Roshan Cools en Guillén Fernández van het Radboudumc en Antje Meyer van de Radboud Universiteit zijn samen met achttien andere wetenschappers gekozen tot nieuwe leden van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. Een lidmaatschap is voor het leven. Op maandag 17 september worden de nieuwe Akademieleden geïnstalleerd.
Hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie aan het Radboudumc
Roshan Cools is een expert op het gebied van onderzoek naar de relatie tussen hersenen, drugs en gedragscontrole. Ze brak in 2001 door met haar onderzoek naar de bijwerkingen van dopamine-verhogende medicijnen bij patienten met de ziekte van Parkinson. Ze toonde aan dat de bijwerkingen van deze medicijnen op de controle van impulsief gedrag, dat ten grondslag ligt aan ernstige psychiatrische problematiek zoals gokverslaving, een gevolg zijn van overstimulering van relatieve intact hersengebieden. Cools heeft haar onderzoek inmiddels uitgebreid naar gezonde mensen zonder klinische diagnose en andere klinische stoornissen die gepaard gaan met gedragscontrole problemen, zoals gokverslaving, eetproblematiek, persoonlijkheidsstoornissen en ADHD. Cools is lid van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie en van het bestuur van het Rathenau Instituut.
http://www.ru.nl/personen/cools-r/
Guillen Fernandez (1964)
Director Donders Center for Medical Neuroscience and Hoogleraar cognitieve neurowetenschappen aan het Radboudumc
Guillén Fernández is een specialist op het gebied hersenen, geheugen en emoties. Hij integreert in zijn onderzoek de vakgebieden cognitieve neuro-imaging, genetica, farmacologie en diverse klinische disciplines. Zo liet hij onder andere zien hoe acute stress de herinneringen in ons geheugen brandt. Mogelijk vormt dit proces de basis van stress-gerelateerde mentale aandoeningen zoals angststoornissen en depressie. Zijn onderzoek naar de basis van geheugenvorming en stabilisering/opslag ervan in de hersenen is ook belangrijk voor onderwijs. Naast dit centrale onderzoek ontwikkelde hij samen met educatieve specialisten een lesprogramma dat aan tien- tot twaalfjarigen leert hoe de hersenen werken en laat zien wat angst doet in het brein.
http://www.ru.nl/personen/fernandez-g/
Antje Meyer (1957)
directeur van het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek en bijzonder hoogleraar Individuele verschillen in taalverwerking aan de Radboud Universiteit
Antje Meyer is een van de pioniers op het gebied van spreken en taalverwerking. Veel van haar theorieën en technieken zijn inmiddels standaardgereedschap van taalonderzoekers. Meyer liet onder andere zien dat de hersenen een woord stap voor stap opbouwen. Ook toonde ze aan dat de ogen van proefpersonen op een detail in een afbeelding blijven hangen totdat ze het detail hebben verwerkt. De afgelopen jaren richt Meyer zich onder meer op tweetaligheid, analfabetisme, dyslexie en verschillen tussen individuen.
http://www.ru.nl/personen/meyer-a/
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.