Nieuws 2018 mijnRadboud

2 juli 2018

Ruim 55% van de patiënten van het Radboudumc maakt inmiddels gebruik van het patiëntenportaal mijnRadboud . Steeds meer patiënten kiezen voor het gemak dat het patiëntenportaal ze biedt.

Het patiëntenportaal is in opmars. Zo’n beetje alle ziekenhuizen in Nederland bieden hun patiënten informatie aan via een online patiëntenportaal. Per 1-1-2019 wordt dit ook verplicht. Maar wat je kunt inzien is per zorgverlener nog erg verschillend en lang niet alle patiënten maken hier ook gebruik van. Gemiddeld meldt slechts 15-20% van de patiënten zich aan bij de portal die hun zorgverlener aanbiedt. Bij het Radboudumc is dat percentage in een jaar tijd gestegen van 30 naar 55 procent.

Het geheim
”Maak het portaal toegankelijk, onmisbaar en luister naar waar patiënten het voor willen gebruiken.” zegt Liesbeth Langenhuysen, programma manager en projectleider van mijnRadboud. "We hebben het gebruik van mijnRadboud afgelopen jaar van 30% naar ruim 55% zien stijgen. Dat betekent dat jaarlijks van de 150.000 nieuwe polikliniek patiënten er zo’n 80.000 zich aanmelden bij mijnRadboud.”

Hoe werkt het?
Patiënten met een afspraak op de polikliniek krijgen voorafgaand aan een bezoek een vragenlijst toegestuurd over MRSA, pijn en vallen. Om die in te kunnen vullen, vragen we de patiënt een mijnRadboud account te activeren. Zo is het voor de patiënt heel makkelijk en laagdrempelig om het portaal te gaan gebruiken. Bovendien maakt de aanmelding een bezoek aan het ziekenhuis makkelijker. Zo kunnen patiënten met een account vanuit de mijnRadboud-app hun afspraken synchroniseren met hun agenda en krijgen ze een barcode waarmee ze zich bij hun afspraak automatisch kunnen aanmelden zonder hun gegevens in te voeren.

Wat vindt de patiënt er van?
Uit een tevredenheidsonderzoek blijkt dat zo’n 74% van gebruikers tevreden is met mijnRadboud. Ook kwam naar voren dat ruim 87% van de ondervraagde gebruikers het belangrijk vindt om zelf zijn gegevens online in te kunnen zien. De gebruiksvriendelijkheid wordt door 74% van de ondervraagden gewaardeerd met een 8,1 of hoger.

Maar er zijn ook verbeterpunten. Zo wordt de reactiesnelheid bij vragen van patiënten genoemd als verbeterpunt. Net als het sneller beschikbaar stellen van en uitleg geven bij gegevens zoals labuitslagen. Ook geven patiënten aan dat er nog een verbeterslag gemaakt kan worden in het begrijpelijk maken van de medische begrippen en informatie over ziektebeelden, bijvoorbeeld door een link te maken naar de www.radboudumc.nl  waar meer informatie te vinden is hierover.

Liesbeth Langenhuysen: “Uit het onderzoek blijkt dat we op de goede weg zijn én dat we nog veel te doen hebben. We willen dat het portaal patiënten steeds meer en voor hun relevante informatie biedt. mijnRadboud is zoveel mogelijk ingericht op de behandeling en afspraken die voor die patiënt relevant zijn. Daar hebben we de feedback van patiënten voor nodig maar ook van onze zorgverleners. Zo gaf de afdeling Oogheelkunde aan dat labuitslagen eigenlijk weinig relevant zijn voor hun patiënten. Om die reden zijn voor deze patiënten hun oogmetingen en brilmetingen terug te vinden in mijnRadboud. Ook is sinds kort een weergave van de anamnese (besproken gezondheidsgegevens) beschikbaar voor patiënten. Zo kan de patiënt terugzien wat besproken is tijdens zijn afspraak. “

Voor meer informatie over mijnRadboud kijk op https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/mijnradboud mijnRadboud is zowel beschikbaar via www.mijnradboud.nl als via de app mijnRadboud (beschikbaar voor zowel Android als iOS)

 

Meer informatie


Roos de Gouw

persvoorlichter

06 25 69 52 37

Meer nieuws


Koninklijke onderscheiding voor KNO-arts dr. Ronald Admiraal Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

24 september 2018

Ronald Admiraal heeft tijdens zijn afscheidssymposium op vrijdag 21 september een lintje ontvangen voor zijn werk als KNO-arts.

lees meer

Niet opereren is ook een optie Samen beslissen over een operatie

20 september 2018

Noralie Geessink ontwikkelde een training voor chirurgen om de gesprekken met de patiënt te verbeteren.

lees meer

Opnieuw een 8,5 voor de zorg in het Radboudumc

20 september 2018

Ruim 5000 patiënten deelden hun ervaringen met de zorg via de Consumer Quality Index

lees meer

NFU doet eindbod met structurele loonsverhoging van 8,25% over drie jaar en afspraken over verlaging werkdruk

19 september 2018

De NFU biedt structureel een loonsverhoging van 8,25% voor een driejarige cao voor de ruim 70.000 medewerkers van de acht universitair medische centra (umc’s).

lees meer

Cognitieve gedragstherapie effectief bij myotone dystrofie type 1 Nieuwe behandeloptie voor complexe ziekte

19 september 2018

Een behandeling met cognitieve gedragstherapie helpt patiënten met myotone dystrofie type 1 in het verbeteren van hun fysieke capaciteiten en sociale deelname.

lees meer

Citrienfonds.nl laat zien hoe de zorg beter kan én betaalbaar blijft 24 zorgverbeteringen in Radboudumc

11 september 2018

Om de zorg beter, toegankelijk en betaalbaar te houden, is in 2014 door de minister van VWS het Citrienfonds opgericht. Met de umc’s als initiatiefnemer werken partijen in de zorg gezamenlijk aan het verbeteren van de zorg. 24 van de ruim 100 projecten uit het Citrienfonds zijn van het Radboudumc.

lees meer
  • Snel naar