In 2018 heeft het Radboudumc aan patiënten gevraagd wat hun ervaringen zijn met de zorg op de polikliniek van de afdeling Klinische Genetica. De vragenlijst is verstuurd naar 250 patiënten. De vragenlijst is door 54 patiënten (21,6%) ingevuld. Wij gebruiken de resultaten om onze zorg verder te verbeteren.
Hieronder ziet u de patiëntervaringen van de poliklinische zorg bij de afdeling Klinische Genetica per thema.
Grafiek
{"chart":{"type":"column","inverted":true},"xAxis":[{"type":"category"}],"yAxis":[{"title":{"text":"percentage"}}],"plotOptions":{"series":{"stacking":"percent","dataLabels":{"enabled":true}}},"title":{"text":"Patiëntervaringen poliklinische zorg per thema"},"series":[{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":74.5,"name":"Ontvangst"},{"y":90.1,"name":"Bejegening door arts"},{"y":85.8,"name":"Communicatie door de arts"},{"y":88.9,"name":"Bejegening door andere zorgverlener"},{"y":82.8,"name":"Informatieverstrekking door de zorgverlener"},{"y":80.4,"name":"Communicatie door de zorgverlener"},{"y":null,"name":"Informatie over medicatie"},{"y":74.7,"name":"Bereikbaarheid"},{"y":60,"name":"Wachttijd in polikliniek"},{"y":80.7,"name":"Inrichting van de polikliniek"},{"y":84.3,"name":"Samenwerking"},{"y":74.2,"name":"Inspraak patiënt"},{"y":69.2,"name":"Nazorg"}],"name":"Meest positief"},{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":18.1,"name":"Ontvangst"},{"y":9.9,"name":"Bejegening door arts"},{"y":12.1,"name":"Communicatie door de arts"},{"y":11.1,"name":"Bejegening door andere zorgverlener"},{"y":13.8,"name":"Informatieverstrekking door de zorgverlener"},{"y":11.8,"name":"Communicatie door de zorgverlener"},{"y":null,"name":"Informatie over medicatie"},{"y":12.9,"name":"Bereikbaarheid"},{"y":14.7,"name":"Wachttijd in polikliniek"},{"y":13.7,"name":"Inrichting van de polikliniek"},{"y":11.8,"name":"Samenwerking"},{"y":7.6,"name":"Inspraak patiënt"},{"y":20.5,"name":"Nazorg"}],"name":"Neutraal"},{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":7.4,"name":"Ontvangst"},{"y":null,"name":"Bejegening door arts"},{"y":2.1,"name":"Communicatie door de arts"},{"y":null,"name":"Bejegening door andere zorgverlener"},{"y":3.4,"name":"Informatieverstrekking door de zorgverlener"},{"y":7.8,"name":"Communicatie door de zorgverlener"},{"y":null,"name":"Informatie over medicatie"},{"y":12.4,"name":"Bereikbaarheid"},{"y":25.3,"name":"Wachttijd in polikliniek"},{"y":5.6,"name":"Inrichting van de polikliniek"},{"y":3.9,"name":"Samenwerking"},{"y":18.2,"name":"Inspraak patiënt"},{"y":10.3,"name":"Nazorg"}],"name":"Minst positief"}]}
Patiënten beantwoorden vragen over verschillende thema’s in de zorg. Zo wordt bijvoorbeeld gevraagd of patiënten vonden dat ze voldoende de mogelijkheid kregen om aan de zorgverlener al hen vragen te stellen? Dit is één van de vragen die valt onder het thema communicatie. De antwoorden op de verschillende vragen per thema vormen gezamenlijk de totale beoordeling van een thema. De beoordeling per thema wordt weergegeven in drie categorieën: positieve, neutrale en minst positieve ervaringen.