

Symposium Erkennen en Waarderen en Afscheid Roland Laan
Op vrijdag 12 september 2025 neemt Roland Laan afscheid als hoogleraar Ontwikkeling van Medisch Onderwijs aan het Radboudumc.
Ter gelegenheid hiervan wordt een gecombineerd programma georganiseerd. Het programma begint om 11.00 uur (inloop vanaf 10.30 uur) met het symposium Erkennen en Waarderen: Onderwijs telt!
Aansluitend is om 15.00 uur de academische zitting met de afscheidsrede van professor Roland Laan met als titel Onvoltooid.
De middag wordt afgesloten met een receptie.
Aanmelden symposium en afscheidsrede
Let op: meld je voor beide apart aan.
Over het symposium
In het kort
- Titel: Erkennen en Waarderen: Onderwijs telt!
- Datum: 12 september 2025
- Tijd: 11.00 tot 13.00 uur, inloop vanaf 10.30 uur met aansluitend lunch
- Locatie: Aula Radboud Universiteit, Comeniuslaan 2, Nijmegen
Programma
In het Radboudumc is de afgelopen jaren onder leiding van Roland Laan hard gewerkt aan een stelsel van carrièrepaden voor academische professionals. Alle kerntaken van het Radboudumc krijgen hun plek in dat vernieuwde stelsel: onderzoek, academische gezondheidszorg én onderwijs/opleiding. Binnen ieder van die drie kerntaken, en dus ook voor onderwijs/opleiding, zijn academische leiderschapsposities voorzien met focus op één profielbepalende kerntaak.
De besluitvorming over het nieuwe stelsel is bijna afgerond. Het afscheid van Roland valt samen met de afronding van het project carrièrepaden en vanaf het najaar 2025 wordt de implementatie ter hand genomen. Een mooi moment om nog eens kort stil te staan bij loopbanen met een accent op onderwijs/opleiding. Niet alleen op het UMC maar in de hele universiteit.
Programma voor het symposium ‘Onderwijs telt’
11.00 |
Opening prof. dr. Janneke van der Wouden, directeur Radboudumc Health Academy |
11.05 |
Nieuwe carrièrepaden met focus op onderwijs en opleiding in het Radboudumc prof. dr. Roland Laan, projectleider Carrièrepaden Academische Professionals Roland is hoogleraar ontwikkeling medisch onderwijs aan het Radboudumc. De afgelopen jaren heeft hij leiding gegeven aan de ontwikkeling van nieuwe carrièrepaden voor academische professionals. Onderdeel daarvan zijn carrièrepaden met een focus op onderwijs en opleiding. De implementatie staat gepland vanaf het najaar 2025. Roland zal de hoofdlijnen schetsen. |
11.20 |
The Career Framework for University Teaching dr. Ruth Graham, Ruth werkt sinds 2008 als onafhankelijk adviseur op het gebied van hoger onderwijs. Zij richt zich op het stimuleren van verandering in het hoger onderwijs en het verbeteren van het universitair onderwijs en leren wereldwijd. Zij ontwikkelde het Career Framework for University Teaching (2014-2018) en heeft het initiatief genomen voor het wereldwijde ‘Advancing Teaching Network’. Ruth zal ingaan op de in het framework gemaakte keuzes en op de aandachtspunten bij implementatie ervan in de eigen organisatie. Aanbevolen literatuur: Rewarding teaching in academic careers - Mapping the global movement for change |
11.50 |
Ontwikkeling van academisch leiderschap: wat leren we van de ervaringen bij de carrièrepaden met focus op research? Berendien Dondergoor Berendien is adviseur leiderschap en organisatieontwikkeling in het Radboudumc. Vanuit die rol heeft zij bijgedragen aan de ontwikkeling en implementatie van wetenschappelijke carrièrepaden. Leiderschapsontwikkeling is in alle carrièrepaden een wezenlijk onderdeel. In de op research gerichte paden is daarmee al enkele jaren ervaring opgedaan. Wat leren we van die ervaringen? |
12.05 |
Betekenis van onderwijskundig leiderschap in een academische omgeving Prof. dr. Janielle van der Velden Onderwijskundig leiderschap is een belangrijk element in de op onderwijs en opleiding gerichte carrièrepaden. Waarom is dat zo belangrijk? Janielle zal spreken over de impact die onderwijskundig leiderschap in een academische instelling kan of zou moeten hebben op alle kerntaken. Natuurlijk op onderwijs en opleiden. Maar ook op onderzoek en in geval van een universitair medisch centrum ook op de gezondheidszorg. Janielle is hoogleraar kindergeneeskunde aan het Radboudumc met een profiel in onderwijs en opleiden. |
12.20 |
Focus op onderwijs en presteren in onderzoek Prof. dr. Mariska Kleemans In alle carrièrepaden vragen we dat onze academische professionals aan minimaal twee kerntaken substantieel bijdragen. Vaak - en op niveau van de hoogleraar altijd – worden naast een focus op onderwijs/opleiding ook bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek verwacht. Mariska zal spreken over de kansen én dilemma’s die zich daarbij in de praktijk voordoen. Mariska is hoogleraar communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit en onderwijsdirecteur van het onderwijsinstituut sociale wetenschappen. |
12.35 |
Positionering van de ‘scholarly teacher’ Prof. dr. Karen Stegers-Jager In het Career Framework for University Teaching kenmerkt de ‘scholarly teacher’ zich door impact op wetenschappelijke onderwijskundige kennis en inzichten en de vertaling daarvan naar de onderwijspraktijk. In de nieuwe carrièrepaden van het Radboudumc vraagt deze rol nog verdere uitwerking. Karen zal spreken over wat daarvoor op niveau van het individu en de organisatie nodig is. Karen is onderwijskundige, hoogleraar innovatie en persoonsgericht werken in de gezondheidszorg en themaleider in Research of Learning and Education aan het Radboudumc. |
12.50 |
Algemene discussie Onder leiding van prof. dr. Janneke van der Wouden, directeur Radboudumc Health Academy |
13.00 |
Afsluiting |
Over de afscheidsrede
In het kort
- Titel: Onvoltooid
- Tijd: 15.00 uur
- Locatie: Aula Radboud Universiteit, Comeniuslaan 2, Nijmegen
Programma
De afscheidsrede start om 15.00 uur, met aansluitend een receptie.
Cadeautip
Chronische ziekten (NCD's) zoals diabetes, hypertensie en hart- en vaatziekten zijn nu verantwoordelijk voor een groeiend deel van de morbiditeit en mortaliteit in Sub-Sahara Afrika. Voeding speelt een cruciale rol in de preventie van NCD's: een dieet rijk aan volkoren granen, fruit, groenten, magere eiwitten en gefermenteerde basisproducten biedt bescherming, terwijl verwesterde gewoonten – sterk bewerkte voedingsmiddelen, suikerhoudende dranken, overmatige verzadigde vetten en zout – ontstekingen, dyslipidemie en hypertensie veroorzaken. De Kilimanjaro-regio, een van de snelst verstedelijkte gebieden van Tanzania, heeft een toenemende aanpassing van deze westerse voedingsgewoonten gezien, waardoor het risico op NCD's in de gemeenschappen is toegenomen. Gedurende zes maanden zullen interdisciplinaire teams van studenten van de KCMC University (studenten volksgezondheid en geneeskunde) samenwerken met docenten van de afdeling Community Health om tweewekelijkse workshops "Healthy Plate" te geven in vier peri-urbane wijken rond Moshi.
U kunt uw bijdrage overmaken naar NL53 TRIO 0198 3951 24 t.n.v. Stichting AfriKNO (AfriKNO | medical education and aid to the African continent) onder vermelding van “Afscheid R. Laan”.