

Slimmer omgaan met vragen van mensen met atriumfibrilleren
Patiënten met atriumfibrilleren (AF) zitten soms maanden in onzekerheid op een wachtlijst voor ablatie. Ondertussen kampen zij met klachten, vragen en onduidelijkheid over wat ze kunnen verwachten. Dat leidt tot veel ad hoc contactmomenten met zorgverleners. Wij keken mee: hoe kunnen we dit slimmer organiseren?
lees meerSlimmer omgaan met vragen van mensen met atriumfibrilleren
Voor mensen met atriumfibrilleren (AF) is de periode vóór en na een geplande ablatie vaak belastend. Ze kampen met klachten, onzekerheid en zoeken naar geruststelling en duidelijke informatie. Tegelijkertijd zien we dat zorgverleners overspoeld worden met niet-geplande vragen: via de telefoon, MijnRadboud en de Free Call Card. Ritmecardiologen besteden dagelijks tot wel 55 minuten aan deze verstoringen.
Dat leidt tot onrust bij patiënten én werkdruk bij zorgprofessionals. De centrale vraag in dit traject is daarom: hoe kunnen we deze vragen slimmer opvangen, beter triëren en op de juiste plek terecht laten komen?
Onze aanpak
Samen met cardiologen, verpleegkundigen en mensen met AF werken we aan een vernieuwde werkwijze. We hanteren onze aanpak waarin mensgericht innoveren en agile werken centraal staat. Via persona’s, patiëntenreizen, samenwerkingsessies en door grondige data-analyses van bijv. contactstromen op de poli hebben we scherp in beeld waar het wringt.
Daaruit blijkt: veel vragen van patiënten tijdens de wachtlijstfase komen vaker terug, zijn voorspelbaar en op te lossen met een heldere informatievoorziening en gerichte triage. Dat is het vertrekpunt voor een nieuwe inrichting van het zorgproces. Een aanpak die niet alleen de huidige knelpunten adresseert, maar ook de basis vormt voor een toekomstbestendig zorgpad atriumfibrilleren.
In kort-cyclische demo's voor belanghebbenden presenteren we onze inzichten en bespreken we de vervolgstappen.
Samenwerking
Dit traject wordt ontwikkeld in samenwerking met het Centrum voor Hart en Vaten, cardiologen, verpleegkundigen, en met mensen met atriumfibrilleren. De inzichten, prototypes en keuzes die we hier maken, vormen de basis voor een vernieuwd zorgpad atriumfibrilleren.
In het kort
- Looptijd: september 2024 – heden
- Status: lopend
- Resultaat: toetsbare concepten
Waar werken we naartoe
We ontwikkelen en toetsen nu verschillende elementen:
- Een digitale assistent die patiënten helpt met uitleg, verwachte klachten en wat wel of niet normaal is. Deze assistent vangt eenvoudige niet-medische vragen zelfstandig af, en zet medisch-inhoudelijke vragen gericht door naar een doktersassistent.
- Slimme triage van vragen, zodat alleen relevante vragen bij de juiste zorgprofessional terechtkomen.
- Taakverschuiving naar de verpleegkundig specialist, die de nazorgpoli na een ablatie overneemt van de cardioloog en ook in de wachtlijstfase patiënten kan begeleiden.
- Duidelijke instructies en aangepaste communicatie rond de Free Call Card (FCC) zodat patiënten weten wie ze wanneer moeten bellen.
- Beter geïnformeerde patiënten, door structurele inzet van educatie en uitleg in begrijpelijke taal.
- Capaciteitsvergroting voor ablaties, om te zorgen dat de wachttijd ook wordt aangepakt.
Wat verwachten we dat het oplevert?
Op basis van voorlopige berekeningen en praktijkdata hebben we verwachtingen geformuleerd.
lees meerWat verwachten we dat het oplevert?
Op basis van voorlopige berekeningen en praktijkdata hebben we verwachtingen geformuleerd.
- Minder ad-hoc telefoontjes en beter voorspelbare werkdruk voor zorgverleners.
- Korte(re) wachttijden voor ablaties en poli-afspraken, doordat zorgverleners hun tijd efficiënter kunnen inzetten.
- Meer rust bij patiënten en betere voorbereiding op hun behandeling.
- Een taakverschuiving van cardioloog naar verpleegkundig specialist en doktersassistent, wat de capaciteit vergroot zonder verlies aan kwaliteit.
- Een schaalbare werkwijze, die ook toepasbaar is voor andere hartaandoeningen of chronische zorgpaden.
Wat leren we onderweg?
Hoewel dit traject nog loopt kunnen we al lessen benoemen die we onderweg meenemen.
lees meer