Amalia kinderziekenhuis Leren en ontwikkelen

Leren en ontwikkelen in het Amalia kinderziekenhuis

Het leveren van de beste zorg door te investeren in leren en ontwikkelen, dat is onze ambitie. Benieuwd hoe hoe je jezelf kunt ontwikkelen en wat je kunt leren binnen het Amalia kinderziekenhuis? lees meer

Leren en ontwikkelen in het Amalia kinderziekenhuis

Jezelf ontwikkelen of iets leren kan op grote en kleine manieren. Van het stellen van een vraag omdat je nieuwsgierig bent, tot het volgen van een cursus. 

Bureau leren en ontwikkelen

Het Amalia bureau leren en ontwikkelen richt zich op alle leeractiviteiten voor professionals betrokken binnen de moeder- en kindzorg. Het bureau borgt de centrale coördinatie, ondersteuning en kwaliteitsbewaking van moeder- en kindgerichte onderwijs- en opleidingsactiviteiten en werkt hiervoor nauw samen met Radboudumc Health Academy en HR. Daarnaast is het bureau betrokken bij het vormgeven van de leeromgeving voor het Amalia kinderziekenhuis.


Contact bureau leren & ontwikkelen

Elina van Gaalen

route 628
(024) 361 90 59
contactformulier

In de praktijk


Leren en ontwikkelen Hoe doe je dat?

Er zijn verschillende vormen van leren die ervoor zorgen dat jij de beste (kind)zorg kan leveren. Het is van belang om zelf de regie te nemen en richting te geven aan jouw ontwikkelpad.

lees meer

Leren en ontwikkelen Hoe doe je dat?

Als je aan leren denkt, denkt je misschien aan het volgen van onderwijs of een cursus: dit is het formele leren. Op een werkplek leer je ook veel; je krijgt feedback van een begeleider, of je neemt deel aan casuïstiek besprekingen. Dit noemen we non-fomeel leren. Maar leren doe je eigenlijk altijd, het gaat vanzelf. Je neemt onbewust dingen over van collega’s, het contact met een patiënt verloopt niet zoals je gehoopt had en je doet het voortaan anders. Dit is het meer verborgen, informele leren. 

Deze vormen van leren samen zorgen ervoor dat je de beste (kind)zorg kan leveren. Hiervoor is het van belang dat jij zelf de regie neemt in je leren en je eigen ontwikkelpad richting geeft. Bijvoorbeeld door je af te vragen:

  • Welke kleine stap kan ik vandaag uitproberen voor betere patiëntenzorg of een betere balans?
  • Welke collega kan mij advies geven over die lastige situatie?
  • Wat gebeurde er waardoor die afspraak niet zo verliep als je had gedacht? 

Hier vind je 6 tips voor bewuster en gerichter werkleren.


6 tips voor het leren tijdens je werk

  1. richt je op wat jij belangrijk vindt
  2. start een experiment of uitdaging
  3. stel jezelf vragen
  4. maakt ruimte om te reflecteren
  5. deel je ervaring
  6. leer iets nieuws
lees meer

6 tips voor het leren tijdens je werk

Voor goede, familie-en kindgerichte zorg is het belangrijk om te blijven leren, maar weet je niet goed waar je de tijd vandaan moet halen? Dat hoeft ook niet. Het meest leer je tijdens het werken zelf. 

Benieuwd hoe jij je ontwikkeling kunt sturen en hoe je van alledaagse momenten kunt leren? Hier vind je 6 tips voor bewuster en gerichter werkleren: 

Klik op de afbeelding om te vergroten


Leerervaringen

Leren en ontwikkelen doe je iedere dag en overal. Benieuwd naar de ervaringen van medewerkers van het Amalia kinderziekenhuis?

lees meer

Opleidingen

  • Binnen het Amalia kinderziekenhuis kun je als basisarts de opleiding tot kinderarts volgen.

    lees meer


Onderwijs

  • Dit is je kans om naast het reguliere curriculum onderzoekservaring op te doen.

    lees meer


  • Stages

    Op zoek naar een stage? Stuur ons een e-mail met wat je zoekt, voor wanneer en je CV.

    Studeer je Geneeskunde of Biomedische wetenschappen aan de Radboud Universiteit? Bekijk dan het prikbord van de medische faculteit voor het aanbod van onderzoeksstages. 

    Onderzoeksgroepen

    Bekijk hier welke onderzoeksgroepen we hebben.


Ons team

Bij het team leren en ontwikkelen kun je met verschillende vragen terecht. Ieder teamlid heeft een ander aandachtsveld.

lees meer

Ons team

Bij het team leren en ontwikkelen kun je met verschillende vragen terecht. Ieder teamlid heeft een ander aandachtsveld:

  • Janiëlle van der Velden: Regiehouder leren en ontwikkelen.
  • Sandra Scherpenborg-Kossen: Coördinator opleiding tot kinderarts.
  • Marianne van Uden: Coördinator onderwijs kindergeneeskunde, aandachtsgebied bachelor onderwijs, e-learnings, onderzoeksstages, excellente studentenprogramma, congressen, cursussen en simulatietrainingen.
  • Elina van Gaalen: Coördinator onderwijs kindergeneeskunde, aandachtsgebied bachelor & master onderwijs, coschappen, intraprofessioneel opleiden, platform leren en ontwikkelen en nascholingen.
  • Maaike Derksen: Roostering, planning en ondersteuning.
  • Tessa Noijons: Arts Klinisch Onderwijs (AKO).
  • Lara Teheux: Promovenda medische vervolgopleidingen.
  • Maaike ten Westenend: Promovenda medische vervolgopleidingen met aandachtsveld internationalisering.

Bekijk hier ons team. 


Onderzoek naar onderwijs

Om samen goede patiëntgerichte zorg te kunnen leveren is het van groot belang dat zorgverleners over de grenzen van hun eigen specialisme heen van, met en over elkaar leren. Daarom doen we onderzoek en werken we samen met andere organisaties in een netwerk.

lees meer

Onderzoek naar onderwijs

Om samen goede patiëntgerichte zorg te kunnen leveren is het van groot belang dat zorgverleners over de grenzen van hun eigen specialisme heen van, met en over elkaar leren. Daarom doen we onderzoek en werken we samen met andere organisaties in een netwerk.

Onderzoek naar leren op de werkplek

Onderzoekers van het Amalia kinderziekenhuis en de Radboudumc Health Academy hebben de wetenschappelijke literatuur onderzocht om beter te begrijpen hoe artsen van verschillende specialismen van, met en over elkaar kunnen leren tijdens het werk en welke factoren het leren op de werkplek beïnvloeden. Met deze kennis kunnen we het leren op de werkplek ondersteunen.

In het artikel 'Intraprofessional workplace learning in postgraduate medical education: a scoping review' lees je meer over leeruitkomsten, leeractiviteiten en factoren die het leren beïnvloeden. Daarnaast geven we een aantal praktische tips om het leren te ondersteunen.

Netwerk Leren en Ontwikkelen

Binnen het netwerk leren en ontwikkelen werken we vanuit het Amalia intensief samen met de Radboudumc Health Academy en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). We doen dit voor het onderwijs en in de opleidingen. Maar ook in onderzoek naar leren en ontwikkelen werken we nauw samen, onder andere met het lectoraat responsief onderwijs aan de HAN.

Wietske Kuijer-Siebelink is recent geïnstalleerd als lector binnen dit lectoraat. In dit filmpje van de HAN illustreert zij vanuit verschillende leeromgevingen waarom continu leren belangrijk is in onze steeds veranderende maatschappij. Het Amalia kinderziekenhuis komt hierbij ook aan bod. 

Onze mensen

  • Medewerkers
  • Intranet