Nieuws Veni-subsidies voor achttien Radboudonderzoekers

29 juli 2014
 

Achttien onderzoekers van de Radboud Universiteit en het Radboudumc krijgen een zogenaamde Veni-subsidie van NWO voor veelbelovende, pas-gepromoveerde onderzoekers.


 

Een Veni-subsidie (maximaal 250.000 euro) is één van de subsidievormen van NWO om wetenschappelijk talent te stimuleren. Veni maakt onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls, een programma bestaande uit Veni-, Vidi- en Vici-subsidies waarmee wetenschappers in verschillende stadia van hun carrière de mogelijkheid krijgen om grensverleggend onderzoek te doen. In totaal reikt NWO in deze ronde 152 Veni-subsidies uit.

 

Hieronder een overzicht van de gehonoreerde Radboudprojecten, op volgorde van achternaam van de onderzoeker.

Ons afweersysteem verbeteren voor kankertherapie

Dr. Marleen Ansems – Radboudumc, Tumor Immunology

Ons afweersysteem is essentieel voor het opruimen van ziekteverwekkers en kankercellen. Marleen Ansems gaat bestuderen of ze bepaalde cellen van ons afweersysteem beter kan laten werken, zodat deze beter gebruikt kunnen worden in kankertherapie.

 

Biljarten met hydroxylradicalen

Dr. Wenrui Dong - Institute for Molecules and Materials, Radboud Universiteit

Onderzoekers gebruiken geavanceerde apparaten en methoden om hydroxylradicalen (een zeer reactieve zuurstof-waterstofverbinding) heel precies op zuurstofatomen af te schieten. Daardoor vindt een chemische reactie plaats waarbij producten ontstaan. De beweging van die reactieproducten brengt Wenrui Dong met laserstralen heel precies in kaart, om zo de details van de chemische reactie bloot te leggen. Wenrui Dong is vanaf september 2014 werkzaam aan de Radboud Universiteit in het kader van het Radboud Excellence Initiative.

 

Cognitieve aanpassing aan stressvolle omgevingen

Dr. Willem Frankenhuis – Ontwikkelingspsychologie, Radboud Universiteit

Mensen die opgroeien in een stressvolle omgeving scoren gemiddeld lager op standaardtests van mentaal functioneren. Er zijn aanwijzingen dat hun denkvermogen beter is uitgerust voor andere situaties. Willem Frankenhuis gaat die hypothese onderzoeken. Kennis over mentaal functioneren in een stressvolle omgeving biedt aanknopingspunten voor onderwijs, interventies en beroepskeuze.
 

Het anticiperende brein

Dr. Saskia Haegens – Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, Radboud Universiteit

In het dagelijks leven komt er enorm veel zintuiglijke informatie op ons af, waarvan slechts een klein deel relevant is. Hoe richt het brein selectief de aandacht op relevante verwachte gebeurtenissen? Saskia Haegens onderzoekt hersengolven in het menselijk brein, om uit te vinden welke hersennetwerken en mechanismen onze aandacht regelen.

 

Verknoopte zintuigen bij autisme

Dr. Tessa van Leeuwen – Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, Radboud Universiteit

Mensen met autisme zien de wereld anders. Bij synestheten zijn de zintuigen verbonden: zij proeven bijvoorbeeld kleuren of zien geluiden. Synesthesie komt vaker voor bij mensen met autisme. Bestaat er een gedeelde oorzaak voor de veranderde waarneming bij autisme en synesthesie? Tessa van Leeuwen gaat hersenactiviteit van mensen met autisme en synestheten vergelijken.

De ademhalingsketen van nitriet-oxiderende bacteriën

Dr. Sebastian Lücker - Ecologische microbiologie, Radboud Universiteit

Nitriet-oxiderende bacteriën zijn overal in het milieu en spelen een belangrijke rol in het schoonmaken van ons afvalwater. Toch is er nog maar weinig bekend over de ademhalingsketen van deze micro-organismen en hoe ze energie vrijmaken om te groeien. Sebastian Lücker gaat het metabolisme van deze bacteriën nader onderzoeken om vast te stellen hoe zij leven en energie conserveren. Sebastian Lücker is verbonden aan de Radboud Universiteit in het kader van het Radboud Excellence Initiative.

 

Op zoek naar de balans tussen werkdruk en vermoeidheid

Dr. Arne Nieuwenhuys - Arbeids- en organisatiepsychologie, Radboud Universiteit

De opkomst van de 24-uurssamenleving stelt hoge eisen aan werknemers, waardoor werkdruk en vermoeidheid toenemen. Op zoek naar een gezonde balans tussen productiviteit en veiligheid onderzoekt Arne Nieuwenhuys hoe werkdruk en vermoeidheid elkaar kunnen versterken of juist tegenwerken en hoe ze - tijdens het werk - verschillende aspecten van het handelen beïnvloeden.


 

Invloed van spontane gebaren op het leren van gebarentaal

Dr. Gerardo Ortega – Taalwetenschap, Radboud Universiteit / Max Planck Institute for Psycholinguistics

In dit project onderzoekt Gerardo Ortega hoe ervaring met gebaren Nederlandstalige mensen helpt bij het leren van de Nederlandse Gebarentaal die bestaat uit formele, gestandaardiseerde gebaren. Ortega bekijkt daarbij of gebarentaalleerlingen hun eigen tekens maken voor formele gebaren die vergelijkbaar zijn in vorm met hun spontane gebaren en ook: of het brein spontane en formele gebaren op een andere manier verwerkt.


 

De kunst van het leren: didactische Oudgriekse poëzie

Dr. Floris Overduin - Griekse en Latijnse Taal & Cultuur, Radboud Universiteit

Didactische poëzie in het Oudgrieks uit de eerste eeuwen na Christus wordt grotendeels genegeerd door classici. Hoe moet men deze kennis in homerische verzen waarderen? Met zijn onderzoek zal Floris Overduin deze lange gedichten, waarin kunst en kennis samenkomen, niet beschouwen vanuit de geleerde inhoud, maar juist vanuit de literaire epische traditie.
 

Hoe selecteer je de beste creatieve ideeën

Dr. Simone Ritter - Sociale en Cultuurpsychologie, Radboud Universiteit

Voor innovatie is het van cruciaal belang om de meest creatieve ideeën te selecteren uit een verzameling. Maar de écht vernieuwende ideeën blijken vaak ten onrechte te worden verworpen. Simone Ritter onderzoekt in dit project de cognitieve processen die de onjuiste beoordeling van ideeën veroorzaken en verkent bovendien mogelijkheden om de selectie van creatieve ideeën te verbeteren.

Reclameweerbare kinderen

Dr. Esther Rozendaal – Communicatiewetenschap, Radboud Universiteit

Kinderen groeien op in een wereld vol reclame. Zij zien het op tv, op internet en zelfs op hun mobiele telefoon. Dit leidt onder meer tot ongezond eetgedrag en ouder-kindconflicten. Esther Rozendaal onderzoekt hoe een innovatieve lesmethode kinderen weerbaarder kan maken tegen de effecten van reclame.
 

Perceptiewerkwoorden in kind-volwassene-interacties in twee culturen

Dr. Lila San Roque – Taalkunde, Radboud Universiteit

Hoewel de werkingsmechanismen van zintuigen voor iedereen hetzelfde zijn, brengen we die zintuigen op zeer diverse manieren tot uiting in taal. Daarvoor gebruiken we perceptiewerkwoorden als zien, voelen en horen. Lila San Roque onderzoekt hoe diep de verschillen in het gebruik van perceptiewerkwoorden gaan. Ze bekijkt kind-volwassene-interacties om te ontdekken hoe, waarom en wanneer we leren om perceptiewerkwoorden te gebruiken, en of dat verschilt per cultuur.

 

Intra-Europese mobiliteit van Afrikaanse migranten

Dr. Joris Schapendonk - Sociale geografie, Radboud Universiteit

Met een innovatief onderzoeksontwerp, dat zich richt op het volgen van migranten, geeft Joris Schapendonk inzicht in hoe, hoe veel en waarom Afrikaanse migranten over de binnengrenzen van de Europese Uniereizen. Met mobiliteit in plaats van plaatsgebondenheid als uitgangspunt, resulteert dit project in nieuwe startpunten om het integratieproces van migranten te begrijpen.

 

ADHD en verslaafd

Dr. Arnt Schellekens - Radboudumc

Een derde van de kinderen met ADHD ontwikkelt verslavingsproblemen. Bij hen werkt de behandeling van ADHD minder goed en zij komen heel moeilijk van hun verslaving af. Arnt Schellekens onderzoekt de hersenfuncties en erfelijke factoren van ADHD, waardoor deze verslavingsproblemen in de toekomst beter behandeld en voorkomen kunnen worden.
 

Het gokkende brein

Dr. Guillaume Sescousse – Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, Radboud Universiteit en Radboudumc

Gokverslaving leidt – net als drugsverslaving - tot dramatische gevolgen. Toch is er veel minder bekend over wat in de hersenen ten grondslag ligt aan overmatig gokken. Door een slimme combinatie van hersenscans en een smartphone-app wil Guillaume Sescousse nu in kaart brengen hoe hersenactiviteit van gokkers samenhangt met hun dagelijkse gokgedrag.

 

Op de golven van het babybrein: helpt ritme om taal te leren?

Dr. Tineke Snijders – Taalwetenschap, Radboud Universiteit

Tineke Snijders onderzoekt of baby’s woorden beter oppikken wanneer de activiteitsgolven in hun hersenen met spraak mee resoneren. Met haar project wil ze verschillende vragen beantwoorden, bijvoorbeeld: helpt het als baby’s woorden in een strak ritme horen, zoals in een liedje? Voorspellen verschillen breinresonantie tussen baby’s hun latere taalontwikkeling? Is dit genetisch bepaald?
 

Investigating the early universe with quantum gravity

Dr. Francesca Vidotto – Theoretical High Energy Physics, Radboud Universiteit

Wat was de vorm van het heelal ten tijde van de Big Bang? Hoe ontwikkelden zich de minuscule onregelmatigheden van waaruit alle kosmische structuren, zoals ons sterrenstelsel, zich vormden? Die vragen gaat Francesca Vidotto onderzoeken met behulp van quantumzwaartekracht, een theorie die zowel quantummechanica als de Algemene Relativiteitstheorie in ogenschouw neemt.
 

Neuropsychiatrie in de fruitvlieg (toekenning uit mei 2014)

Dr. Monique van der Voet – Human Genetics, Radboudumc

Genetisch onderzoek heeft risicovolle genen voor psychiatrische ziekten in kaart gebracht. Maar zijn die genen wel echt de veroorzakers en hoe werken ze samen? Monique van der Voet gaat hier met functioneel onderzoek in de fruitvlieg Drosophila melanogaster meer inzicht in geven.
 

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet