Behalve vakkennis is goed kunnen observeren een belangrijke vaardigheid bij het stellen van een diagnose omdat observatie de patroonherkenning stimuleert. Doel van de masterclasses is het perspectief van de studenten op de patiënt te verbreden en zo tot betere diagnoses te komen. Het Radboudumc is het eerste opleidingsinstituut in Nederland dat kunstenaars een actieve rol geeft in de opleiding Geneeskunde.
Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat professionele kunstobservatie het diagnostisch vermogen van artsen verbetert. Universiteiten in Amerika als Harvard en Stanford bieden daarom al een aantal jaar kunstobservatie als vak in het medisch curriculum aan. De verschenen publicaties gaven anderhalf jaar geleden in het Radboudumc de doorslag om samen met kunstenaars Hans Aarsman en Roy Villevoy in een pilot met medische hoogleraren te onderzoeken of kunstobservatie al dan niet een plek in het te vernieuwen (bio)medisch curriculum verdiende. De positieve resultaten van de pilot gaven de doorslag om het nieuwe keuzevak De kunst van kijken en zien voor de medische professie te ontwikkelen. De eerste groep gaat nu van start.
Hans Aarsman en Roy Villevoye, die ook betrokken waren bij de pilot:“Een meer holistische blik op de patiënt biedt een andere geneeskunde doordat artsen dan niet meer direct in details gaan denken.”
Kunstenaars nemen de geneeskunde studenten tijdens de masterclasses mee in hun manier van kijken, voelen en luisteren naar vormen van kunst. Veelal door het learning by doing principe wat betekent dat de studenten niet alleen leren kijken vanuit het perspectief van de kunstenaar maar ook zelf dingen maken en ervaren. Kunstenaars bekijken hun werk vaak vanuit een breed perspectief. Doel is om de studenten te leren om vanuit net zo’n breed perspectief hun patiënten te observeren om beter diagnoses te kunnen stellen. Ook studenten biomedische wetenschappen kunnen meedoen. Vanaf september 2016 wordt de kunst van het kijken en zien voor medische professies in Nijmegen een vast keuze onderdeel binnen het vernieuwde medisch curriculum.
De serie masterclasses is mede mogelijk gemaakt door het onderzoeksprogramma The Art of Impact dat in opdracht van het ministerie van OC&W bestaande en nieuwe kunstprojecten met een duidelijke impact op een maatschappelijk thema of vraagstuk ondersteunt.
Foto: De installatie 'Kunstformen der Natur' in de zuid-corridor van het Radboudumc (in samenwerking met Mediamatic), door Willem van Veldhoven
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.