Zoveel tijd kost het

Theorie

Aantal lesdagen bij de Radboudumc Health Academy: 35. 
Een lesdag bestaat uit 7-8 lesuren.
Uren zelfstudie: gemiddeld 2 per lesuur.

Praktijk

Praktijkuren: 1200 netto.
Duur van de opleiding bij een volledig dienstverband: 12 maanden.
Duur van de opleiding bij parttime dienstverband (24 uur): 16 maanden. 
 
Reken ook in de praktijk op zelfstudie-uren voor onder andere voorbereiding van opdrachten en verslaglegging van je leerproces in de praktijk.
Onderwijs Alle scholingen Vervolgopleiding Spoedeisende Hulp Verpleegkundige (SEH)

Over de opleiding

De opleiding spoedeisende hulp verpleegkundige leidt op tot gespecialiseerd verpleegkundige Spoedeisende Hulp. Om de opleiding te kunnen volgen is een aanstelling op een passende praktijkleerplaats noodzakelijk. Twijfel je of de praktijkleerplaats aan de eisen voldoet? Neem dan contact op met de opleider.

lees meer

Over de opleiding

Aan de Radboudumc Health Academy (RHA) leiden we in samenwerking met de praktijk binnen en buiten verschillende ziekenhuizen gespecialiseerd verpleegkundigen op.

Opleidingen en leerroutes worden gebaseerd op EPA’s (Entrustable Professional Activities) en zijn daarmee flexibel en vernieuwend (zie: http://www.czoflexlevel.nl). Bij EPA gericht opleiden gaat het om het toevertrouwen van professionele activiteiten (EPA’s). En om of een professional in opleiding (PIO) een EPA kan worden toevertrouwd uitgaande van de competenties die de PIO daarvoor heeft aangewend.

Het onderwijs bij de Radboudumc Health Academy wordt verzorgd door opleiders, trainers, ervaringsdeskundigen en docenten uit de directe beroepspraktijk.

We organiseren het onderwijs in leereenheden waarbinnen PIO’s zich in één of meerdere EPA’s bekwame, competentie-ontwikkeling plaatsvindt en aandacht is voor professionele identiteitsontwikkeling.

Wat leer je?

In de opleiding leer je om de hulpvraag en zorgbehoefte van de zorgvrager op de afdeling Spoedeisende hulp vast te stellen en zelfstandig de gespecialiseerde verpleegkundige zorg te verlenen, te plannen, coördineren, rapporteren, overdragen en evalueren. Ook is er aandacht voor vakoverstijgende competenties en deskundigheidsbevordering.

Over de opleiding

De opleiding bestaat uit verschillende componenten:

  • Specialisatiegerelateerde kern EPA’s
  • Functieoverstijgende kern EPA’s
  • EPA overstijgende leeractiviteiten (EOL)

Daarnaast kun je specifieke EPA’s volgen.

Voor de vervolgopleiding Spoedeisende Hulpverpleegkundige ziet dit er als volgt uit:

  • Specialisatiegerelateerde kern EPA's (AZ - SEH 1 t/m 3)
  • Functie-overstijgende kern EPA's (AZ - FO-1 t/m 4 en 11)
  • De EOL Evidence Based Practice (EBP)

Daarnaaast kan de opleiding uitgebreid worden met de functie-overstijgende EPA AZ-FO-8( Zorgdragen voor de opvang van een vitaal bedreigd kind) en de specifieke EPA’s AZ-SEH-4 (Zorg verlenen aan vitaal bedreigd kind of een volwassen zorgvrager na (poly)trauma) en AZ-SEH-5 (Zelfstandig uitvoeren van triage).

Wat betreft beademen op de SEH kan de opleiding uitgebreid worden met de functie-overstijgende EPA’s AZ-FO-5 (Zorg verlenen aan een zorgvrager met non-invasieve beademing; NIV) en AZ-FO-6 (Zorg verlenen aan de stabiele invasief beademde zorgvrager).

In overleg met jouw praktijkleerplaats bepaal je welke specifieke EPA’s noodzakelijk zijn voor jouw praktijk. Je kunt hiervoor gebruik maken van de EPA bibliotheek. (EPA Bibliotheek — CZO Flex Level)

Theorie en praktijk

We leiden samen op met de praktijk. De werkplek is de belangrijkste leerplek; daar moet de transfer van theorie naar praktijk plaatsvinden.

De wijze waarop we opleiden wordt/is afgestemd met de praktijk, zoals keuzes in didaktiek, de toetsing en het plannen van welk aanbod in theorie aangeboden wordt en wat beter geleerd kan/moet worden in de praktijk.

Toetsing en afronding

EPA’s kennen verschillende supervisie niveaus en een PIO moet uiteindelijk minimaal op supervisie niveau vier bekwaam verklaard worden (in de praktijk) voor een EPA. De PIO gaat aan het werk met de EPA en verzamelt in het portfolio bewijslast zoals toetsen uit de theorie, transferopdrachten en beoordelingen / feedback van meerdere collega’s uit de praktijk. De volgende vijf niveaus van supervisie worden onderscheiden:

  1. De PIO mag observeren, maar de EPA niet uitvoeren.
  2. De PIO mag de EPA uitvoeren onder directe supervisie, waarbij de werkbegeleider fysiek aanwezig is in dezelfde kamer.
  3. De PIO mag de EPA uitvoeren onder indirecte supervisie, waarbij supervisor niet fysiek aanwezig is, maar wel snel beschikbaar als dat nodig is.
  4. De PIO voert een activiteit geheel zelfstandig uit: dit is ‘bekwaam verklaren’.
  5. De PIO verleent supervisie op deze EPA aan junior PIO’s.

In gezamenlijkheid met het werkveld is het curriculum en de diversiteit aan toetsing ontwikkeld.

Opleidingseisen

De eisen van de opleiding kun je vinden op de website van het CZO.

Aanmelden

Belangstelling? Neem contact op met ons en/of je leidinggevende over de mogelijkheden. neem contact op

Inhoudelijke vragen? Neem contact op

Ronald Masselink
Opleider

contactformulier

In het kort

  • Verpleegkundigen.


  • Accreditatie

    CZO

    De Radboudumc Health Academy is CZO-geaccrediteerd voor het theoriegedeelte van de opleiding. Om in aanmerking te komen voor het CZO-diploma, moet jouw zorginstelling ook CZO-geaccrediteerd zijn voor de opleiding. In dat geval ontvang je, na succesvolle afronding van de opleiding, het landelijk erkende CZO-diploma.
    Meer informatie: www.czo.nl

    V&VN

    Voor deze opleiding moet je zelf de accreditatiepunten invoeren bij het ​kwaliteitsregister V&V, in de vrije ruimte bij overige scholingen.

Waarom de Radboudumc Health Academy?

De zorgopleidingen van de Radboudumc Health Academy zijn gericht op de beroepspraktijk. De gastdocenten komen uit het werkveld, er is aandacht voor maatwerk, flexibiliteit en simulatie onderwijs. lees meer

Waarom de Radboudumc Health Academy?

Gastdocent voor de klas
Onze gastdocenten zijn professionals  uit de beroepspraktijk. Zij zijn op de hoogte van actuele ontwikkelingen en geven les vanuit ervaring en expertise. In de les wordt de nadruk gelegd op samen leren: met en van elkaar.

Maatwerk en flexibiliteit
Wij bieden een opleidingstraject aan passend bij je ambities in jouw specifieke beroepspraktijk. Dit realiseren wij o.a. door modulair onderwijs. Je stelt je eigen traject samen van verschillende modules. Het leertraject kan aangepast worden aan individuele leervragen en eerder verworven competenties.

Simulatie onderwijs
Het oefenen van vaardigheden en opdoen van kennis vindt plaats in een realistische werkomgeving via simulatie training. Dit doe je onder begeleiding van deskundigen en samen met je medestudenten.

Klinisch redeneren, Evidence Based Practice (EBP), Crew  Resource Management (CRM) en intervisie zijn vaste leerlijnen binnen onze vervolgopleidingen .
 

Vrijstelling

Door het EPA-gericht onderwijs in de vervolgopleidingen is het mogelijk om vrijstellingen aan te vragen. Kom jij hiervoor in aanmerking?

lees meer

Vrijstelling

De vervolgopleidingen in de acute zorg worden aangeboden door middel van kernleerroutes. Deze bestaan uit de BAZ (AZ-FO-1 t/m AZ-FO-4) EPA’s en de kern EPA’s. Door de opbouw van EPA’s is het mogelijk vrijstellingen aan te vragen via het volgende formulier: aanvraag vrijstelling voor een verpleegkundige vervolgopleiding.

Verpleegkundige vervolgopleidingen alle opleidingen

Benieuwd naar de andere verpleegkundige vervolgopleidingen? Bekijk het volledige aanbod van Radboudumc Health Academy.

bekijk aanbod

Student­informatie

Ben je al ingeschreven als student bij een van onze verpleegkundige vervolgopleidingen? Hier vind je praktische informatie en een checklist vóór je eerste opleidingsdag. lees meer
  • Medewerkers
  • Intranet