Waardering 8.8

Elke 2 jaar vragen we patiënten met kanker naar hun ervaringen met onze zorg. Deze resultaten gebruiken wij om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

bekijk ervaringen

Waardering 8.8

Elke 2 jaar vragen we patiënten met kanker naar hun ervaringen met de zorg in het Radboudumc. Dit doen we met een vragenlijst, de Consumer Quality Index (CQ-Index). Onderzoeksbureau Mediquest voert voor ons de CQ-Index uit. Deze resultaten gebruiken wij om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
 
In 2017 werd de vragenlijst door 407 patiënten met een vorm van kanker ingevuld.

Samenvatting van de resultaten

  • Patiënten met kanker waardeerden de zorg met een 8.8.
  • 65% van de patiënten zou het Radboudumc zeer waarschijnlijk aanbevelen bij andere patiënten met kanker, 29.2% van de patiënten is hierover neutraal en 5.8% geeft aan dit niet te zullen doen.
  • In de periode tussen 2015 en 2017 is de waardering voor onze zorg op vrijwel alle punten omhoog gegaan.

Algemene waardering

 Hieronder ziet u de gemiddelde waardering van patiënten met kanker, uitgevraagd in 2015 en 2017.
 
Hoe beoordeelt u:     2015      2017
de zorg binnen het Radboudumc in het algemeen?      8.6      8.8
de termijn waarop u terecht kon voor uw kankerzorg?      8.7      8.8
de informatie die u heeft gekregen?      8.6      8.7
het luisteren van de zorgverlener(s)?      8.7      8.8
de tijd en aandacht die de zorgverlener(s) voor u hadden?      8.7      8.8
de deskundigheid van de arts(en)?      9.0      9.1
de afstemming en samenwerking tussen de zorgverleners in het ziekenhuis?      8.3      8.4
de wachttijd tot de uitslag van het onderzoek?      8.2      8.4
de mate waarin uw wensen zijn meegenomen in het behandelplan?      8.6      8.6
het resultaat van de behandeling?      8.7      8.8
de nazorg in het ziekenhuis?      8.5      8.6
  

Toelichting op de gegevens

De gegevens zijn van het Radboudumc Centrum voor Oncologie. Dit is een samenwerkingsverband van alle afdelingen van het Radboudumc betrokken bij de zorg voor mensen met kanker.

lees meer

Toelichting op de gegevens

De gegevens zijn van het Radboudumc Centrum voor Oncologie. Dit is een samenwerkingsverband van alle afdelingen van het Radboudumc betrokken bij de zorg voor mensen met kanker. Hier komen veel patiënten met kanker voor onderzoek, diagnose en hun eerste behandeling. Daarnaast komen er patiënten die voor speciale behandeling vanuit andere ziekenhuizen worden doorverwezen naar het Radboudumc, dus vaak later in hun ziekteproces.

Alle grafieken geven alleen patiënten weer die een nieuwe diagnose kanker kregen in het Radboudumc of elders en die hun eerste behandeling bij ons kregen. Dus bijvoorbeeld niet patiënten die eerst elders behandeld zijn. Waarom deze selectie? Daardoor kunnen we patiënten die hun diagnose kanker hebben gekregen de meest relevante informatie geven.

Er worden ook patiënten doorverwezen naar het Radboudumc voor een tweede, verdere of speciale behandeling. Gegevens van deze patiënten hebben we niet meegenomen, want het is een grote en zeer diverse groep patiënten. Dat maakt het geven van algemene informatie niet goed mogelijk. 

Herkomst van de gegevens

Onze gegevens over de ervaringen van patiënten in het Radboudumc zijn verzameld met een zogeheten Consumer Quality index vragenlijst voor patiënten met kanker. De vragenlijst is ontwikkeld door de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties, Centrum Klantervaring Zorg, Achmea en het NIVEL. De gegevens over de uitkomsten van de behandeling zijn afkomstig van de Nederlandse Kankerregistratie, beheerd door IKNL (Integraal Kankercentrum Nederland). Dit garandeert onafhankelijkheid en deskundigheid. Om inzicht te geven in de duur van diagnostiek en behandeling zijn door IQ Healthcare de relevante data uit de dossiers van patiënten verzameld.
 
  • Snel naar