Onze zorg tijdens corona
Inmiddels is er opnieuw sprake van een lockdown en worden de ziekenhuizen weer overspoeld met corona opnames. Gelukkig gaan op onze afdeling de meeste afspraken nog gewoon door. Wij doen er alles aan om reeds geplande behandelingen af te maken.
Wij vragen u om niet naar het ziekenhuis te komen wanneer u klachten heeft die aan corona gerelateerd kunnen zijn en het mogelijk is de afspraak uit te stellen. In geval van twijfel, neemt u dan contact met ons op.
U heeft corona (gehad)
Positief getest voor corona
Als u positief getest wordt op het coronavirus vragen wij u dit door te geven aan de afdeling Voortplantingsgeneeskunde. Geplande afspraken in uw periode van quarantaine kunnen dan worden omgezet in videoconsulten. Als u op het moment van quarantaine in een behandeltraject zit, zullen we kijken of die behandeling eventueel aangepast of uitgesteld moet worden.
Na de infectie
We weten nog niet precies of een doorgemaakte infectie met het coronavirus invloed heeft op de vruchtbaarheid. Voor vrouwen zijn er momenteel geen aanwijzingen dat na herstel van de infectie een fertiliteitsbehandeling moet worden uitgesteld. Voor mannen is dit anders, want de infectie heeft mogelijk een negatief effect op de zaadkwaliteit. Bij mannen die koorts hebben gehad, stellen wij de behandeling 3 maanden uit. Bij mannen die geen koorts hebben gehad, kan na 6 weken een zaadonderzoek worden gedaan om te beoordelen of de behandeling kan doorgaan. Voor mannen die een PESA/TESE moeten ondergaan, geldt dat we die altijd 3 maanden uitstellen na een infectie, zowel met als zonder koorts.
Voor meer informatie, zie ook: Wat betekent het coronavirus voor mijn zwangerschapswens of vruchtbaarheidsbehandeling? (NVOG)
Uw behandeling
Medicatie
Ondanks de soms langere wachtperiode door de Corona crisis, is het erg belangrijk om u aan het bewaaradvies te houden.
Voor de meeste medicatie gebruikt tijdens onze behandelingen geldt dat deze in de koelkast bewaard moet worden, hierop zijn maar enkele uitzonderingen. Zorg wel dat de medicatie niet kan bevriezen! Indien dit gebeurt zijn wij helaas genoodzaakt nieuwe medicatie uit te schrijven op uw kosten.
U kunt dit checken via de apotheek en op deze website via de informatie van de voorgeschreven medicatie.
De huidige wachtlijst voor IVF/ ICSI behandelingen
Momenteel hebben we nog steeds een wachtlijst voor IVF/ICSI behandelingen. Omdat we niet iedereen tegelijk kunnen helpen, bepaalt ons team op basis van aanmeldingsdatum en medische gronden wie eerst mag starten met een behandeling en wie iets later aan de beurt is. Met de huidige aantallen patiënten die we per week kunnen behandelen, verwachten we dat de wachttijd voor behandeling gemiddeld 3 tot 6 maanden zal zijn.
Overige vruchtbaarheidsbehandelingen (opwekken van de eisprong, inseminaties, terugplaatsen ingevroren embryo’s)
Voor deze behandelingen geldt momenteel geen wachtlijst. Indien akkoord door uw arts, dan kunt u zich aanmelden voor start van uw behandeling. Dit kan met de digitale aanmeldlijst voor het terugplaatsen van ingevroren embryo’s. Of via onze telefonische aanmeldlijn, op werkdagen tussen 8.30-11.00u, 024-3616644, keuze 4. Helaas kan het wel voorkomen dat u niet iedere maand met een nieuwe behandeling kunt starten, maar soms een maand moet overslaan omdat het maximaal aantal plekken voor de betreffende maand al vol is.
Nieuwe patiënten
Heeft u een onvervulde kinderwens en van uw huisarts of medisch specialist een verwijzing voor ons ziekenhuis gekregen? Door de huidige Corona maatregelen kan het zijn dat u langer moet wachten, voordat u een afspraak op onze polikliniek krijgt. We zullen prioriteit geven aan patiënten die op medische gronden snel gezien moeten worden. Wij vinden het belangrijk om de lopende behandelingen zo goed mogelijk te kunnen afronden en onze nog bestaande wachtlijsten eerst weg te werken. Om die reden moeten nieuwe patiënten nu helaas langer wachten. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Contact
Mocht u dringende vragen hebben over uw persoonlijke situatie, dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen. Telefonisch kunt u ons op werkdagen bereiken tijdens ons telefonisch spreekuur tussen 8.00 -9.00 u (024-3616644, keuze 3) en natuurlijk via Mijn Radboud.