Over de cursus
Doel
Na afloop kan de deelnemer eet-, drink- en slikproblemen bij kinderen met CP (6 maanden – 18 jaar) herkennen, analyseren en behandelen, op basis van recente evidentie, classificatiesystemen en richtlijnen. De logopedist kan verantwoord en onderbouwd handelen in complexe casuïstiek rondom eten, drinken en (anterior en posterior) speekselcontrole. Er wordt gefocused op competentieontwikkeling, niet alleen op kennis. Tijdens de module staat de vertaalslag van kennis naar praktijk centraal. We behandelen vragen zoals: hoe pak ik problemen in de orale fase aan, hoe train ik kinderen die leerbaar zijn in de orale en faryngeale fase, en wanneer kies ik voor compensatiestrategieën? Ook wordt besproken hoe veilig eten en drinken kan worden gewaarborgd, hoe de efficiëntie van maaltijden kan worden verbeterd en op welke manier ouders actief kunnen worden betrokken bij de eet- en drinktherapie.
Opzet
De module beslaat 4 dagen, waarvan 3 intensieve contactdagen. Tijdens deze dagen staan interactieve colleges, skills-trainingen, casuïstiekbesprekingen, praktijksessies met kinderen en groepsopdrachten centraal. Eén dag is roostervrij, zodat deelnemers in groepsverband kunnen werken aan hun eindopdracht, gebaseerd op een eigen praktijkcasus. De cursus maakt gebruik van eigen casuïstiek, literatuurstudie en portfolio-opbouw, met de nadruk op klinisch redeneren en probleemoplossend denken. De module wordt afgesloten met een groepsassessment waarin de toepassing van kennis en vaardigheden in de eigen praktijk, inclusief haalbaarheid en veiligheid, centraal staat.
Studiebelasting
• 24 uur contactonderwijs
• 24 uur zelfstudie (incl. 8 uur eindassessment