Nieuws Radboudumc verhuist
3 juli 2022

Dit weekend verhuizen we. Zondag is de tweede dag van onze verhuizing naar ons nieuwe hoofdgebouw, gebouw A. Neurologie en Neurochirurgie in de ochtend; Oncologie en Nierziekten verhuisden in de middag. Ook vandaag verliep de verhuizing soepel. Een impressie van de eerste dag, vindt u onderaan de pagina.

Een impressie van zondag 3 juli (voor een korte filmimpressie zie onder):

09.00 uur: de eerste patiënt van Neurochirurgie verhuist

De eerste patiënt - Betty van de Werken - vertrekt van de afdeling Neurochirurgie in gebouw C stipt om 9.00 uur. Ze wordt onder een erehaag van verpleegkundigen door naar de uitgang gereden richting lift. Dan de lift in naar de vierde verdieping, gang door en gebouw A in. Onder luid applaus wordt patiënt Betty ‘binnengehaald’.

‘Hoe werkt de tablet?’

Patiënt Betty is net gearriveerd op de nieuwe kamer en laat het allemaal op zich inwerken. ‘Met die tablet kun je de lichten aandoen en gordijnen sluiten, maar hoe werkt het?’ ‘Oh, de uitleg staat op de achterkant van het instructievel Hoe werkt het op de nieuwe kamer.’ Betty is afgelopen dinsdag opgenomen op Neurochirurgie en vindt de verhuizing wel een leuke afleiding. ‘En wat is het mooi hier. Die warme tinten, en moet je die toiletruimte zien, het is hier net een hotel.’

De verpleegafdeling Neurologie verhuisde vandaag van Oost, de verpleegafdeling Neurochirurgie verhuisde vandaag vanuit gebouw C; beide delen nu de vierde verdieping van het nieuwe gebouw A.  De patiënten van beide afdelingen hebben veel gemeen en dat maakt deze keuze en meer samenwerken logisch. 

Catelijn van Dijk, senior secretaresse Neurochirurgie, overlegt samen aan de balie met afdelingssecretaresse Wendy van Neurologie. 

Zorgtelefoons, meer aandacht voor de patiënt

Noëlle Huijbers, verpleegkundige Neurologie, en Sanne van Alphen zijn bezig met de zorgtelefoons. Noëlle: ‘Zo fijn dat we hier mee gaan werken. Nog maar één telefoon op zak, waar alle alarmen op binnenkomen.Ik denk dat we hierdoor echt meer tijd overhouden voor persoonlijke aandacht voor de patiënt.'

ICT en de verhuizing

Er zijn zo’n 50 medewerkers van Informatie Management het hele weekend aanwezig geweest om alles rondom ict en apparatuur bij de verhuizing in goede banen te leiden. Een deel van hen loopt in oranje hesjes rond over de afdelingen, om medewerkers met vragen te helpen en om de nieuwe apparatuur zoals printers, telefoons en dergelijke door te testen. Op de derde verdieping boven de oude hoofdingang zijn medewerkers standby, om bij te springen als de vragen ter plekke niet kunnen worden opgelost. ‘Vandaag werken deze medewerkers vanuit huis, want het was gisteren zo rustig’, vertelt programmamanager Heidy de Baay. Kennelijk is het voorwerk goed verricht. ‘De pc’s zijn allemaal nieuw. We hebben overal visitekaartjes neergelegd met een QR-code naar de website met instructies’, vertelt  Mieke Lahm, coördinator verhuizing vanuit IM. Wat zijn de meest gestelde vragen? ‘Het zijn vooral kleine dingen. Printerkoppelingen vanuit de pc die het niet doen. Tv’s die niet werken of een beeldscherm dat het niet doet. Regelmatig blijkt dan dat ze bij het goedzetten van het scherm per ongeluk het uit-knopje hebben aangeraakt.’ Heidi: ‘We doen vandaag ook nog een laatste check in de polikliniekruimten die morgenvroeg open gaan.’
 

Heidi (rechts) en Mieke. Toepasselijk voor een wandfoto uit oude tijden, met gewoon nog draaitelefoons aan een draad.

Medewerkers receptie in het nieuw

Receptionisten Iris Bruurs en Luciënne Vos komen in de hal aanrijden met een rek met nieuwe bedrijfskleding. Iris: ‘Het is voor alle receptionisten. De kleding is echt heel mooi, beter getailleerd dan voorheen, een mooie kleur blauw, met gebroken witte blouses.’  Eigenlijk vindt ze het jammer dat ze morgen vrij is. Luciënne werkt wel vanaf 09.00 uur. ‘Voortaan staan we om beurten voor en achter de receptie. We gaan voor een warme ontvangst. We lopen zelf op zoekende mensen af om hen te helpen.’

'Maak de deuren van de nieuwe hoofdingang morgen maar open, we zijn er helemaal klaar voor!'

Een korte filmimpressie van ons verhuisweekend.

Zaterdag 2 juli

Dit weekend is de verhuizing naar ons nieuwe hoofdgebouw, gebouw A. In totaal verhuizen er dit weekend circa 100 patiënten en ruim 1000 medewerkers. Een hele operatie, die tot in de puntjes is voorbereid. Vandaag (zaterdag) verhuizen er ca. 30 patiënten van Algemene Interne Geneeskunde en Geriatrie. Zondag gaat de rest ‘over’. 

Een impressie van zaterdag 2 juli (voor een korte fimimpressie van de dag zie onder):

09.00 uur: De eerste patiënt gaat over

Patiënt Rob Spreeuwenberg is de eerste patiënt die vanuit de Afdeling Interne Geneeskunde overgaat. 

Hoe voelt het, als patiënt verhuizen? ‘Ach, het is even wat anders dan wachten op de zorg die de medicatie brengt. En het werd volgens mij ook wel tijd, dit gebouw (red. voor kenners het chocolade gebouw) is toch wat verouderd. Ik ben benieuwd naar de nieuwe afdeling. Ik ben heel blij dat ik daar weer een eenpersoonskamer krijg, met meer rust voor mezelf.”

Na de heer Spreeuwenberg verhuisden er zaterdag nog zo’n 13 patiënten van de afdeling Algemene Interne Geneeskunde en de verpleegkundigen van de afdeling. Zie onder het filmpje van de verhuizing van de heer Spreeuwenberg.

12.00 uur: Geriatrie gaat over

Om 12.00 uur gaan ook de patienten van de afdeling Geriatrie over. ‘Het is allemaal goed georganiseerd, met ieder z’n eigen taken’, vertelt zorgmanager Christa Hummelen die nog op de oude afdeling is. ‘Alle patiënten zijn er klaar voor, we hebben vooral ook de familie uitgebreid geïnformeerd. Ook onze verpleegkundigen hebben zin om naar de nieuwe plek te gaan.

Petra Frauenfelder en Anita van Ingen, nieuwe facilitair zorgmedewerkers komen net binnen. De functie van Petra en Anita is nieuw. Als facilitair zorgmedewerkers gaan zij de zorg ontlasten. Fijn voor de afdeling, maar ook voor henzelf. Ze hebben net hun certificaat gehaald, voorheen werkten ze in de schoonmaak. 'Welke nieuwe taken hebben ze? ‘We maken bijvoorbeeld de bedden op, we zorgen voor de verzending van bloedbuisjes via de buizenpost en halen onder meer bloed op bij het laboratorium.’  

Ook de apotheek verhuist vandaag

Apotheker Bas van Vlijmen: ‘We verhuizen bijvoorbeeld nu de medicatievoorraden van de oude naar de nieuwe locatie, die we dit weekend daar niet meer gebruiken. We zijn alles aan het inrichten, zodat we hier maandag goed kunnen starten.’ Op de vraag wat hij fijn vindt op de nieuwe plek, antwoordt hij stellig: ‘Dat we meer ruimte hebben. We waren op de oude locatie echt uit ons jasje gegroeid. En, dat we geen balies meer hebben. We ontvangen onze bezoekers in aparte spreekkamers met meer privacy, waar we hen goede uitleg kunnen geven. Voordeel is ook dat patiënten hun medicatie uit kluisjes kunnen ophalen, waardoor ze minder lang hoeven te wachten.’ Hij laat ook de computerrobot zien, die zo’n 20.000 doosjes met medicatie in zich heeft en bestellingen volautomatisch levert. ‘Daarmee hebben onze apothekersassistenten meer de handen vrij om te doen waar ze voor zijn, aandacht geven aan de patiënten.’

Patiëntenvervoer: 20 minuten per patiënt

Milou van Hekke en Johan Kesseler van onze afdeling Patiëntenvervoer staan om 08.45 uur startklaar om de eerste patiënten te gaan verhuizen. Spannend? ‘Nee leuk, we hebben ons hier goed op voor kunnen bereiden. We hebben 20 minuten per patiënt, en houden ons exact aan de vertrektijden. Dit om te voorkomen dat er op de locatie in de nieuwbouw te veel patiënten tegelijk arriveren.’

 

We kijken terug op een geslaagde eerste verhuisdag. 


 

 

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet