Over de EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) Evidence Based Practice (EBP)

Over de scholing

Aan de Radboudumc Health Academy (RHA) leiden we in samenwerking met de praktijk binnen en buiten verschillende ziekenhuizen gespecialiseerd verpleegkundigen op.

Opleidingen en leerroutes worden gebaseerd op EPA’s (Entrustable Professional Activities) en zijn daarmee flexibel en vernieuwend. Bij EPA gericht opleiden gaat het om het toevertrouwen van professionele activiteiten (EPA’s). En om of een professional in opleiding (PIO) een EPA kan worden toevertrouwd uitgaande van de competenties die de PIO daarvoor heeft aangewend.

Onderdeel van het behalen van een diploma voor een kernleerroute is het behalen van de EPA overstijgende leeractiviteiten (EOL). De EBP-opdracht kan worden ingezet voor het professionele deel van de EOL en geldt voor 3 CZO credits.

Wat leer je?

Gespecialiseerd verpleegkundigen (in opleiding) dienen te beschikken over specifieke vaardigheden om de best passende verpleegkundige interventies, gebaseerd op het beste bewijs (evidence), in een zorgsituatie te kiezen. Zo leer je om een kritische, reflectieve verpleegkundige te worden, die regie neemt nu en in de toekomst. Als verpleegkundige maak je hierbij gebruik van Evidence Based Practice (EBP).

Je maakt voor deze opdracht een Clinical Appraised Topic (CAT). Een CAT is een werkvorm waarin je laat zien dat je een klinische onzekerheid evidence based (EBP) hebt uitgezocht. Een CAT is een beknopte literatuur zoektocht op basis van een klinische onzekerheid; een vraag die je wil onderzoeken met wetenschappelijke literatuur.
Je formuleert een onderzoeksvraag, die je op systematische wijze beantwoord en een advies voor de praktijk voor geeft. Je schrijft je in  voor één van de drie trajecten, afhankelijk van het instapniveau van de PIO:

  • De basisles EBP: De PIO wordt meegenomen in de basisbeginselen van EBP en kan onder begeleiding van de docent in groepjes een uitgewerkt voorbeeld doorlopen.
  • Basisles EBP + de vier faselessen: in kleine groepjes ga je onder begeleiding van een coach aan de slag met de vier fasen van EBP. De coach geeft toelichting bij de fases en geeft feedback.
  • Vier faselessen

Vier fasen

Een CAT heeft meerdere fases. Landelijk worden landelijk meerdere versies gebruikt. Wij gaan uit van vier fases:

  1. Ask: je vraagt je iets af en je maakt een vraagstelling.
  2. Search: je maakt een systematisch zoekplan en zoekt in wetenschappelijke literatuur met daarbij passende zoekmachines.
  3. Appraise: je schat de gevonden literatuur op waarde.
  4. Decide: hieruit trek je jouw conclusies.

Elke fase heeft een aparte les met een eigen coaching- en contactmoment met een coach. De opzet van de lessen is elke maand 1 fase les en de maand na de laatste faseles de posterpresentatie. Het traject, zonder basisles, duurt ongeveer 5 maanden.

Onderwijs Alle scholingen EOL Evidence Based Practice (EBP)

Over de EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) Evidence Based Practice (EBP)

Als onderdeel van het professionele deel van de EOL kan de Evidence Based Practice opdracht worden ingezet. In vier fases leer je hoe je de stappen van EBP doorloopt, waarmee je tot aanbevelingen voor jouw beroepspraktijk komt.

lees meer

Contact of vragen?

opleider

contactformulier

Verpleegkundige vervolgopleidingen alle opleidingen

Benieuwd naar de andere verpleegkundige vervolgopleidingen? Bekijk het volledige aanbod van Radboudumc Health Academy.

bekijk aanbod

Instaptoets en basisles

Voordat je met de vier fases start, maak je een instaptoets. Op basis van deze instaptoets bepalen we samen in welke fase je start en of je de basisles nodig hebt.

lees meer

Instaptoets en basisles

Instaptoets en basisles

Deze EBP-opdracht bestaat uit een basisles met een aantal vervolglessen/fases. Voorafgaand maak je een instaptoets. Hiermee bepalen we je voorkennis en of je de basisles nodig hebt. Samen met jouw begeleiders op de werkvloer bepalen we welke begeleiding je vanuit de RHA en mogelijk in de praktijk nodig hebt, zodat je de opdracht die verbonden is aan deze opdracht goed doorloopt. Na de basisles bestaat de leerlijn uit vier fases:

  1. Ask: je vraagt je iets af en je maakt een vraagstelling.
  2. Search: je maakt een systematisch zoekplan en zoekt in wetenschappelijke literatuur met daarbij passende zoekmachines.
  3. Appraise: je schat de gevonden literatuur op waarde.
  4. Decide: hieruit trek je jouw conclusies.

De instaptoets maak je hier: https://ru.h5p.com/content/1291935106771339497


De opdracht

In deze EBP-opdracht maak je een Clinical Appraised Topic (CAT). Dit is een werkvorm waarin je laat zien dat je iets evidence based hebt uitgezocht.

lees meer

De opdracht

In deze EBP-opdracht maak je een Clinical Appraised Topic (CAT). Dit is een werkvorm waarin je laat zien dat je iets evidence based hebt uitgezocht. Je start deze opdracht in de praktijk, waar je bepaalt of je een basisles nodig hebt n.a.v. de instaptoets en welk onderwerp je gaat kiezen. De begeleiding bij de uitwerking van de opdracht vindt plaats bij de Radboudumc Health Academy. Het eindoordeel, de bekwaamverklaring op dit onderdeel van de EOL, wordt uitgesproken in de praktijk. Daarom is het van belang samen met je begeleiders tot een onderwerp te komen en ze mee te nemen in de fases die je doorloopt in de totstandkoming van de opdracht.

Clinical Appraised Topic (CAT)

Een CAT is een beknopte literatuur zoektocht op basis van een klinische onzekerheid; een vraag die je wilt onderzoeken met wetenschappelijke literatuur. Je gaat een vraag formuleren en daar op systematische wijze antwoord op geven en een advies voor de praktijk formuleren.

Een CAT heeft meerdere fases. Er worden landelijk meerdere versies gebruikt, wij gaan uit van de volgende fases:

  • Fase 1: Ask
    Je vraagt je iets af en je formuleert een vraagstelling.
  • Fase 2: Search
    Je maakt een systematisch zoekplan en gaat zoeken in wetenschappelijke literatuur met daarbij passende zoekmachines.
  • Fase 3: Appraise
    Je gaat de gevonden literatuur op waarde schatten.
  • Fase 4: Decide
    Je gaat conclusies trekken.

Elke fase heeft een eigen coaching- en contactmoment met een coach. Na deze fases volgt de posterpresentatie, dit is het laatste feedbackmoment.

  • Medewerkers
  • Intranet