Over de cursus
Doel en inhoud
Tijdens de module leert de cursist, bij het in ontwikkeling zijnde kind met een (verhoogd risico op) CP, kansen en bedreigingen te herkennen. Er worden aanknopingspunten voor behandeling gegeven en skills geoefend.
In de module zullen de domeinen van het ICF bij het jonge kind, te weten belangrijke levensgebieden (deelname aan spelen), communicatie, (zelf)verzorging en mobiliteit, ingebed worden in de casuïstiek. Het welbevinden van het kind en ouderparticipatie zijn van grote invloed op (deze) ontwikkeling. Deze zullen als een zogenaamde rode draad binnen de verschillende lessen en opdrachten terugkomen, en bij de praktische toepassing worden meegenomen.
Het onderwijs vindt plaats in de vorm van contactonderwijs, individuele en groepsopdrachten en zelfstudie. Het contactonderwijs bestaat uit 4 dagen met afwisselend interactieve colleges, skills trainingen, casuïstiek en praktijksessies met kinderen. Hierbij wordt onder leiding van deskundige docenten in interprofessionele groepen de opgedane kennis direct naar de praktijk vertaald.
Daarnaast wordt er zelfstudie verwacht van de deelnemers, met behulp van de Learning Spaces. Dit platform wordt gebruikt voor forumdiscussies, documenten down- en uploaden en het bekijken van videocasuïstiek. Van de cursisten wordt verwacht dat zij zowel voor aanvang als tijdens de module voorbereidingsopdrachten maken, literatuur bestuderen en een portfolio bijhouden.
Naast het contactonderwijs en de zelfstudie is het essentieel dat cursisten de mogelijkheid hebben om gedurende de cursusperiode te kunnen oefenen met de doelgroep. Zo kan men het geleerde direct implementeren in de eigen praktijk.
Meer informatie over de mogelijkheden binnen de leerlijn Kinderneurorevalidatie