Leren van ervaringen van patiënten
Bij het verbeteren van de zorg zijn de ervaringen van patiënten waardevol. Het UMC St Radboud start eind maart met een ziekenhuisbrede meting naar de ervaringen van patiënten over de geleverde zorg. Dat gebeurt met behulp van de Consumer Quality (CQ)-index, een gestandaardiseerde methode om de ervaringen van patiënten in kaart te brengen.
CQ-index
De CQ-index bestaat uit verschillende wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten die ontwikkeld zijn samen met patiënten(organisaties). De vragenlijsten meten wat patiënten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg. In de vragenlijst wordt daarbij vooral naar concrete ervaringen gevraagd, zoals: “Was het aantal dagen dat u moest wachten voordat u werd opgenomen een probleem?” of “Kon u bij de opname meebeslissen over zaken die u belangrijk vindt?” Met behulp van de resultaten van de CQ-index weten afdelingen hoe zij scoren op specifieke thema’s, zoals de ontvangst op de afdeling, de zorg door artsen en de zorg door verpleegkundigen.
Verbeteren en vergelijken
De resultaten worden gebruikt om de zorg te verbeteren. De meting stelt het UMC St Radboud in staat om patiëntervaringen van verschillende afdelingen met elkaar te vergelijken. Ook zorgverzekeraars maken in toenemende mate gebruik van de resultaten van de CQ-index voor zorginkoop.
Het UMC St Radboud is het eerste UMC dat ziekenhuisbreed gebruik gaat maken van de CQ-index. Vorig jaar zijn de zes Santeon ziekenhuizen (Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Catharina Ziekenhuis, OLVG, Medisch Spectrum Twente, Martiniziekenhuis en St. Antonius Ziekenhuis) gestart met het invoeren van de CQ-index. In de toekomst gaat de NFU (Nederlandse Federatie van UMC’s) ook de CQ-index gebruiken voor de patiëntervaringsenquêtes in UMC’s.
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.