Doel spiegelbijeenkomst

In een spiegelbijeenkomst vertellen (ex-)patiënten en naasten hun ervaringen tijdens een ziekenhuisbezoek, behandeling of opname. De spiegelbijeenkomst gaat over alle onderdelen van de zorg binnen het Radboudumc. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed of niet goed? lees meer

Doel spiegelbijeenkomst

In een spiegelbijeenkomst vertellen (ex-)patiënten en naasten hun ervaringen tijdens een ziekenhuisbezoek, behandeling of opname. De spiegelbijeenkomst gaat over alle onderdelen van de zorg binnen het Radboudumc. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed of niet goed?

Het Radboudumc gelooft in persoonsgerichte zorg. Dat is zorg waarbij we op een andere manier kijken en luisteren: naar de patiënt als medemens. Want alleen als we de patiënt kennen, kunnen we de beste zorg bieden. Daarom zijn er in het Radboudumc spiegelbijeenkomsten. In een spiegelbijeenkomst vertellen (ex-)patiënten en naasten hun ervaringen tijdens een ziekenhuisbezoek, behandeling of opname. De spiegelbijeenkomst gaat over alle onderdelen van de zorg binnen het Radboudumc. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed of niet goed? En heeft u tips of adviezen hierbij? U houdt de medewerkers van de afdeling zo als het ware een spiegel voor en verbetert hiermee de zorg.
 

Organiseren van een spiegelbijeenkomst

Marie-Jose Litjens
coördinator Spiegelbijeenkomsten

Als u als afdeling geïnteresseerd bent in het organiseren van een spiegelbijeenkomst en graag een aanvraag wilt doen, neemt u dan contact op met Marie-José Litjens.
contactformulier

Waarom meedoen?

Als er tijdens uw ziekenhuisbezoek zaken minder goed zijn verlopen kan daar achteraf meestal weinig meer aan worden gedaan. Wel kunnen we met uw ervaringen en suggesties deze situaties een volgende keer voorkomen. Daarom nodigen we u graag uit om uw ervaringen met ons te delen. lees meer

Waarom meedoen?

Als er tijdens uw ziekenhuisbezoek zaken minder goed zijn verlopen kan daar achteraf meestal weinig meer aan worden gedaan. Wel kunnen we met uw ervaringen en suggesties deze situaties een volgende keer voorkomen. Daarom nodigen we u graag uit om uw ervaringen met ons te delen. Zowel uw negatieve als positieve ervaringen.

We willen nogmaals benadrukken dat de afdeling en het behandelteam uw medewerking zeer op prijs stellen, maar dat u niet verplicht bent om mee te doen. Of u wel of niet deelneemt aan een spiegelbijeenkomst heeft geen enkele invloed op uw behandeling.

Hoe ziet een spiegel­bijeenkomst er uit?

Voor de bijeenkomst worden tussen de acht en tien personen uitgenodigd. Tijdens de spiegelbijeenkomst praat u met twee gespreksleiders over uw persoonlijke ervaringen. U bepaalt zelf welke onderwerpen u wilt bespreken. lees meer

Hoe ziet een spiegel­bijeenkomst er uit?

Voor de bijeenkomst worden tussen de acht en tien personen uitgenodigd. De genodigden zijn vaak op dezelfde afdeling behandeld of hebben bijvoorbeeld dezelfde ziekte of aandoening. Als u wilt, kunt u uw partner, één familielid of vriend meenemen die bij uw opname of behandeling betrokken was. We willen ook graag weten hoe uw naaste de zorg in het Radboudumc heeft ervaren.

Tijdens de spiegelbijeenkomst praat u met twee gespreksleiders over uw persoonlijke ervaringen. U bepaalt zelf welke onderwerpen u wilt bespreken. Het kan handig zijn om van tevoren te bedenken welke onderwerpen u wilt bespreken en deze te noteren zodat alles aan bod komt. De gespreksleiders helpen u om uw verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Zij zijn speciaal hiervoor getraind en niet betrokken bij de afdeling. Medewerkers van het behandelteam (20 tot 45 personen) zitten als toehoorder achter u en luisteren, ze mogen geen vragen stellen.

Na ruim een uur sluiten we dit deel van de bijeenkomst af. Dan mogen de toehoorders van het behandelteam vijftien minuten vragen stellen aan de patiënten. Het is niet de bedoeling dat er een discussie op gang komt, hier zorgt de gespreksleider voor.
 
In totaal duurt de spiegelbijeenkomst 1,5 uur. Na afloop vult iedereen nog een korte evaluatie in en krijgt u een parkeerkaart en/of informatie over de reiskosten. Daarna is er gelegenheid om samen kort na te praten.
 
Vervolgens gaan de medewerkers met de gespreksleiders verder om de verbeterpunten te bespreken. U kunt dan naar huis of terug naar de afdeling als u nog opgenomen bent.

Wat gebeurt er met de informatie?

Van de spiegelbijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Dit verslag gaat naar u en naar de toehoorders. Daarna bespreken de medewerkers van het behandelteam de resultaten van de spiegelbijeenkomst. lees meer

Wat gebeurt er met de informatie?

Van de spiegelbijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Dit verslag gaat naar u en naar het behandelteam. Daarna bespreken de medewerkers van het behandelteam de resultaten van de spiegelbijeenkomst. Wat is opgevallen? Wat kan anders? Wat kan er beter? Op basis hiervan stellen zij een verbeterplan op voor de afdeling. Sommige zaken kunnen meteen worden aangepakt, andere hebben wat meer tijd nodig. U krijgt ook bericht welke verbeterpunten de afdeling oppakt.

Privacy

Om uw privacy te waarborgen zijn er afspraken gemaakt. lees meer

Privacy

Om uw privacy te waarborgen zijn er afspraken gemaakt.
  • Alles wat besproken wordt tijdens de spiegelbijeenkomst is vertrouwelijk.
  • Wat u tijdens de bijeenkomst zegt heeft geen enkele invloed op uw behandeling.
  • Tijdens de bijeenkomst worden geluidsopnames gemaakt. Deze zijn alleen bedoeld voor het verslag, daarna worden ze gewist. Voor de bijeenkomst vragen we of u bezwaar heeft tegen het maken van geluidsopnames.
  • In het verslag worden geen namen gebruikt. Het verslag  is vertrouwelijk en gaat alleen naar deelnemers en leden van het behandelteam.  
  • Het kan voorkomen dat de resultaten van een spiegelbijeenkomst gebruikt worden voor onderzoek. Dit gebeurt zonder vermelding van namen.
  • Medewerkers
  • Intranet