Nieuws Duurzaam bereikbaar Heyendaal
22 januari 2021

Het autoverkeer van en naar campus Heyendaal moet de komende jaren met 20 procent afnemen. Ook komt er meer ruimte voor groen. Hiermee willen de campusinstellingen, in samenwerking met de overheid en vervoerders, ervoor zorgen dat de campus duurzaam bereikbaar blijft en de verkeersveiligheid verbetert.

Voor de corona-uitbraak reisden dagelijks 50.000 studenten, 17.000 medewerkers en 5.000 patiënten van en naar de campus. De verwachting is dat dit niveau nagenoeg weer bereikt gaat worden wanneer de epidemie onder controle is. Dat is een enorme verkeersdrukte en belasting op het wegennetwerk en de parkeergelegenheden. Dat zien we graag anders. Minder autoverkeer, minder vrachtverkeer, minder CO2-uitstoot en meer groen. De ambities voor mobiliteit op de campus zijn vastgelegd in het meerjarenprogramma Duurzaam Bereikbaar Heyendaal 2019-2023, dat binnen een groot samenwerkingsverband* tot stand is gekomen.

Er is gestart met de voorbereidingen voor een groene autoluwe campus waar voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer de boventoon voeren en het gehele gebied schoner en veiliger wordt. De onderwijsinstellingen op de campus, het Radboudumc en de gemeente Nijmegen gaan met buurtbewoners en omgeving in gesprek over de plannen, om input te verkrijgen over wat de buurt belangrijk vindt bij de uitwerking van. De eerste digitale informatiebijeenkomst staat gepland op dinsdag 4 februari. Klik hier voor meer informatie.

In 2030 CO2-neutraal

Het streven is dat de verkeersstromen op de campus in 2030 CO2-neutraal zijn. Fietsen, lopen en gebruik van het openbaar vervoer is straks de norm. Eén van de manieren om dit te bereiken is de herinrichting van het drukke station Heyendaal, waar de komende jaren zo’n 13 miljoen euro wordt geïnvesteerd in onder meer ruimere perrons, maar ook door snelle en veilige verbindingen voor de fiets en het openbaar vervoer met de campus.

De belangrijkste voornemens op een rij

Het autoverkeer van en naar de campus met 20% verminderen. De helft van alle medewerkers woont binnen een straal van 15 kilometer van de campus. Er liggen dus kansen om bijvoorbeeld de overstap te maken naar de (elektrische) fiets of het toepassen van flexibele parkeertarieven.  Ook thuiswerken krijgt extra aandacht.

De St. Annastraat wordt de hoofdautoroute naar de campus.

Het autoluw maken van de Erasmuslaan en de Heyendaalseweg  (op het deel dat over het campusterrein loopt) zodat voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer hier de hoofdgebruikers zijn. Daardoor wordt onder meer de zeer drukke rotonde bij de Erasmuslaan-Heyendaalseweg ontlast. Bestemmingsverkeer voor Brakkenstein rijdt dan via de St. Annastraat en de Groesbeekseweg .        

Duidelijke rijroutes naar de parkeervoorzieningen:

  • De parkeergarages aan de zuidkant van de universiteit (Grotius, Spinoza) en van het ziekenhuis blijven bereikbaar vanaf de St. Annastraat.
  • De parkeergarage van de HAN blijft bereikbaar vanaf de Kapittelweg.
  • De parkeervoorzieningen aan de oostzijde van de universiteit worden bereikbaar via de Driehuizerweg. Deze weg is dan geen doorgaande weg meer maar alleen beschikbaar voor bestemmingsverkeer en als route van en naar de parkeervoorzieningen.

Meer informatie over deze samenwerking vind je op www.duurzaambereikbaarheijendaal.nl.

* Radboud Universiteit, Radboudumc, HAN, ROC Nijmegen, studentenvakbond AKKU, gemeente Nijmegen, provincie Gelderland, provincie Limburg, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,  Arriva, Breng en NS.

Meer nieuws


Artificiële Intelligentie voor betere preventie van dementie AI-Mind project ontwikkelt platform voor snelle, vroege diagnostiek

23 februari 2021

Het internationale AI-Mind project, waaraan ook het Radboudumc deelneemt, gaat slimme digitale instrumenten ontwikkelen om hersenverbindingen te screenen en het risico op dementie in te schatten bij mensen met milde cognitieve problemen.

lees meer

Het kan, direct contact met iemand die droomt Publicatie in Current Biology

18 februari 2021

Kan iemand in een droom vragen oppikken en ze beantwoorden? Een onderzoeksgroep met wetenschappers van het Radboudumc/Donders Instituut laat zien dat het kan.

lees meer

Radboudumc geeft Leidse Waaghoofdbrug tweede leven in binnentuin Nieuwe tuinen stimuleren welbevinden patiënten en medewerkers

18 februari 2021

Herinrichtingsplannen geven ruimte voor meer parklandschap en hergebruik voetgangersbrug uit Leiden in binnentuinen Radboudumc. Hiermee werken we aan een 'healing environment' voor patiënten en medewerkers.

lees meer

We bewegen nóg minder door corona

16 februari 2021

"Als je beweging in pilvorm had, zou dat het meest voorgeschreven medicijn ter wereld zijn"

lees meer

Helft voormalig IC-patiënten ervaart een jaar na opname nog klachten

15 februari 2021

Publicatie van het onderzoek in American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine

lees meer