Veelgestelde vragen
We hebben de meest voorkomende vragen met betrekking tot zorgkosten voor u op een rijtje gezet.
-
Ieder jaar sluiten zorgverzekeraars en ziekenhuizen contracten met elkaar af. Daarin wordt bepaald hoeveel zorg het ziekenhuis maximaal mag leveren en tegen welke prijs dat gebeurt.
contracten Radboudumc
Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2025?
Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2025?
Laatste update: 03-12-2024
De gegevens in dit overzicht worden bijgewerkt zodra er wijzigingen in de contracteerstatus van toepassing zijn.
Medisch specialistische zorg
Zorgverzekeraar Labels Status contractering Statusomschrijving VGZ Univé Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling UMC Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling VGZ Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling VGZ Bewust Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling IZZ Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling MVJP, zorgzaam Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling IZA Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling ZEKUR (gewoon Zekur natura) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling CZ OWM CZ Groep U.A. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 CZ Zorgverzekeringen N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Centrale zorgverzekering NZV N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 OHRA Zorgverzekering N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Zilveren kruis Zilveren Kruis Zorgverzekering N.V. (Inclusief De christelijke zorgverzekeraar) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Interpolis Zorgverzekering N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling FBTO Zorgverzekering N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling De Friesland Zorgverzekeraar N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Menzis Menzis Zorgverzekeringen N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling VinkVink Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Anderzorg N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling DSW DSW Zorgverzekeraar Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 CARESQ Aevitea (Eucare) Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Care4life Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Zorg en Zekerheid OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 ASR ASR Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Ditzo (ik kies zelf ASR) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling ONVZ ONVZ Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling VvAA zorgverzekering Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling ONVZ Expats Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Salland Zorgverzekeringen Salland Zorgverzekeraar N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Geestelijke gezondheidszorg
Zorgverzekeraar Labels Status contractering Statusomschrijving VGZ Univé Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 UMC Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 VGZ Bewust Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 IZZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 MVJP, zorgzaam Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 IZA Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 ZEKUR (gewoon Zekur natura) Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 CZ OWM CZ Groep U.A. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 CZ Zorgverzekeringen N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Centrale zorgverzekering NZV N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 OHRA Zorgverzekering N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Zilveren kruis Zilveren Kruis Zorgverzekering N.V. (Inclusief De christelijke zorgverzekeraar) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Interpolis Zorgverzekering N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling FBTO Zorgverzekering N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling De Friesland Zorgverzekeraar N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling Menzis Menzis Zorgverzekeringen N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 VinkVink Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Anderzorg N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 DSW DSW Zorgverzekeraar Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 CARESQ Aevitea (Eucare) Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Care4life Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Zorg en Zekerheid OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 ASR ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Ditzo (ik kies zelf ASR) Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 ONVZ ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 VvAA zorgverzekering Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 ONVZ Expats Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Salland Zorgverzekeringen Salland Zorgverzekeraar N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Zintuigelijke gehandicaptenzorg (audiologisch centrum)
Zorgverzekeraar Status contractering Statusomschrijving VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Zorg en Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 CARESQ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Salland Zorgverzekeringen Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025 Budgetpolissen
Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Heeft u één van onderstaande budgetpolissen en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten mogelijk (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar deels vergoeden.
Wilt u weten welke polissen door de verschillende verzekeraars worden aangeboden dan kunt u deze onder andere vinden op de site van de consumentenbond.
EUCARE
- Basisverzekering Natura Select
Zilveren Kruis
- Ziezo Selectief polis
- Zilveren Kruis Basis Budget
- Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
- Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
- Principe Polis Budget (Pro life)
- Studenten Goed verzekerd
Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:
- Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
- Klantenservice Zilveren Kruis: 071 - 7510051
Heeft u een afspraak bij het Radboudumc dan raden wij u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.
Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl
Geen contract: wat betekent dat?
Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.
-
Ieder jaar sluiten zorgverzekeraars en ziekenhuizen contracten met elkaar af. Daarin wordt bepaald hoeveel zorg het ziekenhuis maximaal mag leveren en tegen welke prijs dat gebeurt.
contracten Radboudumc
Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2024?
Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2024?
Laatste update: 18-06-2024
De gegevens in dit overzicht worden bijgewerkt zodra er wijzigingen in de contracteerstatus van toepassing zijn.
Medisch specialistische zorg
Zorgverzekeraar Status contractering Toelichting VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025 Caresq Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Zorg & Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Salland Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Geestelijke gezondheidszorg
Zorgverzekeraar Status contractering Toelichting VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Caresq Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Zorg & Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Salland Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Zintuigelijke gehandicaptenzorg (audiologisch centrum)
Zorgverzekeraar Status contractering Toelichting VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025 Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025 ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025 DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025 Caresq Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025 Zorg & Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Salland Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 Budgetpolissen
Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Heeft u één van onderstaande budgetpolissen en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten mogelijk (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar deels vergoeden.
Wilt u weten welke polissen door de verschillende verzekeraars worden aangeboden dan kunt u deze onder andere vinden op de site van de consumentenbond.
EUCARE
- Basisverzekering Natura Select
Zilveren Kruis
- Ziezo Selectief polis
- Zilveren Kruis Basis Budget
- Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
- Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
- Principe Polis Budget (Pro life)
- Studenten Goed verzekerd
Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:
- Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
- Klantenservice Zilveren Kruis: 071 - 7510051
Heeft u een afspraak bij het Radboudumc dan raden wij u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.
Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl
Geen contract: wat betekent dat?
Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.
-
Ieder jaar sluiten zorgverzekeraars en ziekenhuizen contracten met elkaar af. Daarin wordt bepaald hoeveel zorg het ziekenhuis maximaal mag leveren en tegen welke prijs dat gebeurt.
contracten Radboudumc
Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2023?
Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2023?
17.04.2023
Medisch-specialistische zorg (MSZ)
Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
Zintuigelijk gehandicaptenzorg (audiologisch centrum)
VGZ
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
CZ
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Zilveren Kruis
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Menzis
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
DSW
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
ASR
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
ONVZ
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Z&Z
Gecontracteerd Gecontracteerd
Gecontracteerd
ENO
Gecontracteerd Gecontracteerd
Gecontracteerd
EUCARE
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Gecontracteerd
Budgetpolissen
Veel zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen 100% vergoed. Heeft u één van onderstaande budgetpolissen en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten mogelijk (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar voor een deel vergoeden.
EUCARE
- Basisverzekering Natura Select
VGZ
- ZEKUR
Zilveren Kruis
- Ziezo Selectief polis
- Zilveren Kruis Basis Budget
- Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
- Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
- Principe Polis Budget (Pro life)
- Studenten Goed verzekerd
Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:
- Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
- Klantenservice ZEKUR (VGZ): 0900 – 2593587
- Klantenservice Zilveren Kruis: 071 - 7510051
Heeft u een afspraak bij het Radboudumc dan raden wij u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.
Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl
Geen contract: wat betekent dat?
Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.
-
In sommige situaties wordt de zorg niet (volledig) vergoed. Lees hier wanneer dit het geval is.
lees meer
Wanneer wordt er een eigen betaling van u verwacht?
In sommige situaties wordt de zorg niet (volledig) vergoed. Hieronder lees je wanneer dit het geval is.
- U ontvangt zorg die niet of niet volledig onder de basisverzekering valt. Dit noemen we onverzekerde zorg. Als u gebruik maakt van deze zorg dan kan het zijn dat u (een deel van) de zorgnota zelf moet betalen. Een aanvullende verzekering kan soms (een deel van) de zorgkosten vergoeden. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering leest u meer over uw aanvullende verzekering. Lees meer over wanneer uw behandeling verzekerd is.
- Uw zorgverzekeraar heeft geen contractafspraken met het Radboudumc. Lees hier meer over contracten met zorgverzekeraars in 2024.
- Eigen risico: lees alles over eigen risico.
- U heeft geen verwijsbrief van uw huisarts of een ander ziekenhuis. Voor vergoeding van zorg op de Spoedeisende Hulp is geen verwijzing nodig. Meer over verwijzing.
- U bent gemoedsbezwaard. Wij ontvangen dan graag van u het bewijs van ontheffing verzekeringsplicht wegens gemoedsbezwaren van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
- U bent ondanks de wettelijke verplichting niet verzekerd tegen ziektekosten. Bent u ondanks de wettelijke verplichting niet verzekerd? Dan moet u de kosten van de behandeling zelf betalen. Bovendien betaalt u een voorschot van de te verwachten kosten, vóórdat de behandeling begint. Het Radboudumc levert zorg die medisch niet noodzakelijk is alleen aan patiënten die verzekerd zijn. Wij zijn verplicht om zorg die medisch gezien noodzakelijk is (spoedeisende zorg) aan iedereen te leveren. Ook als u niet verzekerd bent.
-
Als u in het ziekenhuis wordt behandeld, berekent het ziekenhuis niet elke scan, injectie of handeling afzonderlijk. Het betalen van uw ziekenhuiszorg gebeurt via zogenoemde DBC-zorgproducten.
lees meer
Hoe komt de zorgnota tot stand?
U wilt weten wat een DBC-zorgproduct is?
Als u in het ziekenhuis wordt behandeld, berekent het ziekenhuis niet elke scan, injectie of handeling afzonderlijk. Het betalen van uw ziekenhuiszorg gebeurt via zogenoemde DBC-zorgproducten. DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie.
Zorgproducten zijn een soort zorgpakketten die gebruikelijk zijn bij een bepaalde behandeling, bijvoorbeeld een gebroken arm. De prijs voor dit zorgproduct is een gemiddelde van alle kosten bij een dergelijke breuk.
Wat wel van belang is, is de zwaarte van de behandeling. Zo maakt het verschil of een patiënt overnacht in het ziekenhuis, of meteen naar huis kan. Ook maakt het verschil of een patiënt een operatie ondergaat of niet. Het aantal bezoeken aan de medisch specialist kan eveneens een rol spelen.
U wilt weten hoe DBC’s werken?
De afkorting DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie. Ziekenhuizen gebruiken DBC-zorgproducten om de zorg in rekening te brengen. In een zorgproduct is vastgelegd welke diagnose en welke behandeling bij uw zorgvraag horen. Er zijn in totaal ruim 4500 zorgproducten voor alle mogelijke behandelingen in een Nederlands ziekenhuis. Het uiteindelijke geleverde zorgproduct is afhankelijk van de behandeling die u ondergaat: poliklinisch, dagbehandeling, opname, type operatie en eventueel aanvullend onderzoek zoals bijvoorbeeld een CT-scan.
U wilt weten wanneer wordt een DBC-zorgproduct geopend en gesloten wordt?
De startdatum van het zorgproduct is de datum van de eerste zorgactiviteit. Deze zorgactiviteit heeft misschien al plaatsgevonden vóór het eerste consult in het ziekenhuis. Denk bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek van uw bloed dat eerder werd afgenomen.
Een zorgproduct kan per 1 januari 2015 maximaal 120 dagen open staan. Na afloop van deze periode wordt het zorgproduct afgesloten en de zorgnota opgemaakt.
Wanneer u langer onder behandeling blijft, wordt er opnieuw een DBC gestart. De startdatum van de DBC voor de vervolgbehandeling sluit aan op de afsluitdatum van uw voorgaande DBC. De startdatum van het vervolg-DBC zorgproduct is dus niet gelijk aan het eerstvolgende ziekenhuisbezoek.
Let op: de einddatum hoeft dus niet altijd de laatste dag van de behandeling te zijn. Het is de dag dat de DBC-termijn afloopt. Ziekenhuizen dienen na sluiting van het DBC-zorgproduct de zorgnota in bij de zorgverzekeraar.
Er staat een andere startdatum van het DBC-zorgproduct op uw zorgnota dan de datum van uw eerste consult. U wilt weten hoe dat kan?
De startdatum van het zorgproduct is de datum van de eerste zorgactiviteit. Deze zorgactiviteit heeft misschien al plaatsgevonden vóór het eerste consult in het ziekenhuis. Denk bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek van uw bloed dat eerder werd afgenomen.
Wanneer u langer onder behandeling blijft, wordt er opnieuw een DBC gestart. De startdatum van de DBC voor de vervolgbehandeling sluit aan op de afsluitdatum van uw voorgaande DBC. De startdatum van het vervolg-DBC zorgproduct is dus niet gelijk aan het eerstvolgende ziekenhuisbezoek.
U wilt weten hoe het ziekenhuis of de arts een DBC-zorgproduct bepaalt?
Een patiënt komt in het ziekenhuis na bijvoorbeeld een verwijzing van de huisarts of via de Spoedeisende Hulp (SEH). Een medisch specialist stelt vervolgens een diagnose. Op basis hiervan opent behandelaar een zorgproduct.
Op dat moment staat nog niet vast welk bedrag de patiënt of zijn zorgverzekeraar uiteindelijk moet betalen.
Welk zorgproduct uiteindelijk geldt, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld of een patiënt overnacht in het ziekenhuis en of hij of zij wordt geopereerd.
Zorgaanbieders sturen de gegevens over de geleverde zorg naar een grouper. Een grouper is een landelijk registratie- en computerprogramma. Op basis van deze gegevens stelt de grouper een DBC-zorgproduct samen en stuurt deze uitkomst terug naar het ziekenhuis. Het ziekenhuis stuurt vervolgens de zorgnota naar u of uw zorgverzekeraar.
U wilt weten waarom u een hoge zorgnota heeft gehad?
De kosten van een behandeling, een zogenaamd DBC-zorgproduct, zijn gebaseerd op de gemiddelde kosten van die behandeling. Het is dus geen optelsom van de kosten voor de activiteiten, maar gebaseerd op de gemiddelde kosten die gemaakt worden bij het behandelen van een patiënt.
DBC-zorgproducten zijn een soort zorgpakketten die gebruikelijk zijn bij een bepaalde behandeling, bijvoorbeeld een gebroken arm. De prijs voor dit zorgproduct is een gemiddelde van alle kosten bij een dergelijke breuk. Het maakt dus niet uit of er één of vijf foto’s zijn gemaakt. Als er in de ervaring van de patiënt weinig in het ziekenhuis is gebeurd, kan de zorgnota toch nog als hoog overkomen. Ook het omgekeerde kan zich voordoen. -
In 2023, 2024 en 2025 betaalt iedereen van 18 jaar en ouder de eerste 385 euro aan zorgkosten die binnen het basispakket vallen zelf.
alles over eigen risico
Eigen risico
Hoe hoog is uw eigen risico?
In de wet is bepaald dat iedereen van 18 jaar en ouder verplicht een eigen bijdrage betaalt, dit wordt het eigen risico genoemd. Dat betekent dat u de eerste zorgkosten die u in een jaar maakt zelf betaalt. In 2023, 2024 en 2025 gaat het om de eerste 385 euro aan zorgkosten die binnen het basispakket vallen. Hierdoor betaalt u dus een deel van de in het Radboudumc ontvangen zorg zelf.
U kunt vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. Als u dat doet, krijgt u van uw zorgverzekeraar korting op de maandelijkse premie voor uw basisverzekering.
In de meeste gevallen dient het Radboudumc de nota voor uw zorg rechtstreeks in bij uw zorgverzekering. Uw zorgverzekering kan het eigen risico vervolgens aan u doorbelasten. Als u hier vragen over heeft kunt u het beste contact met hen opnemen.
Sommige kosten vallen niet onder het eigen risico, bijvoorbeeld een bezoek aan de huisarts/huisartsenpost, verloskundige zorg, kraamzorg en wijkverpleging.Verschil in kosten huisarts en Spoedeisende Hulp
Voor een bezoek aan de huisarts of huisartsenpost geldt geen eigen risico. Voor een bezoek aan de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis wel. Als u zorg nodig heeft, moet u ook altijd eerst contact opnemen met de huisarts of de huisartsenpost. Als het nodig is, verwijst de huisarts naar het ziekenhuis. Ga daarom alleen als er sprake is van een levensbedreigende situatie, direct naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis. Ook dan geldt het verplicht eigen risico.
Uw rekening met DBC-zorgproducten
In Nederland wordt de zorg gedeclareerd met zorgproducten. Wanneer u een rekening ontvangt van uw zorgverzekeraar of van het Radboudumc, vindt u daarop DBC-zorgproducten. DBC staat voor diagnose behandel combinatie. Dit betekent dat u niet elk onderdeel van uw onderzoek of behandeling apart afrekent, maar één prijs betaalt voor het hele pakket. Lees meer hierover op onze webpagina uw rekening of kijk naar onderstaande video. Op de website De Zorgnota vindt u ook uitleg hierover.
Ziekenhuisbezoek in 2025, eigen risico betalen van 2024
Het kan voorkomen dat u uw eigenrisico betaalt over een ander jaar dan u verwachtte. Dit heeft te maken met het moment waarop een consult of behandeling is gestart. Het kan voorkomen dat u begin 2025 een afspraak heeft, maar dat de behandeling waar deze afspraak deel van uitmaakt al in 2024 is gestart, waardoor uw eigen risico van 2024 nog geldt. Bekijk ook de informatiekaart van de Nederlandse Zorgautoriteit hierover. -
Hier vindt u antwoorden met betrekking tot de vergoeding van uw behandeling.
Lees meer
U wilt meer weten over de vergoeding van uw behandeling?
Is uw behandeling verzekerd?
Behandelingen uit het basispakket zijn verzekerd (verzekerde zorg). Voor onverzekerde zorg ontvangt u meestal zelf een nota. In sommige gevallen kunt u zich hier aanvullend voor verzekeren.
(On)verzekerde zorg
De Rijksoverheid bepaalt welke zorg uit het basispakket vergoed wordt. Zorg die niet uit het basispakket vergoed wordt, noemen we onverzekerde zorg. Veelvoorkomende behandelingen zijn:
- ongedaan maken van sterilisatie bij man of vrouw
- liposuctie
- accommoderende (multifocale) lenzen na cataractoperatie
- anesthesielogische behandeling bij aspecifieke lage rugklachten
- plastisch chirurgische behandeling van cosmetische aard
- de vierde of volgende IVF-poging
- prenatale screening zonder medische noodzaak
- behandeling van bovenoogleden
- het (terug)plaatsen van borstimplantaat na cosmetische behandeling
- dermatologische behandelingen van cosmetische aard
Voor sommige behandelingen die niet uit het basispakket vergoed worden, kunt u een aanvullende verzekering afsluiten. Hierbij kan uw zorgverzekeraar aanvullende voorwaarden stellen. Zo moet u soms vooraf zelf toestemming vragen bij uw zorgverzekeraar. Ga in zo'n geval ook na welke vergoeding u ontvangt. Soms is de vergoeding lager dan ons tarief. U moet dan een deel zelf bijbetalen, ook al heeft u een aanvullende verzekering.
Weet u niet of uw behandeling vergoed wordt? Vraag dit dan na bij uw zorgverzekeraar.
Heeft u een juiste verwijzing?
U heeft een verwijzing voor medisch-specialistische zorg nodig als u wilt dat deze vergoed wordt door uw zorgverzekeraar. Heeft u geen geldige verwijzing? Dan kan het zijn dat u de behandeling zelf moet betalen. Informeer bij uw zorgverzekeraar of de zorgverlener die u verwijst, door hen geaccepteerd wordt als verwijzer.
Zorg ook dat uw inschrijving bij het Radboudumc volledig is. Zonder registratie van geldig identiteitsbewijs, verzekeringsbewijs en geldige verwijzing, kunnen wij niet garanderen dat uw zorgverzekeraar de kosten van de behandeling vergoedt.U wilt weten wat een machtiging is?
Voor sommige behandelingen moet u vooraf toestemming van uw zorgverzekeraar hebben om de kosten vergoed te krijgen. De kosten van deze behandelingen vallen namelijk alleen onder bepaalde voorwaarden onder de basisverzekering. Uw behandelaar moet daarom vooraf een machtiging aanvragen bij uw zorgverzekeraar.
Als uw zorgverzekeraar geen toestemming geeft, wordt de behandeling niet vergoed door uw basisverzekering. U moet de behandeling dan zelf betalen. Of de behandeling wordt vergoed vanuit een aanvullende verzekering, als u die heeft afgesloten. -
Ieder jaar maken we afspraken met zorgverzekeraars over tarieven van behandelingen. Dit geldt voor behandelingen uit het basispakket en soms ook voor behandelingen uit de aanvullende verzekering.
lees meer
Wat is het tarief van uw behandeling?
Ieder jaar maken zorgverzekeraars met Radboudumc afspraken over tarieven van behandelingen (zorgproducten). Dit geldt voor behandelingen uit het basispakket en soms ook voor behandelingen uit de aanvullende verzekering.
Het Radboudumc publiceert daarnaast een standaardprijslijst. De standaardprijslijst geldt voor:- patiënten die niet verzekerd zijn of zelf de declaratie moeten indienen bij hun zorgverzekeraar
- patiënten met polissen die niet gecontracteerd zijn bij het Radboudumc en een gedeelte zelf bij moeten betalen
- patiënten die zonder verwijzing naar het Radboudumc komen (geen spoedzorg)
- behandelingen die niet uit het basispakket vergoed worden (onverzekerde zorg)
Houd u er rekening mee dat u bij een ziekenhuisbehandeling vaak uw gehele eigen risico wordt aangesproken.
Wilt u vooraf een prijsindicatie van uw behandeling? -
Zo kunt u uw zorgnota betalen.
lees meer
Informeer bij uw zorgverzekeraar
Als u zorg krijgt in het Radboudumc, dan zijn hier kosten aan verbonden. Denk bijvoorbeeld aan het eigen risico en controleer of uw zorgverzekeraar een contract heeft met het Radboudumc.
lees meerInformeer bij uw zorgverzekeraar
Als u zorg krijgt in het Radboudumc, dan zijn hier kosten aan verbonden.
In de meeste gevallen declareert het Radboudumc de kosten rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. Vaak moet u zelf wel een deel van de kosten betalen, zoals het eigen risico. Wij raden u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt.
Zorgverzekering hoe zit dat ook alweer?
Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten om zich te verzekeren tegen ziektekosten.
lees meerZorgverzekering hoe zit dat ook alweer?
Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten om zich te verzekeren tegen ziektekosten. De basisverzekering dekt de standaardzorg van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek. Voor zorg die niet onder de basisverzekering valt, kunt u soms een aanvullende verzekering afsluiten, maar dat is niet verplicht. Informatie over het betalen van ziekenhuiszorg vindt u op de website Zorgwijzer. In de Informatiegids Zorgverzekering vindt u onafhankelijke informatie over zorgverzekeringen.
Vergoeding uit basispakket of aanvullende verzekering
De meeste behandelingen worden vergoed uit het basispakket. Dit heet verzekerde zorg. Voor sommige behandelingen bij Plastische Chirurgie, Oogheelkunde en Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie heeft u vooraf toestemming nodig van uw zorgverzekeraar om de kosten vergoed te krijgen.
Sommige behandelingen vallen niet onder de basisverzekering. Bijvoorbeeld een hersteloperatie na sterilisatie of ingrepen van cosmetische aard. Hiervoor ontvangt u zelf de rekening. Vaak kunt u voor deze behandelingen een aanvullende verzekering afsluiten.
Of uw behandeling vergoed wordt door uw aanvullende verzekering, staat in de verzekeringsvoorwaarden van uw aanvullende verzekering. Het kan zijn dat u de kosten (deels) zelf moet betalen. Daarom raden wij u aan de overeenkomst met uw zorgverzekeraar vooraf goed door te lezen of contact met de verzekeraar op te nemen.
Bent u niet verzekerd?
Bent u ondanks de wettelijke verplichting niet verzekerd? Dan moet u de kosten van de behandeling zelf betalen. Bovendien betaalt u een voorschot van de te verwachten kosten, vóórdat de behandeling begint.
Het Radboudumc levert zorg die medisch niet noodzakelijk is alleen aan patiënten die verzekerd zijn. Wij zijn verplicht om zorg die medisch gezien noodzakelijk is (spoedeisende zorg) aan iedereen te leveren. Ook als u niet verzekerd bent.
Verwijzing polikliniek einde van het jaar
Bent u aan het einde van het jaar verwezen naar een polikliniek? En vindt uw afspraak plaats aan het begin van het volgende jaar? Let dan op uw eigen risico van beide jaren. lees meerVerwijzing polikliniek einde van het jaar
Bent u aan het einde van het jaar verwezen naar een polikliniek? Dan kan het voorkomen dat u een afspraak krijgt aan het begin van het volgende kalenderjaar. De planning van uw afspraak is afhankelijk van de aard van uw klachten en de wachttijden voor de polikliniek. Uw afspraak wordt gepland na beoordeling van de verwijsbrief door uw arts. Spoedafspraken worden alleen gemaakt als dat medisch noodzakelijk is.
Wat betekent dit voor uw eigen risico?
Valt uw eerste afspraak in het kalenderjaar van de verwijzing? En zijn er vervolgbehandelingen nodig? Dan kan er aanspraak gemaakt worden op het eigen risico van het jaar van eerste bezoek én op het eigen risico van het daaropvolgende jaar. U leest hierover meer op de website ZorgNota.
Voor meer uitleg over de declaratie van uw zorgnota en de aanspraak op uw eigen risico, kunt u terecht bij het Informatiepunt Kosten van Zorg.
Standaardprijs
Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met het Radboudumc? Dan ontvangt u zelf een rekening met daarop een standaardprijs. Deze kunt u proberen te declareren bij uw zorgverzekeraar.
bekijk de prijslijstenStandaardprijs
Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met het Radboudumc? Dan ontvangt u zelf een rekening met daarop een standaardprijs. Deze kunt u proberen te declareren bij uw zorgverzekeraar. Download hieronder de prijslijst. Zoek vervolgens in de prijslijst de term die u zoekt met de toetscombinatie Ctrl+f.
Standaardprijslijsten Radboudumc
Standaardprijslijsten Klinisch Genetisch Centrum
Standaardprijslijsten Voortplantingsgeneeskunde
Contact
Heeft u een vraag over een rekening van het Radboudumc of over de kosten van een behandeling? Dan kunt u ons bellen (ma t/m vr van 9 tot 13 uur) of mailen.
Uw zorgverzekeraar kan u vertellen of uw behandeling wordt vergoed of vragen beantwoorden over de polisvoorwaarden.
(024) 361 33 93
contactformulier
Geen contract: wat betekent dat?
Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis, krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt. Uw zorgverzekeraar kan u ook vertellen wat de hoogte is van de kosten die niet worden vergoed, als er geen contract is afgesloten.
Budgetpolis
Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Lees meer over de budgetpolissen waarmee het Radboudumc geen contract heeft afgesloten voor 2023 en 2024 en welke consequenties dit voor u kan hebben.
Budgetpolis
Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Lees meer over de budgetpolissen waarmee het Radboudumc geen contract heeft afgesloten voor 2023 en 2024 en welke consequenties dit voor u kan hebben.
Budgetpolissen 2024
Heeft u één van onderstaande budgetpolissen in 2024 en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten mogelijk (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar deels vergoeden.
EUCARE
- Basisverzekering Natura Select
Zilveren Kruis
- Ziezo Selectief polis
- Zilveren Kruis Basis Budget
- Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
- Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
- Principe Polis Budget (Pro life)
- Studenten Goed verzekerd
Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:
- Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
- Klantenservice Zilveren Kruis: 071 - 7510051
Heeft u een afspraak bij het Radboudumc, dan raden wij u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.
Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl
Geen contract: wat betekent dat?
Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.
Budgetpolissen 2023
Had u één van onderstaande budgetpolissen in 2023 en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten mogelijk (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar voor een deel vergoeden.
EUCARE
- Basisverzekering Natura Select
VGZ
- ZEKUR
Zilveren Kruis
- Ziezo Selectief polis
- Zilveren Kruis Basis Budget
- Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
- Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
- Principe Polis Budget (Pro life)
- Studenten Goed verzekerd
Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:
- Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
- Klantenservice ZEKUR (VGZ): 0900 – 2593587
- Klantenservice Zilveren Kruis: 071 - 7510051
Heeft u een afspraak bij het Radboudumc, dan raden wij u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.
Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl
Geen contract: wat betekent dat?
Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.
Uw rekening
Wanneer u een rekening ontvangt van uw zorgverzekeraar of van het Radboudumc, vindt u daarop DBC-zorgproducten. DBC staat voor diagnose behandel combinatie.
meer over uw rekeningUw rekening
Wanneer u een rekening ontvangt van uw zorgverzekeraar of van het Radboudumc, vindt u daarop DBC-zorgproducten. DBC staat voor diagnose behandel combinatie. Dit betekent dat u niet elk onderdeel van uw onderzoek of behandeling apart afrekent, maar één prijs betaalt voor het hele pakket. Op de website De Zorgnota vindt u uitleg hierover. Bekijk ook de informatiekaart van de Nederlandse Zorgautoriteit over uw ziekenhuisrekening.
Hoe bepaalt het Radboudumc mijn DBC-zorgproduct?
De codes van alle zorgactiviteiten (behandelingen en onderzoeken) die u ondergaat, worden geautomatiseerd naar een beveiligde landelijke database gestuurd. Afhankelijk van de combinatie van deze gegevens wordt een bijpassend zorgproduct afgeleid. Dit DBC-zorgproduct wordt in rekening gebracht. U krijgt dus altijd een factuur voor een standaard DBC-zorgproduct.
Bezwaar tegen het vermelden van zorgactiviteiten op uw zorgnota
Het Radboudumc is verplicht om de zorgactiviteiten op de rekening af te drukken of elektronisch mee te sturen. Wanneer u dit uit privacyoverwegingen niet wilt, kunt u hier bezwaar tegen maken. Op de declaratie die naar uw zorgverzekeraar wordt gestuurd en die u krijgt thuisgestuurd staat dan niet vermeld welke behandelingen en onderzoeken u in ons ziekenhuis heeft gehad. U kunt hiervoor een formulier opvragen bij het Informatiepunt Kosten van Zorg:
E kostenvanzorg@radboudumc.nl
T (024) 361 33 93, maandag t/m vrijdag, 9.00 tot 13.00 uur
Betalingsvoorwaarden
Op alle overeenkomsten die gesloten zijn met het Radboudumc is het Nederlands recht van toepassing. Ook zijn hierop de algemene betalingsvoorwaarden van het Radboudumc van toepassing. Deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Woerden onder nummer 41055629. Eén van de belangrijkste voorwaarden is dat rekeningen van het Radboudumc binnen dertig dagen moeten worden betaald. Als dat niet gebeurt, is het Radboudumc gerechtigd de behandeling op te schorten. U krijgt hiervan direct schriftelijk bericht. De volledige tekst van de algemene betalingsvoorwaarden kunt u op verzoek ontvangen. Neem hiervoor contact op met het Informatiepunt Kosten van Zorg:
T (024) 361 33 93
E kostenvanzorg@radboudumc.nl
Aanvulling in verband met de coronacrisis
Op de factuur van uw zorgverzekering staat een overzicht van de zorg die u heeft gekregen voor uw klacht of behandeling.
In de periode van de coronacrisis is het mogelijk dat op dit overzicht een ‘eerste polikliniekbezoek’ of een ‘herhaal polikliniekbezoek’ staat, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent. Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen tijdens deze periode zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door consulten ‘op afstand’. Dat wil zeggen: telefonisch, per e-mail of via een beeldverbinding. Landelijk zijn hier afspraken over gemaakt tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
De hoogte van de factuur is hetzelfde voor een polibezoek als voor een telefonische afspraak.
Bezoekoverzicht
U kunt uw medische gegevens zelf online bekijken in mijnRadboud. Ook kunt u een gedrukt bezoekoverzicht bij ons aanvragen.
overzicht aanvragenBezoekoverzicht
U kunt uw medische gegevens zelf online bekijken in mijnRadboud. Ook kunt u een gedrukt bezoekoverzicht bij ons aanvragen. U heeft de keuze uit 2 bezoekoverzichten:
- Bezoekoverzicht met daarin de data van uw bezoeken en een omschrijving van die bezoeken.
- Gespecificeerd overzicht met daarin alle data, zorgactiviteiten, verrichtingen en uitvoerend specialisme met de daarbij behorende DBC- en declaratiecodes van de behandeling(en) over een bepaalde periode.
Is uw behandeling gestart na 1 juni 2014? Dan kunt u dit overzicht makkelijker en sneller vinden als u inlogt op de website van uw zorgverzekeraar.
Aanvragen bezoekoverzicht
U kunt een patiëntoverzicht aanvragen via het Aanvraagformulier bezoekoverzicht.
Bezoekoverzicht voor kinderen of derden
Voor kinderen of bezoekoverzichten voor derden gelden andere richtlijnen. Vul hiervoor het aanvraagformulier bezoekoverzicht voor kinderen of het aanvraagformulier bezoekoverzicht voor iemand anders in, print het uit en stuur het (met bijlagen) naar:
Radboudumc
Productgroep Financiën
Informatiepunt Kosten van zorg
Huispost 28
Antwoordnummer 540
6500 VC Nijmegen
Bij kinderen sturen we het overzicht naar het adres dat in onze administratie als uw huisadres staat geregistreerd. Vraagt u een overzicht voor iemand anders aan, dan kunt u aangeven naar welk adres wij het overzicht sturen.
Prijsindicatie aanvragen
Een prijsindicatie is gebaseerd op de verwachte zorgkosten op basis van uw informatie. lees meerPrijsindicatie aanvragen
Een prijsindicatie is gebaseerd op de verwachte zorgkosten op basis van uw informatie. De daadwerkelijke kosten worden gebaseerd op de onderzoeken die u moet ondergaan, de diagnose die de medisch specialist bij u vaststelt en de behandeling die wordt uitgevoerd. Soms is het nodig dat u eerst gezien wordt door een arts om een prijsindicatie te kunnen geven. Houdt in elk geval rekening met de betaling van uw eigen risico.
Voor behandelingen die buiten de contractuele afspraken met zorgverzekeraars vallen, geldt een standaardprijs (passantenprijs). Deze prijs wijkt doorgaans af van de prijzen die in de onderhandelingen met verzekeraars worden afgesproken.
Standaardprijzen
U kunt zelf de standaardprijs opzoeken. Hiervoor heeft u de zorgproductcode of declaratiecode van de verwachte behandeling nodig.
Aanvragen
U kunt een prijsindicatie aanvragen via het aanvraagformulier prijsindicatie. Houd rekening met een reactietermijn van 1 tot 2 weken.
Declaratie telefonisch consult
Als de zorg het toelaat, kunnen specialist en patiënt (een deel van) de behandeling telefonisch of via een videogesprek afhandelen. Het telefonisch consult voorkomt daarmee dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is.
lees meerDeclaratie telefonisch consult
Als de zorg het toelaat, kunnen specialist en patiënt (een deel van) de behandeling telefonisch of via een videogesprek afhandelen. Het telefonisch consult voorkomt daarmee dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is. De kosten voor een telefonisch consult of een videogesprek zijn gelijk gesteld aan een polikliniekbezoek. De medisch specialist levert namelijk dezelfde zorg en inspanning. Het gaat in beide gevallen om medisch specialistische zorg. Landelijk zijn hier afspraken over gemaakt tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
De kosten van een telefonische afspraak en een videogesprek vallen, net zoals een polikliniekbezoek, onder het eigen risico, indien de telefonische afspraak/het videogesprek voldoet aan onderstaande voorwaarden.
- Het telefonisch consult/videogesprek is ter vervanging van een regulier polikliniekconsult.
- De zorgprofessional heeft een zorginhoudelijk gesprek met u gevoerd.
Als u ons belt om bijvoorbeeld een afspraak te verzetten, dan geldt dit contact niet als een consult op afstand.
Woonachtig en/of verzekerd in het buitenland
U wilt naar het Radboudumc komen en woont u en/of bent u verzekerd in het buitenland? Dan is dat in veel gevallen mogelijk. Wel zijn hier voorwaarden aan verbonden.
lees meer