voor iedereen,’ vertelt kinderverpleegkundige Sanne van Alphen. ‘Patiënten krijgen meer autonomie en de kwaliteit én beleving van zorg verbetert.’

Digitale deurbord

Op het digitale deurbord zijn belangrijke gegevens direct zichtbaar; denk aan de naam, besmettingsgevaar en bijzonderheden als slechtziend, slechthorend, anderstalig of niet storen. Een patiënt kan zelf kiezen welke informatie zichbaar is. Dit draagt bij aan veiligere en persoonsgerichte zorg. Sanne: ‘Héél fijn om met deze persoonlijke informatie de kamer te betreden.’

Patiëntentablet

De deurbordjes zijn verbonden met het patiëntendossier en de patiëntentablet. De tablet is voorzien van allerlei apps en de patiënt kan er van alles mee bedienen zoals verlichting, kamertemperatuur en zonwering. Sanne: ‘De patiënt kan vragen om hulp of iets te eten en tegelijkertijd geeft de tablet toegang tot entertainment zoals radio, spelletjes en videobellen. Bovendien hebben patiënten inzage in het patiëntendossier (mijnRadboud). Dat zorgt voor meer autonomie en een prettiger verblijf.’

Slimme zorgtelefoons

Slimme zorgtelefoons vervangen de huidige telefoons en piepers van het verpleegkundig team waardoor één apparaat volstaat. Dat levert meer gemak en efficiency op. Sanne: ‘De zorgtelefoons zijn primair bedoeld voor de zorgalarmering en om te kunnen bellen. Informatie is sneller inzichtelijk en oproepen zijn sneller afgehandeld. Bovendien zijn de zorgtelefoons uitgerust met de app Epic Rover, handig voor het scannen van medicatie en het invoeren van bijvoorbeeld patiëntgegevens.’

Zorgalarmering

De zorgalarmering gaf voorheen een beperkt overzicht. Alles kwam bij het verpleegkundig team terecht, of het nou een verzoek tot voeding of een dringender alarm was. Door het koppelen van informatie aan de diverse signalen is er meer regie op waar alarmen terecht moeten komen en wanneer. ‘In de nieuwe zorgomgeving komt elk alarm direct bij de juiste ondersteunende zorgverlener terecht,’ zegt Sanne. ‘Dit brengt meer rust en maakt het werk vriendelijker, flexibeler en efficiënter voor iedereen.’

Bewegings- en geluidssensoren 

Intelligente bewegings- en geluidssensoren zijn inzetbaar bij bepaalde patiëntencategorieën waarbij de veiligheid in het geding zou kunnen zijn. Ted de Gouw, ICT architect: ‘Via beeld en geluid zijn dan details op te vangen die inzicht bieden in de veiligheid van patiënten. Bijvoorbeeld wanneer een baby huilt of een patiënt dreigt te vallen.

Track & trace-systeem

Medische apparaten zijn overal nodig. Achterhalen waar deze zich bevinden vormt soms een enorme uitdaging. Met het track & trace-systeem is apparatuur makkelijker en sneller te traceren. Via het verzamelen van data is in de toekomst ook voorspelbaar wanneer vervanging, reparatie of extra voorraad nodig is.

Tv-scherm

Alle eenpersoonskamers tot slot zijn uitgerust met een groot scherm. De tv heeft op termijn alle functionaliteiten die de tablet heeft maar dan op een groot scherm. Comfortabel en aangenaam.

  • Medewerkers
  • Intranet