Onderwijs Alle scholingen EOL Evidence Based Practice (EBP)

Over de EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) Evidence Based Practice (EBP)

Met de EOL EBP leer je een kritische reflectieve verpleegkundige te worden die regie kan nemen, nu en in de toekomst.

lees meer

Over de EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) Evidence Based Practice (EBP)

Stel jij jezelf wel eens de vraag: ‘Ben ik kritisch op de verpleegkundige interventies die ik uitvoer of doe ik deze omdat we dit altijd zo doen?’? Gespecialiseerd verpleegkundigen (in opleiding) dienen te beschikken over specifieke vaardigheden om de best passende verpleegkundige interventies, gebaseerd op het beste bewijs (evidence), in een zorgsituatie te kiezen.

In jouw specialistische vervolgopleiding is hier aandacht voor, omdat je hiermee leert een kritische reflectieve verpleegkundige te worden die regie kan nemen, nu en in de toekomst. Als verpleegkundige maak je hierbij gebruik van Evidence Based Practice (EBP).


Contact of vragen?

Renee van Deursen
opleider

contactformulier

Verpleegkundige vervolgopleidingen alle opleidingen

Benieuwd naar de andere verpleegkundige vervolgopleidingen? Bekijk het volledige aanbod van Radboudumc Health Academy.

bekijk aanbod

Instaptoets

Na de basisles bestaat deze leerlijn uit vier fases. Op basis van onze instaptoets bepalen we samen in welke fase je start.

lees meer

Instaptoets

Deze EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) bestaat uit een basisles met een instaptoets. Daarmee bepalen we je voorkennis om samen met jouw begeleiders op de werkvloer te bepalen welke begeleiding je vanuit de RHA en mogelijk in de praktijk nodig hebt om de opdracht die verbonden is aan deze EOL goed te doorlopen.

Na de basisles bestaat de leerlijn uit vier fases:

  • Fase 1: Ask
  • Fase 2: Search
  • Fase 3: Appraise
  • Fase 4: Decide

Op basis van de instaptoets bepalen we samen in welke fase je start.


De opdracht

In deze EOL maak je een opdracht, een Clinical Appraised Topic (CAT). Dit is een werkvorm waarin je laat zien dat je iets evidence based hebt uitgezocht.

lees meer

De opdracht

In deze EOL maak je een opdracht, een Clinical Appraised Topic (CAT). Dit is een werkvorm waarin je laat zien dat je iets evidence based hebt uitgezocht. Het theoretische gedeelte vindt plaats bij de Radboudumc Health Academy en de opdracht wordt uitgevoerd in de praktijk. De begeleiding en de feedback gedurende de opdracht vindt voor de meeste PIO's plaats bij de Radboudumc Health Academy en het eindoordeel, de bekwaamverklaring op deze EOL, wordt uitgesproken in de praktijk.

Clinical Appraised Topic (CAT)

Een CAT is een beknopte literatuur zoektocht op basis van een klinische onzekerheid; een vraag die je wilt onderzoeken met wetenschappelijke literatuur. Je gaat een vraag formuleren en daar op systematische wijze antwoord op geven en een advies voor de praktijk formuleren.

Een CAT heeft meerdere fases. Er worden landelijk meerdere versies gebruikt, wij gaan uit van de volgende fases:

  • Fase 1: Ask
    Je vraagt je iets af en je formuleert een vraagstelling.
  • Fase 2: Search
    Je maakt een systematisch zoekplan en gaat zoeken in wetenschappelijke literatuur met daarbij passende zoekmachines.
  • Fase 3: Appraise
    Je gaat de gevonden literatuur op waarde schatten.
  • Fase 4: Decide
    Je gaat conclusies trekken.

Elke fase heeft een eigen coaching- en contactmoment met een coach. Na deze fases volgt de posterpresentatie, dit is het laatste feedbackmoment.

Beoordeling en afronding

Aan deze opdracht is een beoordeling gekoppeld die als leidraad voor het hele proces dient. Kijk in alle fases naar de rubrieken daarin om te kijken of je op het juiste spoor zit. De rubrieken geven aan hoe de fases eruit moeten zien om de opdracht succesvol af te ronden.

Aan deze opdracht is een beoordeling in de praktijk gekoppeld. Het leerarrangement vanuit de Radboudumc Health Academy is ontwikkelingsgericht.

  • Medewerkers
  • Intranet