Over de cursus
Dit leertraject is voor beginnend groepsleiders bedoeld die aan de slag gaan met het begeleiden van promovendi. Gedurende vijf dagdelen (inclusief voorbereiding en opdrachten) krijg je tools in handen en reflecteer je op je eigen handelen om beter invulling te geven aan deze rol.
Het leertraject gaat uit van 3 principes die bijdragen in je ontwikkeling als begeleider van promovendi. De principes zijn:
- Persoonlijke ontwikkeling;
- Kennisontwikkeling;
- Toepassen in de praktijk door middel van (leer)experimenten.
Tijdens het leertraject staat de relatie tussen jou als begeleider en de promovendus én de relatie tussen jou als begeleider en de rest van de het begeleidingsteam/onderzoeksgroep centraal.
Opbouw leertraject
Het leertraject start met een intake waarin je kennismaakt met de trainers en ingaat op wat je wil bereiken met het leertraject, wat je motivatie is om mee te doen en hoe je het beste leert. Vervolgens zijn er 5 dagdelen waarin verschillende thema’s aanbod komen. De opbouw van de dagen is als volgt:
- Dagdeel één: kennismaking, reflecteren op het proces van promoveren en procedures/afspraken Graduate School;
- Dagdeel twee: Interculturele communicatie en scientific integrity;
- Dagdeel drie en vier: Ontwikkelen van communicatie-en samenwerkingsvaardigheden aan de hand van theorie en casuïstiek, waarbij aandacht is voor situaties/omstandigheden die voor de promovendi belemmerend kunnen maken;
- Dagdeel vijf: Terug- en vooruitblik, intervisie en ruimte voor verdiepende vragen.
Competenties die centraal staan bij de cursus:
- Samenwerken: tussen begeleider en promovendus, de opleidingsgroep en met andere relevante partijen op en buiten de eigen afdeling;
- Communiceren: gesprek met de promovendus gericht op de voortgang: gericht op het herkennen van stagnaties, kunnen switchen in begeleidingsstijlen en leren omgaan en kunnen acteren bij stagnerende voortgang. Feedback vragen en ontvangen van promovendi;
- Professionaliteit: het leveren van hoogstaande begeleiding op integere, oprechte en betrokken werkwijze door te oefenen met casuïstiek en bespreking ervan in groepsverband. Een kader bieden om dilemma’s in de uitvoering aan te relateren.