9 mei 2017

Wanneer een oudere patiënt de diagnose kanker krijgt, kan verdere besluitvorming complex zijn, met name door comorbiditeit en de intensieve betrokkenheid van naasten. Er is bij deze patiënten behoefte aan een transmuraal multidisciplinair consult, ook met de huisarts. Dat is nu virtueel mogelijk met de app ‘Verbonden Zorg’.

Welke behandelmogelijkheden zijn er en wat is de beste keuze? Met name voor de oudere patiënt met kanker, kan dat een lastige keuze zijn. Vaak wil de patiënt deze keuze maken in overleg met zijn naasten (partner of kinderen) en de huisarts. Om die besluitvorming te verbeteren is er nu een virtueel transmuraal multidisciplinair consult mogelijk tussen internist-oncoloog, huisarts, de patiënt en zijn naasten. Het gaat om een pilot in het kader van een beleidsproject, gesubsidieerd door het KWF.

Voor het virtuele consult is nu de gratis app ‘Verbonden Zorg’ voor telefoon, tablet of computer beschikbaar. De patiënt kan er bijvoorbeeld voor kiezen om het gesprek niet in het ziekenhuis bij de specialist te voeren, maar bij de huisarts. Daarbij kan de huisarts in zijn eigen dossier meekijken en vanuit zijn ervaring met de patiënt meepraten. Een gesprek met de huisarts na het behandelgesprek bij de specialist, zal daardoor mogelijk minder snel nodig zijn.

Hoe werkt het?

  • De app bevindt zich in de ontwikkelfase. Vooralsnog worden deze virtuele bijeenkomsten daarom alleen ingezet bij het gesprek over het behandelplan.
  • De specialist legt de mogelijkheid voor aan de patiënt om virtueel het transmurale, multidisciplinaire consult te doen. Wil de patiënt dit? Alleen dan benadert het Radboudumc de huisarts om zijn medewerking hiervoor te vragen en een geschikt moment te kiezen.
  • De huisarts, patiënt en andere betrokkenen downloaden de gratis app.
  • Met een code per mail en vervolgens een pincode per sms, kan het consult gestart worden.
  • Via de beveiligde app wordt het gesprek gevoerd. Tijdens het gesprek worden de behandelopties besproken. Iedereen hoort alles vanuit de eerste hand en iedereen kan zijn eigen punten inbrengen.
  • Via de app kunnen documenten verstuurd en bekeken worden.
  • De complete sessie van het consult kan (versleuteld) worden bewaard en teruggekeken.
  • Na afloop wordt aan alle deelnemers gevraagd hoe ze deze vorm van consultvoering vinden.

Meer informatie en downloaden

Wilt u meer weten over de app? Neem dan contact op met Marlies Peters: Marlies.Peters@radboudumc.nl. Downloaden van de app kan via:

Meer nieuws


Nieuws uit de Commissie Transmurale Samenwerking

8 juli 2020

In de vergadering van onze Commissie Transmurale Samenwerking eind mei zijn besluiten genomen over de toegangstijden, urgentiestatus en de uitvraag van de COVID-19-status in Zorgdomein.

lees meer

Resultaten corona-onderzoek in de eerste lijn

7 juli 2020

Onze afdeling Eerstelijnsgeneeskunde is op verschillende manieren aanjager van of betrokken bij wetenschappelijk onderzoek naar de eerstelijnszorg voor COVID-19-patiënten en de impact van het virus.

lees meer

Acute opname afdeling geopend

2 juni 2020

Op 3 februari 2020 werd onze nieuwe Acute opname afdeling (AOA) geopend. Op deze verpleegafdeling nemen we spoedpatiënten op voor acute zorg.

lees meer

Door met de reguliere zorg

2 juni 2020

Ook in het Radboudumc is het aantal patiënten met COVID-19 afgenomen, waardoor er weer ruimte ontstaat om de andere zorg geleidelijk uit te breiden. We verwachten dat we in de eerste week van juni een groot deel van onze reguliere zorg kunnen bieden.

lees meer

Blijf alert op hartzorg

2 juni 2020

De capaciteit van onze Eerste Harthulp is weer op het niveau van vóór de coronacrisis. Heeft u een patiënt met minder acute hartklachten, die u wil laten zien? Het Hart Centrum Nijmegen is weer vijf dagen per week geopend.

lees meer

Bekijk het nieuwste nummer van Verb1nd

2 juni 2020

Het nieuwe nummer van ons relatiemagazine Verb1nd is uit. Niet ontvangen? Lees het online en meld u aan om het voortaan per post te ontvangen.

lees meer