Doel spiegelbijeenkomst
In een spiegelbijeenkomst vertellen (ex-)patiënten en naasten hun ervaringen tijdens een ziekenhuisbezoek, behandeling of opname. Naar hen wordt geluisterd door de toehoorders. Dit zijn de zorgmedewerkers die de zorg leveren. Zij krijgen als het ware een spiegel voorgehouden. De spiegelbijeenkomst kan gaan over alle onderdelen van de zorg binnen het Radboudumc.
lees meerDoel spiegelbijeenkomst
Het Radboudumc gelooft in persoonsgerichte zorg. Dat is zorg waarbij we op een andere manier kijken en luisteren: naar de patiënt als medemens.
In een spiegelbijeenkomst vertellen (ex-)patiënten en naasten hun ervaringen tijdens een ziekenhuisbezoek, behandeling of opname. Naar hen wordt geluisterd door de toehoorders. Dit zijn de zorgmedewerkers die de zorg leveren. Zij krijgen als het ware een spiegel voorgehouden. De spiegelbijeenkomst kan gaan over alle onderdelen van de zorg binnen het Radboudumc.
De ervaringen met de gegeven zorg kunnen zowel positief als negatief zijn. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed of niet goed? Ook wordt er gevraagd naar tips of adviezen naar aanleiding van de ervaringen: hoe zou de patiënt en/of naaste het anders willen? Door deze ervaringen op te halen, kunnen we van de patiënt en/of naaste leren en kan de zorg steeds verder verbeterd worden.
Waarom meedoen?
Als er tijdens uw ziekenhuisbezoek zaken minder goed zijn verlopen kan daar achteraf meestal weinig meer aan worden gedaan. Wel kunnen we met uw ervaringen en suggesties deze situaties een volgende keer voorkomen. Daarom nodigen we u graag uit om uw ervaringen met ons te delen.
lees meerWaarom meedoen?
Wij nodigen u graag uit om zowel uw positieve als negatieve ervaringen met ons te delen. Als er tijdens uw ziekenhuisbezoek zaken minder goed zijn verlopen kan daar achteraf meestal weinig meer aan worden gedaan. Wel kunnen we met uw ervaringen en suggesties deze situaties een volgende keer voorkomen. Positieve ervaringen geven ons inzicht in wat er goed gaat en wat dus behouden moet blijven. Dit alles helpt om de kwaliteit van zorg zo hoog mogelijk te krijgen en houden.
Medewerking aan een spiegelbijeenkomst wordt door patiënten en naasten ook als fijn ervaren omdat men zich kan herkennen in verhalen van anderen of omdat het helpt bij het verwerken van de eigen ervaring met de zorg.
De afdeling en het behandelteam stelt uw medewerking zeer op prijs, maar u bent niet verplicht om mee te doen. Of u wel of niet deelneemt aan een spiegelbijeenkomst heeft geen enkele invloed op uw behandeling.
Hoe ziet een spiegelbijeenkomst er uit?
Voor de bijeenkomst worden tussen de acht en tien personen uitgenodigd. Tijdens de spiegelbijeenkomst praat u met twee gespreksleiders over uw persoonlijke ervaringen. U bepaalt zelf welke onderwerpen u wilt bespreken.
lees meerHoe ziet een spiegelbijeenkomst er uit?
Voor de bijeenkomst worden tussen de acht en tien personen uitgenodigd. De genodigden zijn vaak op dezelfde afdeling behandeld of hebben bijvoorbeeld dezelfde ziekte of aandoening. Als u wilt, kunt u uw partner of naaste meenemen die bij uw opname of behandeling betrokken was. We willen ook graag weten hoe uw naaste de zorg in het Radboudumc heeft ervaren.
Tijdens de spiegelbijeenkomst praat u met twee onafhankelijke gespreksleiders over uw persoonlijke ervaringen. U bepaalt zelf welke onderwerpen u wilt bespreken. Om niets te vergeten, kunt u vooraf bedenken welke onderwerpen u wilt bespreken en deze opschrijven. De gespreksleiders helpen u om uw verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Zij zijn speciaal hiervoor getraind en niet betrokken bij de afdeling. Medewerkers van het behandelteam (max. 45 personen) zitten als toehoorder achter u en luisteren, ze mogen geen vragen stellen zodat u in alle rust uw verhaal kunt vertellen.
Na ruim een uur sluiten we dit deel van de bijeenkomst af. Dan mogen de toehoorders van het behandelteam vijftien minuten verduidelijkende vragen stellen die betrekking hebben op de ervaringen die gedeeld zijn door u of uw naaste. Het is niet de bedoeling dat er een discussie op gang komt en/of aanvullende vragen gesteld worden, hier zorgt de gespreksleider voor.
In totaal duurt de spiegelbijeenkomst 1,5 uur. Na afloop vult iedereen nog een korte evaluatie in en krijgt u een parkeerkaart en/of informatie over de reiskosten. Daarna is er gelegenheid om samen kort na te praten.
Vervolgens gaan de medewerkers met de gespreksleiders verder om de verbeterpunten te bespreken. U kunt dan naar huis of terug naar de afdeling als u nog opgenomen bent.
Wat gebeurt er met de informatie?
Van de spiegelbijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Dit verslag gaat naar het behandelteam. De medewerkers van het behandelteam bespreken de resultaten van de spiegelbijeenkomst.
lees meerWat gebeurt er met de informatie?
Van de spiegelbijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Dit verslag gaat naar het behandelteam. De medewerkers van het behandelteam bespreken de resultaten van de spiegelbijeenkomst. Wat is opgevallen? Wat kan anders? Wat kan er beter? Op basis hiervan stellen zij een verbeterplan op voor de afdeling. Sommige zaken kunnen meteen worden aangepakt, andere hebben wat meer tijd nodig.
Privacy
Om uw privacy te waarborgen zijn er afspraken gemaakt.
- Alles wat besproken wordt tijdens de spiegelbijeenkomst is vertrouwelijk.
- Wat u tijdens de bijeenkomst zegt heeft geen enkele invloed op uw behandeling.
- Tijdens de bijeenkomst worden geluidsopnames gemaakt. Deze zijn alleen bedoeld voor het verslag, daarna worden ze gewist. Voor de bijeenkomst vragen we of u bezwaar heeft tegen het maken van geluidsopnames.
- In het verslag worden geen namen gebruikt. Het verslag is vertrouwelijk en gaat alleen naar deelnemers en leden van het behandelteam.
- Het kan voorkomen dat de resultaten van een spiegelbijeenkomst gebruikt worden voor onderzoek. Dit gebeurt zonder vermelding van namen.