In 2018 heeft het Radboudumc aan patiënten gevraagd wat hun ervaringen zijn met de ambulante geestelijke gezondheidszorg in het ziekenhuis. Ambulante zorg betekent dat de zorgverlener, zoals een arts of psycholoog, naar de patiënt toe gaat in plaats van andersom. De vragenlijst is verstuurd naar 236 patiënten. 52 patiënten (22%) vulden de vragenlijst in. Wij gebruiken de resultaten om onze zorg verder te verbeteren.
Hieronder ziet u de patiëntervaringen met de ambulante geestelijke gezondheidszorg per thema.
Grafiek
{"chart":{"type":"column","inverted":true},"xAxis":[{"type":"category"}],"yAxis":[{"title":{"text":"percentage"}}],"plotOptions":{"series":{"stacking":"percent","dataLabels":{"enabled":true}}},"subtitle":{},"title":{"text":"Patiëntervaringen ambulante geestelijke gezondheidszorg"},"series":[{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":6.4,"name":"Bereikbaarheid vd behandelaren"},{"y":15,"name":"Info over behandeling"},{"y":18,"name":"Info over medicatie"},{"y":64,"name":"Info over rechten"},{"y":37,"name":"keuzemogelijkheden"},{"y":5,"name":"bejegening"},{"y":18,"name":"Afstemming zorg"},{"y":33,"name":"Info uitwisseling tussen behandelaars"},{"y":10,"name":"Vervulling hulpwensen"},{"y":18,"name":"Afronding behandeling"},{"y":11,"name":"Verandering in klachten"},{"y":null,"name":null}],"name":"Minst positief"},{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":23.7,"name":"Bereikbaarheid vd behandelaren"},{"y":null,"name":"Info over behandeling"},{"y":null,"name":"Info over medicatie"},{"y":null,"name":"Info over rechten"},{"y":null,"name":"keuzemogelijkheden"},{"y":29,"name":"bejegening"},{"y":47,"name":"Afstemming zorg"},{"y":11,"name":"Info uitwisseling tussen behandelaars"},{"y":null,"name":"Vervulling hulpwensen"},{"y":null,"name":"Afronding behandeling"},{"y":59,"name":"Verandering in klachten"},{"y":null,"name":null}],"name":"neutraal"},{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":69,"name":"Bereikbaarheid vd behandelaren"},{"y":85,"name":"Info over behandeling"},{"y":82,"name":"Info over medicatie"},{"y":36,"name":"Info over rechten"},{"y":63,"name":"keuzemogelijkheden"},{"y":66,"name":"bejegening"},{"y":35,"name":"Afstemming zorg"},{"y":66,"name":"Info uitwisseling tussen behandelaars"},{"y":90,"name":"Vervulling hulpwensen"},{"y":82,"name":"Afronding behandeling"},{"y":30,"name":"Verandering in klachten"},{"y":null,"name":null}],"name":"Meest positief"}]}
Patiënten beantwoorden vragen over verschillende thema’s in de zorg. Zo wordt bijvoorbeeld gevraagd of patiënten vonden dat de behandelaar in voldoende mate begrijpt wat de klachten van de patiënt zijn. Dit is één van de vragen die valt onder het thema vervulling hulpwensen. De antwoorden op de verschillende vragen per thema vormen gezamenlijk de totale beoordeling van een thema. De beoordeling per thema wordt weergegeven in drie categorieën: positieve, neutrale en minst positieve ervaringen.