Registratielast verminderen Hoe?

De ervaringen met ZIRE lopen sterk uiteen tussen de deelnemende ic-afdelingen en laten zien hoe complex het is om registraties los te laten. Hierdoor heeft het experiment lessen opgeleverd en inzage gegeven in de cruciale factoren om het eigenaarschap voor kwaliteit terug te geven aan de zorgverleners en te komen tot zinvolle registratie.

De geleerde lessen:

  1. Creëer bestuurlijk draagvlak
  2. Investeer in kartrekkers op de afdeling
  3. Hanteer passend leiderschap (daadkrachtig en faciliterend)
  4. Heb continue aandacht en tijd voor benodigde cultuuromslag
  5. Pas het ziekenhuisinformatiesysteem aan
  6. Onderbouw het nut van zinvol registreren en maak voortgang inzichtelijk met concrete data
  7. Wissel kennis en ervaringen m.b.t. zinvol registeren uit met andere ziekenhuizen/afdelingen
  8. Betrek relevante controlerende instanties en laat hen reflecteren op het nieuwe kwaliteitsbeleid (proactief eigenaarschap)

Wil je hier meer over weten. Lees/beluister dan:

Afdelingen Intensive Care Zinvolle registratie (ZIRE)

Project Zinvolle registratie (ZIRE) Minder meten, meer kwaliteit

Maak zorgverleners weer eigenaar van de kwaliteit van zorg door het werken met een kernset van zinvolle indicatoren en het efficiënter inrichten van het registratieproces. Dat zal leiden tot meer werkplezier bij artsen en verpleegkundigen, minder registratielast en gelijke of betere kwaliteit van zorg.

lees meer

Project Zinvolle registratie (ZIRE) Minder meten, meer kwaliteit

Ziekenhuizen leggen jaarlijks zeer uitgebreid verantwoording af over de kwaliteit van de geleverde zorg, zowel extern als intern. Dit levert een enorme registratielast op en bovendien ervaren zorgverleners de kwaliteitsuitvragen vaak als weinig relevant; ze betekenen te weinig voor hun eigen kwaliteitsbeleid. Alle betrokkenen in de zorg zijn het eens over de noodzaak van kwaliteitsmetingen en het afleggen van verantwoording hierover, maar vinden dat dit op een meer zinvolle wijze moet worden ingevuld.

Het Radboudumc heeft samen het UMC Groningen en Rijnstate het initiatief genomen om daar iets aan te veranderen. Project ZIRE is IN 2017 gestart om de focus te verleggen van het registreren van alledaagse handelingen (bijvoorbeeld uitgevoerde pijnmetingen) naar registratie van patiëntuitkomsten en – ervaringen. Op deze pagina delen we onze kennis en ervaringen.

Experiment 1 (2017-2020)

Eerst is met verpleegkundigen, artsen en patiënten een kernset geselecteerd van kwaliteitsmetingen die volgens hen van toegevoegde waarde zijn voor de gezondheid van patiënten en voor kwaliteitsverbeteringen. Vervolgens is het experiment is uitgevoerd op de afdeling Intensive Care van het Radboudumc, het Oncologisch Centrum van Rijnstate en de afdeling Hematologie van het UMC Groningen. Het experiment is gestart in 2017 en liep tot december 2020.

Het werken met een eigen geformuleerde kernset van zinvolle indicatoren heeft geleid tot minder registratielast in de drie deelnemende ziekenhuizen zonder dat de kwaliteit achteruitgaat. De effectiviteit van de kwaliteitsverbeteringen neemt juist toe doordat alle kwaliteitsmetingen 1 op 1 worden gebruikt. Met minder registraties lukt het om de balans te verleggen naar meer kwaliteitsverbetering.

Experiment 2 (2021-2023)

Het experiment krijgt in 2021 een vervolg door uitbreiding naar de IC’s van acht ziekenhuizen in Oost-Nederland: Bernhoven, CWZ, Maastricht UMC+, Maasziekenhuis Pantein, Radboudumc, Rijnstate, Rivierenlandziekenhuis, SKB Winterswijk, Slingeland Ziekenhuis.

Het werken met een kernset van zinvolle indicatoren heeft geleid tot minder registratielast onder artsen en verpleegkundigen van IC-afdelingen zonder dat de kwaliteit van zorg achteruitgaat.
De uitkomsten van dit experiment en geformuleerde lessen geven individuele zorgverleners, bestuurders en beleidsbepalers van zorgorganisaties (zowel binnen en buiten de IC-geneeskunde) aanknopingspunten om te werken aan zinvolle kwaliteitsregistratie en andere vormen van verantwoording waarbij zorgverleners ‘in the lead’ zijn.


Contact

Marieke Zegers
senior onderzoeker

Rutger Verhage
intensivist

contactformulier

Waarom ZIRE Focus op leren en verbeteren

Kwaliteitsbeleid wordt niet gedreven door kwaliteitsuitvragen van externe partijen, maar door continu te leren en verbeteren en door proactief kwaliteitsbeleid vanuit zorgverleners zelf.

lees meer

Waarom ZIRE Focus op leren en verbeteren

Kwaliteit van zorg begint feitelijk aan bed (of aan tafel) tussen zorgverlener en patiënt. Zorgverleners en patiënten kunnen het beste bepalen wat kwaliteit van zorg is, op welke wijze dit moet worden gemeten en vervolgens verbeterd als onderdeel van een kwaliteitsbeleid van continue verbeteren. Hierdoor kan kwaliteitszorg en daaraan gekoppeld de verantwoording meer aansluiten bij het primaire proces en krijgen professionals weer het eigenaarschap van kwaliteitszorg terug, zoals zij ook zelf wensen. De focus ligt op leren en verbeteren: kwaliteitsbeleid wordt niet gedreven door kwaliteitsuitvragen van externe partijen, maar door continue te leren en verbeteren en proactief kwaliteitsbeleid vanuit zorgverleners zelf.


Kernset van indicatoren

Artsen, verpleegkundigen, ex-IC-patiënten en hun naasten hebben gezamenlijk een kernset van 16 zinvolle indicatoren samengesteld.

lees meer

Kernset van indicatoren

Artsen, verpleegkundigen, ex-IC-patiënten en hun naasten hebben gezamenlijk een kernset van 16 zinvolle indicatoren samengesteld. De kernset geeft inzage in de kwaliteit en veiligheid van zorg in de volle breedte: de randvoorwaarden voor goede IC-zorg, de uitkomsten van de geleverde zorg en de ervaringen van patiënten en hun naasten. Tevens geeft de kernset inzage in de veiligheidscultuur en wijze waarop wordt geleerd van incidenten.

Wil je weten hoe de kernset is samengesteld. Lees dan:

Om binnen het team te delen wat wel of niet wordt geregistreerd, werken we in het Radboudumc met een zakkaartje.


Registratielast verminderen Hoe?

De ervaringen met ZIRE lopen sterk uiteen tussen de deelnemende ic-afdelingen en laten zien hoe complex het is om registraties los te laten. Hierdoor heeft het experiment lessen opgeleverd en inzage gegeven in de cruciale factoren om het eigenaarschap voor kwaliteit terug te geven aan de zorgverleners en te komen tot zinvolle registratie.

lees meer

Resultaten van ZIRE

ZIRE heeft geleid tot 

  • Reductie in aantal registraties en reductie in registratietijd
  • Meer betrokkenheid van zorgprofessionals bij kwaliteitsverbeteringen en meer eigenaarschap
  • Gelijke kwaliteit en werkplezier
     
lees meer

Meten van registratielast

Naast het aantal registraties en tijd die registraties kosten, kun je ook de ervaren registratielast meten en effect op werkplezier.

lees meer

Ervaringen van zorgprofessionals

Voor ZIRE deden medewerkers een melding van een incident op papier en loste een ander het op. Na ZIRE melden ze het op een verbeterbord, bespreken ze samen het probleem, bedenken ze een oplossing en verbinden ze er een doelstelling aan. Deze gezamenlijke aanpak en het eigenaarschap ervaren ze als winst.

lees meer
  • Medewerkers
  • Intranet