Onderwijs Alle scholingen EOL Evidence Based Practice (EBP)

Over de EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) Evidence Based Practice (EBP)

Met de EBP-opdracht leer je een kritische reflectieve verpleegkundige te worden die regie kan nemen, nu en in de toekomst.

lees meer

Over de EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) Evidence Based Practice (EBP)

Stel jij jezelf wel eens de vraag: ‘Ben ik kritisch op de verpleegkundige interventies die ik uitvoer of doe ik deze omdat we dit altijd zo doen?’? Gespecialiseerd verpleegkundigen (in opleiding) dienen te beschikken over specifieke vaardigheden om de best passende verpleegkundige interventies, gebaseerd op het beste bewijs (evidence), in een zorgsituatie te kiezen.

In jouw specialistische vervolgopleiding is hier aandacht voor, omdat je hiermee leert een kritische reflectieve verpleegkundige te worden die regie kan nemen, nu en in de toekomst. Als verpleegkundige maak je hierbij gebruik van Evidence Based Practice (EBP).

Deze EBP-opdracht kan deel uitmaken van de EOL. De EOL bestaat uit 2 delen; een deel professionele ontwikkeling en een deel persoonlijke ontwikkeling. Deze EBP-opdracht kan opgevoerd worden voor het professionele deel.

Deze opdracht vraagt enige voorbereiding daarom kun je je uiterlijk 5 weken voor de start van fase 1 aanmelden.


Contact of vragen?

opleider

contactformulier

Verpleegkundige vervolgopleidingen alle opleidingen

Benieuwd naar de andere verpleegkundige vervolgopleidingen? Bekijk het volledige aanbod van Radboudumc Health Academy.

bekijk aanbod

Instaptoets

Na de basisles bestaat deze leerlijn uit vier fases. Op basis van onze instaptoets bepalen we samen in welke fase je start.

lees meer

Instaptoets

Deze EBP-opdracht bestaat uit een basisles met een aantal vervolglessen/fases. Voorafgaand maak je een instaptoets. Daarmee bepalen we je voorkennis om samen met jouw begeleiders op de werkvloer te bepalen welke begeleiding je vanuit de RHA en mogelijk in de praktijk nodig hebt om de opdracht die verbonden is aan deze opdracht goed te doorlopen.

Na de basisles bestaat de leerlijn uit vier fases:

  • Fase 1: Ask
  • Fase 2: Search
  • Fase 3: Appraise
  • Fase 4: Decide

Op basis van de instaptoets bepalen je samen met de praktijk of je de basisles nodig hebt.


De opdracht

In deze EBP-opdracht maak je een Clinical Appraised Topic (CAT). Dit is een werkvorm waarin je laat zien dat je iets evidence based hebt uitgezocht.

lees meer

De opdracht

In deze EBP-opdracht maak je een Clinical Appraised Topic (CAT). Dit is een werkvorm waarin je laat zien dat je iets evidence based hebt uitgezocht. Je start deze opdracht in de praktijk, waar je bepaalt of je een basisles nodig hebt n.a.v. de instaptoets en welk onderwerp je gaat kiezen. De begeleiding bij de uitwerking van de opdracht vindt plaats bij de Radboudumc Health Academy. Het eindoordeel, de bekwaamverklaring op dit onderdeel van de EOL, wordt uitgesproken in de praktijk. Daarom is het van belang samen met je begeleiders tot een onderwerp te komen en ze mee te nemen in de fases die je doorloopt in de totstandkoming van de opdracht.

Clinical Appraised Topic (CAT)

Een CAT is een beknopte literatuur zoektocht op basis van een klinische onzekerheid; een vraag die je wilt onderzoeken met wetenschappelijke literatuur. Je gaat een vraag formuleren en daar op systematische wijze antwoord op geven en een advies voor de praktijk formuleren.

Een CAT heeft meerdere fases. Er worden landelijk meerdere versies gebruikt, wij gaan uit van de volgende fases:

  • Fase 1: Ask
    Je vraagt je iets af en je formuleert een vraagstelling.
  • Fase 2: Search
    Je maakt een systematisch zoekplan en gaat zoeken in wetenschappelijke literatuur met daarbij passende zoekmachines.
  • Fase 3: Appraise
    Je gaat de gevonden literatuur op waarde schatten.
  • Fase 4: Decide
    Je gaat conclusies trekken.

Elke fase heeft een eigen coaching- en contactmoment met een coach. Na deze fases volgt de posterpresentatie, dit is het laatste feedbackmoment.

  • Medewerkers
  • Intranet