Nieuws
Patientenportaal in opmars
2 juli 2018
Het geheim
”Maak het portaal toegankelijk, onmisbaar en luister naar waar patiënten het voor willen gebruiken.” zegt Liesbeth Langenhuysen, programma manager en projectleider van mijnRadboud. "We hebben het gebruik van mijnRadboud afgelopen jaar van 30% naar ruim 55% zien stijgen. Dat betekent dat jaarlijks van de 150.000 nieuwe polikliniek patiënten er zo’n 80.000 zich aanmelden bij mijnRadboud.”
Hoe werkt het?
Patiënten met een afspraak op de polikliniek krijgen voorafgaand aan een bezoek een vragenlijst toegestuurd over MRSA, pijn en vallen. Om die in te kunnen vullen, vragen we de patiënt een mijnRadboud account te activeren. Zo is het voor de patiënt heel makkelijk en laagdrempelig om het portaal te gaan gebruiken. Bovendien maakt de aanmelding een bezoek aan het ziekenhuis makkelijker. Zo kunnen patiënten met een account vanuit de mijnRadboud-app hun afspraken synchroniseren met hun agenda en krijgen ze een barcode waarmee ze zich bij hun afspraak automatisch kunnen aanmelden zonder hun gegevens in te voeren.
Wat vindt de patiënt er van?
Uit een tevredenheidsonderzoek blijkt dat zo’n 74% van gebruikers tevreden is met mijnRadboud. Ook kwam naar voren dat ruim 87% van de ondervraagde gebruikers het belangrijk vindt om zelf zijn gegevens online in te kunnen zien. De gebruiksvriendelijkheid wordt door 74% van de ondervraagden gewaardeerd met een 8,1 of hoger.
Maar er zijn ook verbeterpunten. Zo wordt de reactiesnelheid bij vragen van patiënten genoemd als verbeterpunt. Net als het sneller beschikbaar stellen van en uitleg geven bij gegevens zoals labuitslagen. Ook geven patiënten aan dat er nog een verbeterslag gemaakt kan worden in het begrijpelijk maken van de medische begrippen en informatie over ziektebeelden, bijvoorbeeld door een link te maken naar de www.radboudumc.nl waar meer informatie te vinden is hierover.
Liesbeth Langenhuysen: “Uit het onderzoek blijkt dat we op de goede weg zijn én dat we nog veel te doen hebben. We willen dat het portaal patiënten steeds meer en voor hun relevante informatie biedt. mijnRadboud is zoveel mogelijk ingericht op de behandeling en afspraken die voor die patiënt relevant zijn. Daar hebben we de feedback van patiënten voor nodig maar ook van onze zorgverleners. Zo gaf de afdeling Oogheelkunde aan dat labuitslagen eigenlijk weinig relevant zijn voor hun patiënten. Om die reden zijn voor deze patiënten hun oogmetingen en brilmetingen terug te vinden in mijnRadboud. Ook is sinds kort een weergave van de anamnese (besproken gezondheidsgegevens) beschikbaar voor patiënten. Zo kan de patiënt terugzien wat besproken is tijdens zijn afspraak. “
Voor meer informatie over mijnRadboud kijk op https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/mijnradboud mijnRadboud is zowel beschikbaar via www.mijnradboud.nl als via de app mijnRadboud (beschikbaar voor zowel Android als iOS)
Ruim 55% van de patiënten van het Radboudumc maakt inmiddels gebruik van het patiëntenportaal mijnRadboud . Steeds meer patiënten kiezen voor het gemak dat het patiëntenportaal ze biedt.
Het geheim
”Maak het portaal toegankelijk, onmisbaar en luister naar waar patiënten het voor willen gebruiken.” zegt Liesbeth Langenhuysen, programma manager en projectleider van mijnRadboud. "We hebben het gebruik van mijnRadboud afgelopen jaar van 30% naar ruim 55% zien stijgen. Dat betekent dat jaarlijks van de 150.000 nieuwe polikliniek patiënten er zo’n 80.000 zich aanmelden bij mijnRadboud.”
Hoe werkt het?
Patiënten met een afspraak op de polikliniek krijgen voorafgaand aan een bezoek een vragenlijst toegestuurd over MRSA, pijn en vallen. Om die in te kunnen vullen, vragen we de patiënt een mijnRadboud account te activeren. Zo is het voor de patiënt heel makkelijk en laagdrempelig om het portaal te gaan gebruiken. Bovendien maakt de aanmelding een bezoek aan het ziekenhuis makkelijker. Zo kunnen patiënten met een account vanuit de mijnRadboud-app hun afspraken synchroniseren met hun agenda en krijgen ze een barcode waarmee ze zich bij hun afspraak automatisch kunnen aanmelden zonder hun gegevens in te voeren.
Wat vindt de patiënt er van?
Uit een tevredenheidsonderzoek blijkt dat zo’n 74% van gebruikers tevreden is met mijnRadboud. Ook kwam naar voren dat ruim 87% van de ondervraagde gebruikers het belangrijk vindt om zelf zijn gegevens online in te kunnen zien. De gebruiksvriendelijkheid wordt door 74% van de ondervraagden gewaardeerd met een 8,1 of hoger.
Maar er zijn ook verbeterpunten. Zo wordt de reactiesnelheid bij vragen van patiënten genoemd als verbeterpunt. Net als het sneller beschikbaar stellen van en uitleg geven bij gegevens zoals labuitslagen. Ook geven patiënten aan dat er nog een verbeterslag gemaakt kan worden in het begrijpelijk maken van de medische begrippen en informatie over ziektebeelden, bijvoorbeeld door een link te maken naar de www.radboudumc.nl waar meer informatie te vinden is hierover.
Liesbeth Langenhuysen: “Uit het onderzoek blijkt dat we op de goede weg zijn én dat we nog veel te doen hebben. We willen dat het portaal patiënten steeds meer en voor hun relevante informatie biedt. mijnRadboud is zoveel mogelijk ingericht op de behandeling en afspraken die voor die patiënt relevant zijn. Daar hebben we de feedback van patiënten voor nodig maar ook van onze zorgverleners. Zo gaf de afdeling Oogheelkunde aan dat labuitslagen eigenlijk weinig relevant zijn voor hun patiënten. Om die reden zijn voor deze patiënten hun oogmetingen en brilmetingen terug te vinden in mijnRadboud. Ook is sinds kort een weergave van de anamnese (besproken gezondheidsgegevens) beschikbaar voor patiënten. Zo kan de patiënt terugzien wat besproken is tijdens zijn afspraak. “
Voor meer informatie over mijnRadboud kijk op https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/mijnradboud mijnRadboud is zowel beschikbaar via www.mijnradboud.nl als via de app mijnRadboud (beschikbaar voor zowel Android als iOS)
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.