
Project Zinvolle registratie (ZIRE) Minder meten, meer kwaliteit
Maak zorgverleners weer eigenaar van de kwaliteit van zorg door het werken met een kernset van zinvolle indicatoren en het efficiënter inrichten van het registratieproces. Dat zal leiden tot meer werkplezier bij artsen en verpleegkundigen, minder registratielast en gelijke of betere kwaliteit van zorg.
lees meerWaarom ZIRE Focus op leren en verbeteren
Kwaliteitsbeleid wordt niet gedreven door kwaliteitsuitvragen van externe partijen, maar door continu te leren en verbeteren en door proactief kwaliteitsbeleid vanuit zorgverleners zelf.
lees meerWaarom ZIRE Focus op leren en verbeteren
Kwaliteit van zorg begint feitelijk aan bed (of aan tafel) tussen zorgverlener en patiënt. Zorgverleners en patiënten kunnen het beste bepalen wat kwaliteit van zorg is, op welke wijze dit moet worden gemeten en vervolgens verbeterd als onderdeel van een kwaliteitsbeleid van continue verbeteren. Hierdoor kan kwaliteitszorg en daaraan gekoppeld de verantwoording meer aansluiten bij het primaire proces en krijgen professionals weer het eigenaarschap van kwaliteitszorg terug, zoals zij ook zelf wensen. De focus ligt op leren en verbeteren: kwaliteitsbeleid wordt niet gedreven door kwaliteitsuitvragen van externe partijen, maar door continue te leren en verbeteren en proactief kwaliteitsbeleid vanuit zorgverleners zelf.
Kernset van indicatoren
Artsen, verpleegkundigen, ex-IC-patiënten en hun naasten hebben gezamenlijk een kernset van 16 zinvolle indicatoren samengesteld.
lees meerKernset van indicatoren
Artsen, verpleegkundigen, ex-IC-patiënten en hun naasten hebben gezamenlijk een kernset van 16 zinvolle indicatoren samengesteld. De kernset geeft inzage in de kwaliteit en veiligheid van zorg in de volle breedte: de randvoorwaarden voor goede IC-zorg, de uitkomsten van de geleverde zorg en de ervaringen van patiënten en hun naasten. Tevens geeft de kernset inzage in de veiligheidscultuur en wijze waarop wordt geleerd van incidenten.
Wil je weten hoe de kernset is samengesteld. Lees dan:
- Registratielast: laat de teugels vieren, Medisch Contact, oktober 2018
- Putting measurement on a diet: development of a core set of indicators for quality improvement in the ICU using a Delphi method BMC Health Services Research, juli 2022
Om binnen het team te delen wat wel of niet wordt geregistreerd, werken we in het Radboudumc met een zakkaartje.
Registratielast verminderen Hoe?
De ervaringen met ZIRE lopen sterk uiteen tussen de deelnemende ic-afdelingen en laten zien hoe complex het is om registraties los te laten. Hierdoor heeft het experiment lessen opgeleverd en inzage gegeven in de cruciale factoren om het eigenaarschap voor kwaliteit terug te geven aan de zorgverleners en te komen tot zinvolle registratie.
lees meerRegistratielast verminderen Hoe?
De ervaringen met ZIRE lopen sterk uiteen tussen de deelnemende ic-afdelingen en laten zien hoe complex het is om registraties los te laten. Hierdoor heeft het experiment lessen opgeleverd en inzage gegeven in de cruciale factoren om het eigenaarschap voor kwaliteit terug te geven aan de zorgverleners en te komen tot zinvolle registratie.
De geleerde lessen:
- Creëer bestuurlijk draagvlak
- Investeer in kartrekkers op de afdeling
- Hanteer passend leiderschap (daadkrachtig en faciliterend)
- Heb continue aandacht en tijd voor benodigde cultuuromslag
- Pas het ziekenhuisinformatiesysteem aan
- Onderbouw het nut van zinvol registreren en maak voortgang inzichtelijk met concrete data
- Wissel kennis en ervaringen m.b.t. zinvol registeren uit met andere ziekenhuizen/afdelingen
- Betrek relevante controlerende instanties en laat hen reflecteren op het nieuwe kwaliteitsbeleid (proactief eigenaarschap)
Wil je hier meer over weten. Lees/beluister dan:
- Minder registreren vraagt om lef en vertrouwen, Medisch Contact, juni 2024
- ‘Minder meten, meer leren en verbeteren’, podcast NFU-Consortium
- Time to See Quality Measurement Differently: Focus on Reflection, Learning and Improvement; A Response to the Recent Commentaries, Pubmed, juli 2022
Resultaten van ZIRE
ZIRE heeft geleid tot
- Reductie in aantal registraties en reductie in registratietijd
- Meer betrokkenheid van zorgprofessionals bij kwaliteitsverbeteringen en meer eigenaarschap
- Gelijke kwaliteit en werkplezier
Resultaten van ZIRE
Meer hierover is te lezen in:
Meten van registratielast
Naast het aantal registraties en tijd die registraties kosten, kun je ook de ervaren registratielast meten en effect op werkplezier.
lees meerMeten van registratielast
Wil je hier meer over weten. Lees dan:
Ervaringen van zorgprofessionals
Voor ZIRE deden medewerkers een melding van een incident op papier en loste een ander het op. Na ZIRE melden ze het op een verbeterbord, bespreken ze samen het probleem, bedenken ze een oplossing en verbinden ze er een doelstelling aan. Deze gezamenlijke aanpak en het eigenaarschap ervaren ze als winst.
lees meerErvaringen van zorgprofessionals
Wil je hier meer over weten. Lees dan:
ZIRE in de schijnwerpers
Lees hier het nieuws en de publicaties over ZIRE, beluister de podcasts en bekijk de video.
lees meerZIRE in de schijnwerpers
- Zire: Meer kwaliteit van zorg door minder (kwaliteits)registraties | Praktijkverhalen | (Ont)Regel de Zorg
- Registratielast verminderen met ZIRE
- Experiment: niet meer opschrijven dat de urine geel is - NRC
- De ic-afdeling die de administratieve lasten wist te verlagen: ‘De inspectie was ¬kritisch, maar werd na een bezoek enthousiast’ | de Volkskrant
- NTVG Podcast 36 | sociale media en anorexia
- NFU Verbeterverhalen 9 | Radboudumc IC mag registraties loslaten
- Registratielast: al jarenlang een bekend probleem in de ziekenhuizen | Nieuwsbericht | (Ont)Regel de Zorg
- NFU Consortium Kwaliteit van zorg | Anders verantwoorden, de volgende stap
- IC-hoogleraar Hans van der Hoeven: 'Zestien kwaliteitsindicatoren is genoeg' - Zorgvisie
- ZIRE: Meer kwaliteit met minder registraties - Skipr