Bekijk hieronder alle events van de Radboudumc Health Academy.
Wilt u zelf een event organiseren? Neem dan contact met ons op.
We starten de conferentie met theater. Het Toetstheater speelt een interactieve toneelvoorstelling waarin twee ethische problemen van coassistenten uitgespeeld worden. Als publiek beslis je mee hoe het toneelstuk verder gaat. Welke keuze deugt?
Daarnaast is er door de dag heen, in drie sporen en twee tijdsloten, een aanbod van zes verschillende workshops.
A. Spoor Theorie & Onderzoek
1. Dr. Marcel Becker, Universitair Hoofddocent Ethiek, Radboud Universiteit Nijmegen
Crashcourse deugdethiek
Deugden zijn goede karaktereigenschappen die zich in de loop van de tijd ontwikkelen. Maar hoe verwerven mensen ze? Wat zijn eigenlijk goede karaktereigenschappen? En hoe breng je een goede karaktereigenschap in de praktijk?
In deze ‘crash course’ deugdethiek krijg je antwoord op deze vragen. We onderzoeken dat een deugd draait om goede emotionele vorming: een goede houding is het midden tussen emotionele extremen. In een organisatie als een ziekenhuis is de voorbeeldfunctie van supervisor/leidinggevende daarbij van belang. Vervolgens kijken we naar concrete deugden:
* moed/lef, als vermogen om tegen weerstand in het oog op het goede gericht te houden;
* rechtvaardigheid.
Het zal leiden tot kritische vragen aan jezelf.
Het derde onderdeel van de ‘crash course’ is een deugdethische oefening. In een dilemma-situatie onderzoeken we waar de emotionele extremen liggen, en hoe een deugdzame houding daartussen ligt.
2. Dr. Anne de la Croix, Universitair docent Onderwijs en interactie, VUmc, en Sven Schaepkens, promovendus Onderzoek naar reflectie-onderwijs ErasmusMC
Tuinieren om te floreren? Identiteitsvorming van artsen in opleiding
Hoe denken we dat geneeskundestudenten en artsen in opleiding groeien en tot bloei komen? Hoe vinden deze jonge mensen hun professionele identiteit en hoe kunnen we ze in die reis begeleiden?
Deze interactieve workshop (zonder zombies) zorgt voor nieuwe en uitdagende ideeën over vorming, docentschap, en reflectie. We stimuleren het groepsgesprek door gebruik te maken van een ludiek filmpje met tuiniermetafoor, en van opgenomen gesprekken tussen huisartsen in opleiding.
B. Spoor Ontmoeten
Bij de workshops Ontmoeten kun je in gesprek met patiënten en coassistenten over hun ervaringen bij deugd- en karakterontwikkeling van artsen in opleiding. Welke eigenschappen heeft een goede arts? En wie bepaalt eigenlijk wat je professionele identiteit zou moeten zijn?
1. Hanny Serbee, Rene Tabak, Anja Ros - Patiëntenadviesraad RHA
‘Ontmoeting met patiënten: welke artsen willen patiënten aan hun bed?
De vraag wat een goed dokter is, wordt door patiënten niet vanzelfsprekend hetzelfde beantwoord als door artsen, artsen-in-opleiding en opleiders. Onder leiding van leden van de PAR RHA worden concrete voorbeelden, ervaringen en inzichten van patiënten besproken waaruit duidelijk wordt dat voor patiënten soms andere dingen belangrijk zijn dan verwacht. In het bijzonder wordt stil gestaan bij bemoeizorg.
2. Annemieke Jalink (voormalig coassistent Radboudumc) & Jos Kole
Ontmoeting vanuit coassistentenperspectief: op zoek naar het juiste midden
In het kader van het Comenius-project Artsen met Karakter maakte Annemieke een filmpje waarin ze als coassistent, concreet en praktisch, aan mede-coassistenten uitlegt waarom deugd- en karakterontwikkeling je kan helpen bij je identiteitsontwikkeling. We bekijken het filmpje en gaan in gesprek over hoe coassistenten beoordeeld worden, welke momenten je kent waarin artsen rolmodel waren (of juist niet), en wat coassistenten en artsen in opleiding nodig hebben om zich tot goede artsen te ontwikkelen.
C. Spoor Werkvormen
1. Jelle van Gurp, Universitair Docent Ethiek van de Gezondheidszorg - Radboudumc
Voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en empathie
Centrale thema’s van deze workshop zijn voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en empathie. Voor iedereen die betrokken is bij onderwijs in de gezondheidszorg zijn deze deugden belangrijk. Of het nu gaat om zorg verlenen, vormgeven van relevante onderwijs-inhoud, of overbrengen van een boodschap bij een publiek, het kan niet zonder het vermogen je te kunnen inbeelden wat er bij iemand leeft. Niet voor niets leren we onze studenten dat empathie behoort tot de belangrijkste deugden waarover zij als professional moeten beschikken.
Toch is het met deze deugden makkelijker gezegd dan gedaan: hoe hangen ze samen? Kunnen we ze ‘leren’? In het multidisciplinaire onderwijs-ontwikkelproject ‘In de geest van de kunst’ (Comenius Teaching Fellowship), een samenwerking tussen studenten, ervaringsdeskundigen en psychiaters, hebben we ruimschoots ervaring opgedaan met onderwijsvormen waarin we masterstudenten geneeskunde konden laten reflecteren op en oefenen met deze deugden. In die oefeningen spelen verhalen (analyseren en schrijven) en kunst een belangrijke rol.
We gaan in deze interactieve workshop vooral doen. Na een korte introductie over voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en empathie (en de rol die literatuur en schrijven daarin kunnen spelen), gaan we samen aan de slag met enkele van onze werkvormen, vertellen we over onze ervaringen en reflecteren we op verdere toepassingen.
2. Drs. Simone Naber, Opleidingscoördinator en docent Ethiek van de Gezondheidszorg – Radboudumc
Verhalen die deugd doen
Hoe, heel concreet, meer aandacht aan deugd- en karakterontwikkeling te besteden in onderwijs aan studenten Geneeskunde. In deze workshop gaan we aan het werk met een werkvorm die docenten bij het Radboudumc ontwikkelden, met behulp van een al bestaande methode voor Moreel Beraad. We gebruiken de Handleiding Hermeneutisch Gesprek om verhalen die studenten zelf geschreven hebben te analyseren en te bespreken. In die verhalen ontstaat ruimte voor allerlei emoties, overwegingen, en persoonlijke karaktertrekken (deugden!) die in beknopte ‘ethiek casuïstiek’ meestal uit het zicht verdwijnt. Daarmee open we de weg naar reflectie op deugd- en karakterontwikkeling.
We sluiten de conferentie af met een talkshow waarin twee schrijvende artsen te gast zijn. Met coassistent Rozemarijn Haccou als sidekick gaan we in gesprek met Anna Verhulst (internist in opleiding) en Rutger Verhoeff (huisarts). Ooit, in hun opleiding tot basisarts, begonnen ze met schrijven en ze doen dat nog steeds. Wat bracht hen aan het schrijven? En wat kan schrijven voor de ontwikkeling van je professionele identiteit doen?
In de middagpauze wordt voor een lunch gezorgd en aan het eind van de dag is er tijdens een ‘karaktervolle borrel’ gelegenheid om na te praten.
Welkom bij Onderwijs
Bekijk hieronder alle events van de Radboudumc Health Academy.
Wilt u zelf een event organiseren? Neem dan contact met ons op.